پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
بانوی کتاب‌دوست تبریزی 19 هزارجلد کتاب به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا کرد

بانوی خیر تبریزی کتابخانه پدرشوهر و همسر مرحومش را به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، صبح امروز مراسم اهدای ۱۹ هزار و ۸۹۲ نسخه  شامل کتاب‌های چاپ سنگی، سربی، گراور و نشریه ازسوی حسنيه اسداللهی‌نیا، همسر مرحوم محمد صادق‌پور در محل کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

حسنيه اسداللهی‌نیا، بانویخیر تبریزی در این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: همسرم پنج سال پیش از دنیا رفت، بعد از فوت همسرم عده ای برای خرید کتابخانه شخصی مرحوم حاج عباسقلی واعظ چرندابی، پدر شوهرم و همسرم به خانه ما مراجعه می‌کردند، اما طی این رفت‌و آمدها متوجه شدم هیچ یک درک درستی از ارزش این کتاب‌ها ندارند و این امر موجب رنجش ما نی‌شد.

وی با بیان اینکه تنها ارث باقی‌مانده از همسرش یک منزل مسکونی و این کتابخانه غنی بود، افزود: همسرم به خاطر فرزندانش در وصیت‌نامه اش صحبتی از اهدای کتاب‌هایش نکرده بود و به همین دلیل دست من در اهدای کتاب‌ها بسته بود.

این بانوی خیر ادامه داد: مدتی قبل از پدرم ارثی به من رسید و من تصمیم گرفتم با آن کتابخانه شخصی همسرم را از وارثان بخرم و به‌ یاد مرحوم حاج عباسقلی واعظ چرندابی، حاج محمد صادق‌پور و حاج حسن اسداللهی، پدرم به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا کنم.

 همسر مرحوم صادق‌پور ضمن تشکر از فرزندانش برای اینکه اجازه اهدای کتاب به کتابخانه مرکزی را دادند، گفت: این خواست خدا بود که توانستم چنین کاری را به سرانجام برسانم.

وجود چندین جلد کتاب نفیس بین کتاب‌های اهدایی
لیلا اصغری، سرپرست کتابخانه مرکزی تبریز در این مراسم ضمن قدردانی از این خانواده خیر گفت: طی ۱۴ سال سابقه فعالیت در کتابخانه نخستین‌ مجموعه اهدایی است که با نظم و ترتیب مشخص و تفکیک شده به کتابخانه اهدا شده و این امر نشانگر اهتمام این عزیزان در نگهداری از مجموعه است.

وی در تشریح جزئیات کتاب‌های اهدایی گفت: تاکنون ۵۴۰ جلد کتاب چاپ سربی، ۱۸۰ چاپ سنگی و ۳۴ جلد گراور و افست بین کتاب‌ها شناسایی شده است و با توجه به اینکه هنوز بخش اعظمی از کتاب‌ها را بررسی نکرده‌ایم احتمالا چندین جلد کتاب نفیس دیگر نیز به این لیست اضافه خواهد شد.

اصغری شاخص‌ترین کتاب موجود در بین کتاب‌های اهدایی را «رساله جهادیه» قائم مقام فراهانی دانست و افزود: این دومین کتاب چاپ سربی در ایران است. در بررسی مقدماتی متوجه شدیم کتاب‌های مختلف در رابطه با ادیان و عقاید متفاوت بین کتاب‌ها وجود دارد.

اصغری گفت: همچنین ۳۰ دوره تفسیر قرآن مجید و مجموعه نفیسی از لغت‌نامه‌ها، دایرة المعارف فرهنگ‌های مهم فارسی و عربی، رجال، تاریخ و همچنین نسخه چاپ سنگی و سربی از چاپخانه‌های ترکیه، عثمانی، لبنان، مصر وهندوستان موجود است.




کتاب نقش باطری اندیشه را بازی می‌کند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در مراسم اهدای ۱۹ هزار جلد کتاب ضمن قدردانی از محبت این خانواده در قبال کتابخانه مرکزی تبریز با اشاره به اینکه سال ۶۵ دانشجوی استاد صادقپور بوده است، گفت: ویژگی بارز این استاد مرحوم کتابشناسی دقیق وی بود، به‌طوریکه همواره تاکید می‌کرد،  خواندن کتاب به تنهایی کافی نیست و باید شناسنامه کتاب با جزئیات برای خواننده آشکار شود .

حسن خدایی با اشاره به دقت نظر استاد صادق پور و همچنین اساتید نسل گذشته گفت: متاسفانه نسل امروز به سمت ظاهربینی حرکت می‌کند و در این شرایط ضرورت مطالعه کتاب دو چندان است.

 وی با ذکر مثالی گفت: همان‌گونه که مخترعان بعد از اختراع برق به فکر ذخیره انرژی افتادند و  به ساخت باتری اقدام کردند، در حوزه اندیشه نیز کتاب «نقش باطری اندیشه»را بازی می‌کند.

خدایی با اشاره به سابقه تاسیس کتابخانه مرکزی تبریز گفت: حاج محمد نخجوانی و حاج حسین نخجوانی در سال ۱۳۳۵ اقدام به تاسیس نخستین کتابخانه مردمی در تبریز کردند، گرچه در این مسیر با ناملایماتی نیز مواجه بودند.

 وی افزود: کتابخانه ملی تبریز در سال ۶۱ به ساختمان باغ گلستان که قبل از آن ساختمان باشگاه فرهنگی حزب دموکرات بود، منتقل شد و سرانجام در سال ۱۳۷۹ به مجموعه کتابخانه مرکزی تبریز در ساختمان فعلی انتقال یافت.

خدایی با اشاره به شرایط کرونایی در کشور گفت: کرونا بیشتر از آن که به حوزه اقتصادی لطمه وارد کند به حوزه اجتماعی و به خصوص فرهنگی آسیب وارد کرده است و علیرغم درخواست دانشجویان و دانش آموزان طی این مدت به دلیل محدودیت های کرونایی نتوانستیم آنچنان که باید در خدمت کتاب دوستان باشیم.




در ادامه این مراسم محمود نوالی؛ عضو هیئت مدیره کتابخانه مرکزی تبریز با تأکید بر اینکه الان روح مرحوم صادقپور شاد است، گفت: وی نقش مهمی در پایداری و حفظ گروه فلسفه دانشگاه تبریز به خصوص در حوزه علم کلام داشت.

 وی افزود: واقعیت این است که کتاب محصول تفکر و تجربه چندین ساله نویسنده است که به صورت رایگان آموخته‌هایشان را به دیگران انتقال می‌دهند اما باید توجه داشته باشیم که معرفت بدون علم محال است. من همواره به دانشجویان خود توصیه می‌کنم که اگر آموخته‌هایتان در حرکت، نشست و برخاست و صحبت کردن شما اثر نداشته باشد، هنوز باسواد نیستید.

محمد امین دستمالچی، عضو هیئت مدیره کتابخانه مرکزی تبریز هم در این مراسم  با بیان اینکه آشنایی وی با استاد صادق‌پور به سال ۷۴ برمی‌گردد گفت: از ۲۶ سال قبل تا دی ماه سال ۹۵ که این عزیز فوت کرد هر هفته دوشنبه‌ها در مجلس قرآنی که وی نیز یکی از مدرسان آن بود، شرکت می‌کردم و از صحبت‌های او بهره می‌بردم.

 وی با اشاره به خاطره‌اش از تماشای کتابخانه شخصی استاد ادامه داد: مرحوم صادق‌پور کتاب‌های خود را چنان در قفسه چیدمان کرده بود که به راحتی به مکان تمام آن‌ها آشنایی داشت.

دستمالچی بیان کرد: او همواره در رابطه با شعر از دیوان فیلسوفان مطالبی می‌گفت و من تعجب می‌کردپ که چقدر حافظه یک انسان می‌تواند قوی باشد که تمام این مطالب را جز به خاطر بسپارد.

محمود رنجبر، عضو هیئت مدیره کتابخانه مرکزی تبریز نیز در ادامه با اشاره به شخصیت بالای مردم صادق‌پور گفت: بارزترین ویژگی اوتطابق علم و عمل بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها