یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

کتاب «تعلیم و تربیت، فلسفه و محیط اخلاقی» اثر گراهام هیدن از سوی سازمان سمت منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «تعلیم و تربیت، فلسفه و محیط اخلاقی» اثر گراهام هیدن توسط انسی کرامتی و روشنک آذری ترجمه و از سوی سازمان سمت به قیمت 52 هزار تومان منتشر شد.

مترجمان درباره این کتاب آورده اند: ترجمه کتاب تعلیم و تربیت، فلسفه و محیط اخلاقی، که اکنون در دسترس خوانندگان قرار می‌گیرد، اثر گراهام هیدن، استاد برجسته مؤسسه تعلیم و تربیت در دانشگاه لندن، است. پروفسور هیدن، رهبری طراحی برنامه درسی را برای دروس فلسفه تعلیم و تربیت در مقطع کارشناسی ارشد بر عهده دارد. او کتاب‌های بسیاری در زمینه آموزش ارزش‌ها به چاپ رسانده یا در ویراستاری علمی کتاب‌های مرتبط با موضوع ارزش‌ در تعلیم و تربیت نقش داشته است.

در ادامه نیز آورده‌اند: «هیدن در این کتاب به شفاف‌سازی ماهیت و هدف تعلیم و تربیت و ارزش‌ها می‌پردازد و چگونگی توجه به رابطه مطلوب بین تعلیم و تربیت و ارزش‌ها را در محیط اخلاقی بررسی می‌نماید. وی خاطرنشان می‌کند که آموزش ارزش‌ها فعالیتی مستقل نیست که در مدارس انجام گیرد، بلکه جنبه‌ای از تعلیم و تربیت است که بر محیط زندگی و ارزش‌های موجود در آن بازتاب دارد و می‌تواند موجب تغییراتی در آن گردد. از نظر هیدن، همه ما به مثابه آموزگاران، والدین، دانش‌آموزان یا شهروندان، در قبال کیفیت محیط اخلاقی خود مسئولیت داریم. بدین ترتیب آموزش ارزش‌ها به دلیل اهمیت و ضرورت آن امری نیست که تنها به آموزه‌های والدین یا نظارت دولت محدود گردد.‌ این کتاب، با نگاهی واقع‌گرایانه به مسئولیت‌ها، چشم‌اندازی تازه برای معلمانی که در کار آموزش ارزش‌ها هستند، فراهم می‌آورد.»

کتاب حاضر به روش‌های مختلفی توجه می‌کند که از طریق آن‌ها مدارس، ساختار و محتوای نظام آموزشی مدرسه می‌توانند بر یک محیط اخلاقی و توانایی افراد برای مواجهه با آن تأثیر بگذارند. همچنین سؤالاتی را در این زمینه مطرح می‌کند که کدام نوع محیط اخلاقی برای یک مدرسه مطلوب است و آیا تنوع در محیط نظام آموزشی، در مقیاس وسیع، مطلوب خواهد بود.

در پیشگفتار این اثر آمده است: «یکی از چشمگیرترین تغییراتی که طی دویست سال گذشته در جوامع انسانی رخ داده، توسعه آموزش عمومی، در سطحی جهانی است و در هر دهه نسبت به دهه پیشین، تمهیدات بیشتری صورت گرفته است تا سطح وسیع‌تری از فراگیران را در مقاطع گوناگون زندگی‌شان پوشش دهد. همچنین، انتظارات از نظام‌های آموزشی آن‌قدر توسعه یافته‌ که اهداف متنوعی را دربرگرفته‌است؛ از آن جمله می‌توان به رفاه و موفقیت‌های شخصی، انتقال فرهنگی، شهروندی فعال، انسجام اجتماعی و به طور فزاینده‌ای، رقابت‌های اقتصادی در سطح بین‌‌المللی اشاره کرد. این گستره وسیع از خواسته‌های بلندپروازانه و تغییراتی که با سرعتی قابل توجه روی می‌دهند، جوّی به وجود آورده که بازگشت به عقب برای درک «هدف تعلیم و تربیت» یا «مسیر آن» را دشوار نموده است. مجموعه کتاب‌های مبانی و آینده‌های تعلیم و تربیت فرصتی فراهم می‌کند تا با این موضوعات اساسی به طریقی جدید و جذاب روبه‌رو شویم.»

در جایی دیگر بیان شده: «این مجموعه موضعی وسیع و میان‌رشته‌ای را اتخاذ می‌کند که شامل رویکردهای تاریخی، فلسفی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و مقایسه‌ای است. علاوه بر این، به مواضع به‌دست آمده از کارهای انجام گرفته در حیطه رسانه‌ای و مطالعات فرهنگی نیز می‌پردازد. این مجموعه همچنین، بازتاب دهنده برداشتی وسیع‌تر از تعلیم و تربیت است که دربرگیرنده مفاهیمی چون «اقتصاد دانش»، «جامعه یادگیرنده» و «یادگیری مادام‌العمر» است.»

در این مجموعه‌ها، دشواری‌‌های علمی در مباحث، با نوشتاری قابل درک تعدیل شده است و امیدواریم که این امر برانگیزاننده علاقه افرادی شود که در زمینه آموزش فعال‌اند و همچنین سطح گسترده‌ای از دانشجویان مقاطع لیسانس و بالاتر را علاقه‌مند نماید. اگرچه واضح است که پاسخ‌‌های آسانی نیز می‌تواند برای پرسش‌های مطرح‌شده وجود داشته باشد، اما امیدواریم که مباحثات و گفتمان‌های ارائه شده در این مجموعه را جالب و تأمل‌برانگیز بیابید.

کتاب تعلیم و تربیت، فلسفه و محیط اخلاقی، مسائل مهمی را برای همه افرادی که به ارتباط آموزش و ارزش‌ها اهمیت می‌دهند، مطرح می‌کند. یکی از مباحث کلیدی در سال‌های اخیر، نقش مدارس در پرورش شهروندانی است که از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیر باشند. در دوره‌های مختلف زمانی، نگرانی‌های اخلاقی درباره رفتار دانش‌آموز و بی‌انضباطی وی در مدرسه بروز می‌یابد. در سایر مواقع، نگرانی‌های دیگری در این مورد به گوش می‌رسد، مبنی بر اینکه تمرکز بر استانداردهای علمی سبب شده است تا به آموزش به دانش‌آموزان در زمینه ارزش‌های مرتبط با رفاه فردی و اجتماعی کم‌توجهی شود. البته، گفتگوی اصلی در بیشتر این مباحثات بر این نکته متمرکز است که چه تغییراتی می‌تواند در برنامه درسی ایجاد شود یا کدام موضوعات باید در زمان‌بندی برنامه درسی مد نظر قرار گیرد. به ندرت می‌بینیم به فضایی که چنین فعالیت‌های آموزشی‌ای در آن رخ می‌دهد، توجه شود.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها