جمعه ۱۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۰
شعر عاشورايي جوششي است نه كوششي

پرويز خائفي، پژوهشگر و شاعر گفت: شعر بيشتر شاعران عرصه شعر و حتي نثر عاشورایی، جوششي است؛ نه کوششی. یکی از مهم‌ترین این شاعران که کمتر به او توجه شده، جودی، از شاعران دوره قاجار است که شعرهایی گاه، تاثیرگذارتر از شعرهای هاتف اصفهانی دارد.

خائفي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: شعراي بزرگ ما تحت تاثير عاشورا غالبا شعر تغزلي گفته‌اند و از آن گذشته‌اند. ادبيات عاشورايي بيشتر از دوران صفويه به دليل رويكرد مثبت فرهنگي جامعه به فرهنگ عاشورا رونق گرفته است و از ميان شاعران كلاسيك شاعراني مانند محتشم كاشاني و هاتف اصفهاني پيشروان بزرگ اين عرصه بوده‌اند.

وي افزود: در شعر شاعران اين دوره تصوير‌هايي جانسوز و بسيار دلربا وجود دارد كه هر انساني از خواندن آن متاثر مي‌شود. شعر اين شاعران بيشتر جوششي بوده است و بدون جنبه‌هاي شعاري و تظاهر براستي ازعمق دل خود شعر مي‌گفته‌اند.

وي گفت در ميان شاعران كلاسيكي كه درحوزه عاشورا شعر گفته‌اند به شاعري بر مي‌خوريم كه كمتر مورد توجه بوده است. «جودي» شاعري است كه در دوره قاجار مي‌زيسته و درباره عاشورا شعرهاي بسيار زيبا و تاثير گزاري داشته است. حتي به جرات مي‌توان گفت كه شعر او از شعرهاي عاشورايي محتشم و هاتف تاثيرگذارتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط