یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۳
فرهنگ عاشورا، فرهنگ بیدارگری است

ابوالقاسم حسینجانی در جلسه نقد کتاب شعر «جغرافیای رازها» در سرای اهل قلم گفت: عاشورا بازپیدایی زندگی من است. در ذهن من تاریخ دو قسمت است؛ یا عاشورا دارد یا ندارد - یعنی تاریخی که نتواند مانند تاریخ عاشورا تاثیرگذار باشد، وجود نخواهد داشت.زيرا فرهنگ عاشورا، فرهنگ بیدارگری است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در جلسه نقد کتاب «جغرافیای رازها» مجموعه اشعار عاشورایی ابوالقاسم حسینجانی که دیروز (شنبه ۱۴ دی) با حضور زهیر توکلی و مژگان عباسلو در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد، حسینجانی درباره قیام سیدالشهدا(ع) گفت: کل بحث فکری عاشورا در این است که یا باید فکر و تفکر و اندیشه به قتلگاه برود یا باید تن را به قتلگاه فرستاد. این دیدگاه  امام حسین(ع) در کربلاست. 

وی افزود: فرهنگ عاشورا فرهنگ بیدارگری است. کسی که عاشورا را در زمین و زمان نفهمیده باشد، بیداری را نفهمیده است.

در ابتدای این جلسه، زهیر توکلی منتقد و شاعر درباره شعرهای حسینجانی گفت: وی پیش از اینکه شاعر باشد یک پیام‌گزار است. دغدغه حسینجانی ساختن پیام‌‌هایی مانند کلمات قصار درباره عاشورا و زندگی و تاریخ ائمه اطهار است. یکی از جنبه‌های برجسته شعر حسینجانی عبارت‌هایی اند که به شکل کلمات قصار نگاشته است و بدین سان بسیار سهل وممتنع شعر می‌گوید. این ویژگی سبک گویشی حسینجانی است.

توکلی یکی دیگر از خصوصیات شعری حسینجانی را ذهنیت پارادوکسی او عنوان کرد و گفت: دکتر شفیعی کدکنی در مقاله‌ای یکی از خصوصیات کمال هنری را ذهنیت پارادوکسی هنرمند می‌داند و می‌گوید هرچه ذهنیت هنرمند پارادوکسیکال‌تر باشد غنای هنری آثارش بیشتر است. وی برای مثال شعری از حافظ را ذكر و شاخه‌های پارادوکسیکال این غزل را نقل می‌کند. در شعر حسینجانی در بسیاری از نقاط ما این ذهنیت پارادوکسیکال را می‌بینیم که نشان از پختگی آثار او دارد. 

این منتقد گفت: حسینجانی یکی از شاعرانی است که با زبانی نرم و رمانتیک شعرهایی سرشار از بیان‌ انقلابی و ستیزه‌جویانه دارد و از جمله شاعران عاشورایی است که اعتقاد دارد واقعه عاشورا را باید با نگاه اکنون، بررسی کرد و یزید و حسین زمانه را شناخت. این بحث به زمان شریعتی باز می‌گردد و شاید بتوان گفت که حسینجانی در شیوه تفکری خویش همسان شریعتی است.

وی ادامه داد: شعر عاشورايي تنها گونه شعري است كه از زمان ائمه تا كنون باقي مانده است. حسينجاني از عاشورا به عنوان آينه‌اي براي تمام جهان استفاده مي‌كند. ديدگاه شعري او مانند حسن حسيني و سلمان هراتي است كه مباني معرفتي اين دو نيز بر ديدگاه شريعتي در هبوط و كوير و نیز، قيصر امين‌پور استوار است. نگاه وي به عاشورا نگاهي هويتي است كه در حقيقت ذكر مصيبت نيست؛ بلكه گونه‌اي هويت‌يابي است. 

ابوالقاسم حسينجاني در سال ‪۱۳۲۸هجري شمسي در بندرانزلي متولد شد . وي از دانشگاه تبريز در رشته مهندسي برق فوق ليسانس گرفت. حسينجاني شعرعاشورايي را از اواخر دبيرستان جدي گرفت و شعرهايي چون "خونخواهي آب" و "دست و دريا "درباره حضرت ابوالفضل العباس(ع) از اشعار مشهور اين شاعر است. "بي‌مرگ مثل صنوبر"، "مقدمه‌اي بر شيطان"، "اگر شهادت نبود"، "حسين احياگر آدم"، "چفيه‌هاي چاك چاك"، "در اقليم خويشتن"، "سمت صميمانه‌ حيات"، "عشق كبريت نيست"، "بهشت بوي تو را مي‌دهد"و "درخت زندگي من است"از جمله كتاب‌هاي منتشره حسينجاني اند. 

کتاب "جغرافياي رازها" ازمجموعه اشعار عاشورايي ابوالقاسم حسينجاني است که به‌وسیله انتشارات هزاره ققنوس منتشر شده است. اين مجموعه شعر، سروده‌هاي شاعر را در قالب‌هاي غزل، شعر سپيد، دوبيتي، رباعي و مثنوي با مضامين عاشورا و اهل بيت(ع) و قيام خونين حضرت سيدالشهداء(ع) شامل می‌شود. تدریس قرآن و نهج‌البلاغه، عاشقانه زيستن و شاعرانه نوشتن، ‌شعر سرودن و تاليف و ترجمه، ويرايش، تدريس و فعاليت‌هاي فرهنگي و مطبوعاتي با زندگي این شاعر اهل بیت عجین شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط