سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کمبود محسوس منابع مورد نیاز نویسندگان داستان‌های نبوی/ مرزهای مذهبی و جغرافیایی را در جشنواره خاتم برداشته‌ایم

علی اکبر اشعری، رئیس هفتمین دوره جشنواره خاتم تاکید دارد که بیشتر منابع در اختیار نویسندگان داستان‌های نبوی قدیمی و متعلق به حدود نیم قرن پیش هستند؛ از این رو برای برطرف شدن نیازها، تلاش شده مقاله‌های مفیدی تهیه شود و در اختیار نویسندگان قرار گیرد.

علی اکبر اشعری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید مبعث عنوان کرد: در قرآن کریم بارها از پیامبر اسلام (ص) به عنوان اسوه عالم یاد شده و باید سیره این حضرت به نحو مناسب در جامعه معرفی شود تا اقشار مختلف با ابعاد مختلف سیره و شخصیت ایشان آشنا شوند و این امر یک رسالت جهانی برای ایرانیان مسلمان است.

این عضو هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: با وجود دشمنی‌ها و عداوت‌های اسلام‌ستیزان که تلاش می‌کنند، اسلام و آموزه‌های پیامبر اسلام (ص) در معرض آشنایی و شناخت جهانیان قرار نگیرد، پس از انقلاب اسلامی که ریشه در آموزه‌های نبوی دارد مطالعه و در نتیجه آشنایی اهالی کشورهای مختلف به اسلام افزایش یافت و بسیاری از غیرمسلمانان به دین مبین اسلام مشرف شدند.

رئیس هفتمین دوره جشنواره خاتم (ص) هدف از برپایی این رویداد فرهنگی را معرفی ابعاد مختلف زندگی و شخصیت پیامبر اسلام (ص) در قالب داستان کوتاه عنوان کرد و گفت: برگزاری دوره‌های مختلف این جشنواره موجب شده که تاکنون چندین هزار اثر خلق و ارسال شود که معرفی و بخشی از آنها چاپ شده‌اند.

اشعری با اذعان بر کمبود منابع موردنیاز و در دسترس نویسندگان برای خلق داستان‌های نبوی عنوان کرد: برای برطرف شدن این نقص تلاش شده محتواهای به‌روز بیشتری با قابلیت ترجمه خلق شود. برای الهام گرفتن از سیره پیامبر(ص) باید به منابع تاریخی و روایی مراجعه کرد و این خود حرکتی در مسیر پیامبر‌شناسی است.

وی ادامه داد: بیشتر منابع موجود متعلق به نیم قرن پیش است و با نیاز روز نویسندگان جوان امروز تناسب ندارد؛ بنابراین یکی از اقدامات اصلی ما تهیه منابع به‌روز در قالب مقاله‌های مفید و کاربردی است که مخاطبان دسترسی آسان‌تری به آنها داشته باشند. همچنین تلاش شده متونی را که زبان ساده و قابل فهمی دارند، منتشر کنیم و در دسترس نویسندگان و عموم مخاطبان قرار دهیم.

رئیس هفتمین دوره جشنواره خاتم (ص) با اشاره به هفتمین دوره این جشنواره گفت: در این دوره که فراخوان آن منتشر شده بنا به درخواست متقاضیان فرصت بیشتری به نویسندگان داده شد و مهلت ارسال آثار را تا 20 اسفند تمدید کردیم. در عین حال از دو هفته پیش داوران که خود برگزیده دوره‌های پیش هستند، بررسی آثار را آغاز کرده‌اند. ان‌شالله در نوروز 1401 شاهد برگزاری مرحله دوم داوری خواهیم بود و امیدواریم اردیبهشت سال آینده بتوانیم مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره را برگزار کنیم.

اشعری از برگزاری دوره‌های آموزشی جنبی جشنواره خاتم (ص) نیز خبر داد و افزود: تاکنون چندین دوره آموزشی را به تناسب در شهرهای مختلف از جمله شیراز و کیش برگزار کرده‌ایم. همچنین هر سه‌شنبه با تدریس مصطفی رحماندوست کارگاه نقد داستان حوزه کودک و نوجوان و هر چهارشنبه نیز با حضور مجید قیصری کارگاه نقد داستان بزرگسال برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین یک دوره آموزشی داستان نبوی کودک و نوجوان را در سایت جشنواره بارگذاری کرده‌ایم و تا یک ماه دیگر دوره دیگری را با تدریس اعضای هیات علمی جشنواره که از نویسندگان تراز اول ادبیات داستانی کشورمان هستند، در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم.

اشعری در پایان گفت: از دوره سوم، جشنواره خاتم هیچ مرز جغرافیایی، زبانی و مذهبی نداشتیم و همان‌طور که به مرور دایره آشنایی با جشنواره در داخل کشور بیشتر شد، همین اتفاق در خارج از کشور هم افتاد و آثاری از کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه، عراق، لبنان، سوریه، امارات، بحرین، یمن و از کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه برای جشنواره ارسال شد. نکته جالب دیگر، اینکه علاوه بر مسلمانان برخی پیروان ادیان دیگر نیز در جشنواره شرکت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها