سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
اجرای طرح «شمس» به همت مجمع ناشران دفاع مقدس

طرح شمس با هدف ایجاد پایگاه‌های مطالعاتی آثار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از سوی مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار می‌شود.

امیرشهریار امینیان، مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اجرای طرح «شمس» در نهادها و سازمان‌های مختلف، گفت: طرح شمس با هدف ایجاد پایگاه‌های مطالعاتی آثار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در مراکز، سازمان‌ها و نهادهای دولتی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح می‌تواند به‌عنوان یک بستر و منبع مطالعاتی ارزشمند برای نیرو‌های انسانی سازمان‌ها و نهادها و همچنین ارباب رجوع آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

امینیان با اشاره به‌ضرورت اجرای این طرح، توضیح داد: معتقدیم در آستانه قرن جدید و دوره‌ای که باید نگاهمان به آینده باشد، آن‌هم درحالی‌که گام دوم انقلاب سال‌های نخست خود را سپری می‌کند نهادینه‌سازی فرهنگ دفاع مقدس نیازمند افزایش سطح دسترسی اجتماعی به آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس است.

وی با بیان این‌که از سازمان‌ها و نهادها انتظار داریم در این طرح‌ها مشارکت داشته باشند و از این فضا برای مدیران، نیرو‌های انسانی و مخاطبان خود بهره بگیرند، عنوان کرد: با این طرح می‌توانیم به‌عنوان یک پیوست غنی فرهنگی در سال‌ جدید میزان بهره‌مندی نیروهای مردمی و جامعه را از آثار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و کتاب مفید افزایش دهیم.

امینیان تاکید کرد: در این زمینه شرایط بسیار خوبی هم فراهم شده است؛ این شرایط هم از نظر تسهیلات، پشتیبانی محتوایی و برنامه‌های جمعی در خدمت ارتقای فرهنگ و کتابخوانی است.

وی درباره چگونگی اجرای طرح «شمس» توضیح داد: «شمس» یکی از بخش‌های طرح (به یاد من باش) است که همزمان با هفته دفاع مقدس در سال 1400 برگزار شد و قرار است در سال جدید در سطح کشور برگزار شود.

امینیان با بیان این‌که در طرح شمس، مجموعه‌ای از کتابخانه‌های کوچک و از سوی در قالب پایگاه مطالعاتی ایجاد خواهند شد، گفت: در این طرح،  فقط یک کتابخانه نخواهیم داشت بلکه به تناسب ظرفیت هر سازمانی یک پایگاه کوچک با 110 تا 150 عنوان کتاب تا یک پایگاه با 600 عنوان کتاب خواهیم داشت که منبعی از تازه‌های نشر در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی خواهند بود و پیوست آن طیف گسترده‌ای از خدمات کتابخوانی است.

وی یادآور شد: همچنین علاوه بر آثار دفاع مقدس، 150 عنوان کتاب مفید عمومی نیز در این کتابخانه‌ها تعریف شده است که به‌صورت اهدایی در اختیار پایگاه‌ها قرار می‌گیرد.

امینیان با توضیح درباره عنوان این طرح، گفت: شبکه مطالعه سازمانی (شمس)، پایگاه‌های مطالعاتی منبعی به شمار می‌آیند که مسئولان فرهنگی و مجموعه افرادی که در حوزه فرهنگی مشغول فعالیت هستند می‌توانند از آن برای برگزاری پویش‌ها و مسابقات و سایر اهداف فرهنگی استفاده کنند؛ همچنین کارمندان یک مجموعه برای مطالعه و بردن کتاب به منزل‌شان از آن بهره ببرند.

وی با بیان این‌که با چنین پایگاه‌هایی امکان شکل‌گیری جنبش کتابخوانی وجود دارد، گفت: معتقدیم که «شمس» یک طرح فزاینده است که در نهایت به توسعه سطح دسترسی مخاطب به کتاب دفاع مقدس و انقلاب اسلامی منجر می‌شود.

امینیان درباره ظرفیت‌های شناخته شده برای این طرح توضیح داد: طبق پیش‌بینی‌های اولیه ظرفیت طرح برای شکل‌گیری حدود ۱۵۰۰۰ پایگاه‌ها در سطح کشور برآورد می‌شود. از دهه فجر تا به امروز  ۱۷۶ پایگاه مطالعاتی شامل ۲۵ پایگاه متوسط و ۱۵۱ پایگاه مطالعاتی کوچک شکل گرفته است.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی شده تا سوم خرداد تعداد پایگاه‌ها به ۵۵۰ مورد برسد، گفت: در حال حاضر در ۵۱ زیرمجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به همت مرکز مقاومت بسیج بنیاد، و ۱۲۵پایگاه در صنایع، شرکت‌ها و شهرک‌ها و مراکز وزارت دفاع با همکاری سازمان عقیدتی سیاسی و بسیج وزارت دفاع فعال شده است.

امینیان همچنین با طرح این موضوع که اکنون 40 پایگاه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، افزود: طی تعاملاتی که داشتیم نیز امیدواریم تا پایان فروردین‌ماه تعداد پایگاه‌های فعال به بیش از 176 مورد برسد و تا هفته دفاع مقدس سال آینده به 1000 نقطه برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها