چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
برگزاری نخستین نمایشگاه میراث مشترک ایران و عراق

معاون اداره کتابخانه و مسئول پژوهش و آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک از برگزاری نخستین نمایشگاه نسخه‌های خطی و آثار تاریخی با نام میراث مشترک ایران و عراق در مراکز مختلف فرهنگی عراق در سال آینده خبر داد.

پیمان سمندری، معاون اداره کتابخانه و مسئول پژوهش و آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره نتیجه بازدید هیات عراقی از کتابخانه و موزه ملی ملک، بیان کرد: دوشنبه 9 اسفندماه  در جریان دیدار این هیات عراقی از کتابخانه و موزه ملی ملک قرار شد، نخستین‌ نمایشگاه میراث مشترک ایران و عراق با محوریت نمایش نسخه‌های خطی و آثار تاریخی، سال‌آینده در بین‌الحرمین شهر کربلا، شهر نجف و دانشگاه‌های عراق برگزار شود. 

سمندری افزود: برپایی این نمایشگاه، آغاز فصلی نوین از همکاری‌های دو مرکز فرهنگی در ایران و عراق به شمار می‌آید که دامنه آن به دیگر مؤسسه‌های فرهنگی هر دو کشور گسترش پیدا خواهد کرد.

 معاون اداره کتابخانه و مسئول پژوهش و آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به پیشینه برگزاری این نمایشگاه در کتابخانه ملک اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه نسخه‌ها و آثار خطی  به روایت گنجینه  و کتابخانه و موزه ملی ملک با نام میراث مشترک ایران و عراق نخستین‌بار سال 1393 در این موسسه برگزار شده بود.

وی با بیان این‌که این هیات فرهنگی عراقی قرار است از مراکز و کتابخانه‌های مهم ایران بازدید کنند، اظهار کرد: هیات عراقی قرار است از مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ای شهرهای قم، اصفهان، شیراز و مشهد بازدید کنند.  

سمندری، عنوان کرد: این هیات عراقی شامل نمایندگان بخش‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی و کتابخانه‌ای ‌آستان حضرت ابوالفضل(ع)  شهر کربلای کشور عراق  هستند. شیخ محمود صافی، رئیس مرکز مطالعات تخصصی حضرت ابوالفضل(ع) ، محمد باقر زبیدی، مسئول بخش اسناد و نسخه‌های خطی، سید حسین موسوی مسئول بخش مطالعات تاریخی و مصطفی طارق، مسئول بخش مطالعات ادبیات به تازگی وارد ایران شدند و قرار است از مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ای ایران بازدید کنند. 

سمندری درباره ویژگی‌های موزشی، پژوهشی و کتابخانه‌ای آستان حضرت ابوالفضل عباس(ع) در عراق گفت: مجموعه آموزشی، پژوهشی و کتابخانه‌ای آستان حضرت ابوالفضل عباس(ع) در شهر کربلا کارهای بزرگی در زمینه‌ آموزشی، پژوهشی، علمی، نسخه‌شناسی، گردآوری اسناد و پایگاه‌ اطلاعاتی مورد نیاز برای پژوهشگران و محققان و همچنین مرمت و مستندنگاری آثار انجام دادند.
 
وی  درباره اقدامات این مجموعه افزود: به عنوان مثال؛ مجموعه آموزشی، پژوهشی و کتابخانه‌ای آستان حضرت ابوالفضل عباس(ع)  در زمینه مرمت آثار، افرادی را برای  طی کردن دوره آموزشی تخصصی به کشور چک فرستادند و اکنون برای کشورهای اسلامی مانند مصر، دوره‌های آموزشی مرمت آثار، برگزار می‌کنند.
 
سمندری درباره زمینه‌ همکاری‌های فرهنگی مشترک میان کتابخانه ملک و مجموعه آموزشی، پژوهشی و کتابخانه‌ای آستان حضرت ابوالفضل(ع)  گفت: موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یکی از مجهزترین و استانداردترین و بهترین مراکز مرمت و مستندنگاری در ایران را دارد و با توجه به این‌که زمینه همکاری میان این مجموعه پژوهشی، آموزشی و کتابخانه‌ای و کتابخانه  و موزه ملی ملک بسیار نزدیک است، قرار است همکاری‌هایی با این مجموعه انجام شود.
 
وی درباره همکاری مشترکی که قرار است با همراهی این هیات عراقی انجام شود، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های مجازی مشترک، برپایی نمایشگاه‌های آثار و نسخه‌‌های خطی مشترک ایران و عراق که قرار است در شهر‌های نجف و کربلا (بین‌الحرمین) و دانشگاه‌های عراق به نمایش دربیاید و همچنین ارائه تصویر نسخه‌های خطی و اسناد، برگزاری کارگاه‌های مشترک در بخش‌های مرمت، مستنندنگاری مقالات پژوهشی و چاپ و نشر ازجمله محورها و سرفصل‌هایی خواهد بود که کتابخانه ملک با این مجموعه عراقی همکاری خواهد کرد.

سمندری افزود: کمک به روزآمدکردن روش‌های مستندنگاری، فهرست‌نویسی، معرفی و ارائه آثار برپایه دانش هستی‌شناسی در کتابخانه‌ها و مراکز اسنادی و فرهنگی عتبات عالیات و آستان حضرت عباس‌(ع)، ازجمله برنامه‌های آینده کتابخانه و موزه ملی ملک برای همکاری با این مجموعه است.  
 
معاون اداره کتابخانه و مسئول پژوهش و آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک درباره امضای تفاهم‌نامه با این هیات عراقی گفت: کتابخانه و موزه ملی ملک، قرار است امضای تفاهم‌نامه و برپایی برنامه‌های اجرایی را با همکاری  مجموعه آموزشی پژوهشی و کتابخانه‌ای آستان حضرت ابوالفضل(ع) بررسی کند و این همکاری‌های مشترک ضمن امضای تفاهم‌نامه در کمتر از دو ماه‌ آینده آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها