شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی کتابخانه مجلس برای خرید از نمایشگاه کتاب

علی اکبر زارع بیدکی، مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس گفت: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برای خرید منابع فارسی،عربی و لاتین از نمایشگاه کتاب تهران، در مجموع 500 میلیون تومان در نظر گرفته است.

علی‌اکبر زارع بیدکی، مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برای خرید منابع فارسی،عربی و لاتین در مجموع 500 میلیون تومان در نظر گرفته است که 250 میلیون تومان آن برای منابع فارسی و 250 تومان هم برای منابع لاتین و عربی است. البته این مبالغ در شرایط خاص قابل تغییرخواهند بود.

مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس درباره آمادگی این کتابخانه برای حضور در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: کتابخانه مجلس اکنون در بخش عربی و لاتین کتاب‌های معتبر را از طریق سایت‌های معتبر و کاتالوگ کارگزاران در حوزه‌های ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و کتاب‌های تخصصی پارلمانی و حقوقی بررسی می‌کند و سپس آثار جدید را برای خرید انتخاب می‌کند. اولویت کتابخانه مجلس خرید منابع انگلیسی زبان در بخش لاتین است اما در اولویت‌های بعدی منابع فرانسه و آلمانی هم در این بخش تهیه می‌کند.
 
بیدکی درباره منابع فارسی کتابخانه مجلس هم گفت: در بخش منابع فارسی هم در حال انتخاب کتاب هستیم. اولویت موضوعی کتابخانه در بخش منابع فارسی هم موضوعاتی مانند حقوق، اسلام شناسی، ایران‌شناسی مرجع و علوم سیاسی است اگر بودجه اجازه دهد در بخش‌های ادیان، فقه و کلام ، روانشانسی، هنر و مدیریت هم کتاب‌هایی را خریداری می کنیم.

وی گفت: کتابخانه مجلس همواره در دو بخش خرید و فروش کتاب در نمایشگاه‌های بین‌آلمللی کتاب تهران حاضر می‌شود. فروش و عرضه کتاب‌هایی که در انتشارات کتابخانه مجلس اخیرا منتشر شده یا در دست چاپ است ، معرفی کتابخانه مجلس و دادن اطلاعات توسط کارشناسان از جمله فعالیت‌هایی است که در بخش فروش کتاب در  غرفه کتابخانه مجلس انجام می‌شود. از طرف دیگر کتابخانه مجلس با حضور در نمایشگاه کتاب تهران برای به روز‌رسانی منابع خود اقدام به خرید منابع فارسی، عربی و لاتین می‌کند.

 خرید چهار هزار جلد کتاب در آخرین دوره نمایشگاه کتاب تهران
مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس گفت: آخرین دوره حضور کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سال 98 بود که سی ‌و دومین دوره این نمایشگاه برگزار می‌شد. در این دوره ،کتابخانه مجلس با اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان، چهار هزار جلد کتاب خریداری کرد.
 
وی درباره حضور کتابخانه مجلس در نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم گفت: کتابخانه مجلس تنها یکبار در این رویداد مجازی شرکت کرد زیرا شرایط ارسال و تحویل کتاب از طریق پست در نخستین دوره از نمایشگاه مجازی ما را با مشکل رو به رو کرد. این کتابخانه در اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال 99  با اعتباری بالغ بر 50 میلیون تومان توانست 600 جلد کتاب خریداری کند که این کتاب‌ها بیشتر در حوزه حقوق، علوم سیاسی، اسلام شناسی، ایرانشناسی و مرجع بودند.
 
مدیر مجموعه سازی کتابخانه مجلس درباره استقبال از نمایشگاه کتاب امسال گفت: پیش‌بینی من این است که بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران امسال به دلیل بالا رفتن قیمت ارز، برگزار نشدن دوساله نمایشگاه کتاب به‌دلیل کرونا و مشخص نبودن بودجه سازمان‌های دولتی،چندان پر رونق نخواهد بود.بر همین اساس، کتابخانه مجلس امسال قبل از حضور در نمایشگاه ؛ لیست کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه می‌کند و در طول نمایشگاه فقط کار ثبت سفارش کتاب از طریق کارگزاران را انجام می‌‌دهد.

بیدکی درباره استقبال از سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران که قرار است به صورت  همزمان حضوری و مجازی برگزار شود،گفت: اولا امسال تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به دلیل کرونا با وجود واکسیانسیون باز هم وضعیت مشخصی ندارد و مشخص نیست این نمایشگاه به دلیل کرونا تا چه اندازه ازسوی ناشران شهرستانی مورد استقبال قرار می‌گیرد؟ دومین مساله این است که شرایط کرونا حتی تا زمان برگزاری هم هیچ ثباتی ندارد و ممکن است شرایط بیماری تغییر کند. امسال با توجه به این‌که نمایشگاه  همزمان به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود،تجربه جدیدی خواهد بود.

مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس در ادامه گفت: متاسفانه اکنون دو سال است که به خاطر برگزار‌نشدن نمایشگاه کتاب تهران به خاطر اپیدمی کرونا، کتابخانه از ناشران شهرستانی، کتابی خریداری نکرده است وتهیه کتاب از این ناشران امسال برای ما بسیار مهم است زیرا کتابخانه در اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب هم خرید جزیی از این ناشران داشته است.

پیشنهاد اختصاص دو روز از نمایشگاه برای خرید کتاب نهادها 
بیدکی گفـت:اختصاص دو روز از نمایشگاه کتاب برای خرید کتاب سازمان‌ها و ارگان‌ها و نهادها باعث می‌شود خرید کتاب در حجم زیاد از سوی آن‌ها با مدیریت و آرامش و در عین حال سرعت بیشتری پیش برود و از طرف دیگر این خریدها با دقت و کیفیت بهتری انجام شود.

وی افزود: همیشه حجم زیاد بازدیدکنندگان و بعضا کمبود امکانات، امکان خرید کتاب راحت را برای  همه سازمان‌ها فراهم نمی‌کند و اختصاص دو روز برای خرید سازمان‌ها می‌تواند این مشکل را حل کند. امسال به دلیل همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری، احتمالا شلوغی همیشگی نمایشگاه کتاب را نخواهیم داشت و این یک حسن برای خرید کتاب ازسوی سازمان‌ها در نمایشگاه کتاب خواهد بود.  

مبادله کتاب با کتاب با ناشران عربی در نمایشگاه کتاب
بیدکی با اشاره به  راهکار مبادله کتاب با کتاب میان کتابخانه مجلس و ناشران در نمایشگاه کتاب تهران گفت: کتابخانه مجلس در سال‌های گذشته با ناشران کتاب‌های ترکی و عربی مانند انتشارات هیزمت و دارالناصیف در نمایشگاه، کتاب‌هایی را مبادله کره است. به عنوان مثال در سال 97 این کتابخانه توانست 500 جلد کتاب ترکی و عربی را ازطریق مبادله با ناشران عرب و ترک وارد کتابخانه کند.

 مدیر مجموعه سازی کتابخانه مجلس گفت: کتابخانه مجلس امسال با توجه به کمبود بودجه در بخش عربی، وارد مذاکره با ناشران عربی در نمایشگاه کتاب تهران می‌شود و در قبال اعطای کتاب‌های مورد نیاز آن‌ها، آثار درخواستی خود را از ناشران عرب بر اساس قیمت کتاب دریافت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها