یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
افزایش فروش کتاب‌های کودک بین‌الملل در دوران کرونا/ ضرورت بازنگری در بازار نشر بر اساس نیازهای روز کودکان

نمایندگان دو نشر بین‌المللی از کشورهای آلمان و اسپانیا در نشست مجازی «تولید محتوای کودک در بازارهای بین‌المللی» عنوان کردند که کرونا فروش کتاب‌های حوزه کودکان را در بازار جهانی افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «تولید محتوای کودک در بازارهای بین‌المللی» به صورت مجازی عصر امروز (10 بهمن‌ماه) با حضور فردریکه فوکسن، مدیر حقوقی نشر لووه آلمان، میریا تریوس، بنیانگذار نشر زاهوری اسپانیا و معصومه یزدانی، نویسنده و مدیر محتوای نشر پی‌نما به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این نشست، فوکسن، مدیر حقوقی نشر لووه آلمان در سخنانی عنوان کرد: در آلمان به دلیل شیوع کرونا بازار کتاب کودک و نوجوان متحول شده و به دلیل کم شدن حضور بچه‌ها در مدرسه، میل به تهیه کتاب‌های آموزنده برای کودکان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه لووه بزرگ‌ترین انتشارات آلمان در حوزه خردسالان است، افزود: از دوران شیوع کرونا با افزایش خرید کتاب به‌ویژه کتاب‌های مصور کودکان روبه‌رو شده‌ایم که متن کمتر و تصویر بیشتری دارند.

کودکان آلمانی دغدغه هویت دارند
فوکسن درباره سلیقه کودکان آلمانی در خرید و مطالعه کتاب توضیح داد: کودکان امروز آلمانی علاقه وافری به کتاب‌های عمیق اجتماعی و نیز حوزه محیط زیست دارند و گرایش زیادی به کتاب‌هایی دارند که به هویت و مسایل اجتماعی که روایتگر دردهای جامعه است باشد. همچنین اخیرا کتاب‌های سیاه و سفید بیشتر از آثار رنگی مورد علاقه کودکان شده است. البته برای کودکان و نوجوانانی که در آغاز کتابخوانی هستند و علاقه چندانی به مطالعه ندارند کتاب‌های ماجراجویانه و هیجانی را چاپ می‌کنیم.

وی افزود: خانواده‌های آلمانی ترجیح می‌دهند که برای کودکان خود کتاب‌های قطور تهیه کنند ولی در سه سال اخیر با ورود بیشتر بچه‌ها به دنیای دیجیتال دریافته‌اند که کتاب مصور بیشتر برای کودکان جذابیت دارد. در این راستا ما نیز در انتشارات لووه به دنبال ایده‌های جدید هستیم و تحقیقات گسترده‌ای برای تامین سلایق کودکان و نوجوانان امروز انجام می‌دهیم. بچه‌های امروز اگر کتاب‌های با متن طولانی را نمی‌خوانند به دلیل کم‌هوش بودن آنها نیست بلکه با هجوم حجم زیاد اطلاعات مواجه‌اند و مغزشان به دنبال سازگار شدن با این اطلاعات است.

ضرورت تغییر محتوای کتاب‌های کودک
فوکسن ادامه داد: برای کودکان و نوجوانان حدود 12 سال تلاش کردیم از تصویرسازی انیمیشنی بهره ببریم و برای گروه سنی هشت تا 12 سال مجموعه کتاب‌های «لوه واو» را شامل آثاری که 90 درصد تصویر و 10 درصد متن است تهیه کرده‌ایم و چینش تصویر به گونه‌ای است که داستان پر از اعجاب باشد.

وی افزود: سعی داریم این کتاب‌ها نقطه شروعی برای افرادی باشد که تازه کتابخوان شده‌اند تا به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنیم. کتاب‌های کودکان باید دارای متن کوتاه باشند و سبک جهانی داشته باشد و انیمیشنی و دارای هیجان باشد. در کنار این به نظرم رمان‌های مصور خواندن موضوعات سخت و چالشی را برای کودکان آسان و لذت‌بخش می‌کنند.


 
کرونا بازار فروش کتاب‌های کودک را در اسپانیا رونق داد
همچنین میریا تریوس، بنیانگذار نشر زاهوری اسپانیا در سخنانی عنوان کرد: زاهوری نشری مستقل شامل هشت نفر است که سابقه فعالیت 15 ساله دارد. ابتدا رویکرد ما تولید و عرضه ایده برای استفاده ناشران دیگر و نیز فروش کپی‌رایت بود و در پنج سال اخیر وارد عرصه چاپ کتاب شده‌ایم. بیشتر کتاب‌های ما مصور هستند و کیفیت تصاویر بالاست.

تریوس افزود: همه‌گیری کرونا بازار فروش کتاب‌های کودک را در اسپانیا رونق بیشتری داده ولی فرایند نشر را نیز پیچیده کرده است. در سه سال اخیر علاقه خانواده‌ها به خرید کتاب‌های غیر داستانی برای کودکان افزایش یافته و علاقه دارند کودکان‌شان از کتاب‌های آموزنده به عنوان مکمل آموزش‌های مجازی مدارس استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین اینفوگرافی‌هایی برای معرفی فرهنگ کشورهای مختلف را با همکاری سایر ناشران تهیه کرده‌ایم و نیز از دیگر محصولات پرفروش ما می‌توان به مجموعه‌های معمایی درباره تاریخ و هنر و نیز کتاب‌های تعاملی اشاره کرد.

تریوس همچنین عنوان کرد: در نشر زاهوری از هنر تصویرگران موفق کشورهای دیگر استقبال می‌شود و می‌توانند آثار خود را برای ما ارسال کنند تا در صورت مناسب بودن برای کتاب‌های ما با آنها همکاری کنیم.

معصومه یزدانی، نویسنده و مدیر محتوای نشر «پی‌نما» نیز در این نشست با اذعان بر تغییر نیاز کودکان امروز به کتاب گفت: نیاز مخاطبان کتاب‌های کودک و نوجوان ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان تغییر کرده و نیازمند بازنگری در تولید محتوا هستیم.

یزدانی افزود: در سال‌های اخیر کودکان به کتاب‌های با تصویر بیشتر، رغبت نشان می‌دهند و باید ناشران تلاش کنند از زاویه دید کودکان به کتاب بنگرند. یکی از موضوع‌های اصلی کتاب‌های نشر «پی‌نما» محتواهای انسانی از جمله کودکان دارای شرایط  ویژه از جمله کودکان کار، دارای بیماری‌های خاص و بچه‌هایی است که نیاز به همدلی دارند. بچه‌های هر کشور و فرهنگی نیازهای خاص خود را دارند و در شرایط کنونی بازار کتاب کودک ایران نیازمند و مشتاق آثار حوزه مهارت‌آموزی است.

یزدانی ادامه داد: سبک زندگی خانواده‌های ایرانی تغییر کرده و ساختار سنتی با تعامل زیاد اقوام و تعداد فرزندان زیاد جای خود را به تک فرزندی و ارتباط محدود با دیگران داده است و خانواده‌ها به دنبال تهیه کتاب‌هایی برای آموزش تامین نیازهای روانی و اجتماعی فرزندان در سبک زندگی جدید هستند. با اینکه در بیشتر کشورها علاقه کودکان بیشتر به آموختن روحیه جمعی است در ایران بیشتر به لحظه تربیت و تامین نیازهای شخصی توجه می‌شود.

وی در پایان گفت: در ایران نیز کودکان کتاب‌های با غلبه تصویر بر متن را بیشتر می‌پسندند و در نوجوانی نیز علاقه زیادی به خواندن داستانی کمیک و ژانر وحشت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها