دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کمبود کاغذ در کشور نخواهیم داشت

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگرچه اختصاص ارز 4200 تومانی کاغذ برداشته شده اما کمبود کاغذ با توجه به ثبت سفارش‌هایی که صورت گرفته رخ نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به مشهد سفر کرده است، پیش از ظهر امروز دوشنبه 22 آذرماه در حاشیه مراسم رونمایی از دو کتاب شعر رضوی «چشمه گوهر» و «آیینه‌های رضوان»، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه حمایت از ناشران از قدیم بوده و اکنون نیز ادامه دارد، گفت: در سال‌های پس از انقلاب حوزه فرهنگ مورد حمایت و توجه جدی دولت جمهوری اسلامی قرار داشته است.
 
یاسر احمدوند با بیان اینکه در دولت جدید توجه به فرهنگ اولویت بیشتری پیدا خواهد کرد، افزود: اگر چه اختصاص ارز 4200 تومانی کاغذ برداشته شده اما کمبود کاغذ با توجه به ثبت سفارش‌هایی که صورت گرفته رخ نخواهد داد و واردکنندگانی که در این زمینه کار می‌کنند، اقدام به ثبت سفارس کردند و میزان ‌واردات کاغذ در طول سال 1400 به قدر مورد نیاز کشور بوده است.
 
وی ادامه داد: طبق آمارهای گمرک به میزان لازم کاغذ وارد کشور شده و امکان ثبت سفارش و تخصیص ارز نیمایی به سرعت و اولویت در بانک مرکزی و وزارت صمت ایجاد شده است و هیچ مشکلی بابت تامین کاغذ وجود ندارد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در زمینه ارز ترجیحی، این ارز از همه کالاها حذف شده و به هیچ کالایی به غیر از کالای اساسی مثل دارو و گندم اختصاص پیدا نمی‌کند، البته به دستور معاون اول رئیس جمهور مبلغ 40 میلیون دلار به واردات کاغذ مورد نیاز حوزه فرهنگ اختصاص داده شد.
 
احمدوند بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب و نشر به طور مشخص انواع یارانه‌ها از جمله حمایت از خرید کتاب ناشران، یارانه نمایشگاه‌های مختلف، طرح فروش‌های فصلی را انجام داده و بخشی از یارانه‌ها هم مربوط به حوزه کاغذ و زیر ساخت‌ها است.

مهمتر از واردات، افزایش توان تولید داخلی در زمینه کاغذ است
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: مهمتر از واردات کاغذ، کمک برای افزایش توان تولید داخلی در زمینه کاغذ است که امیدواریم در این دولت توفیق دست یابی به این موضوع را پیدا کنیم.
 
احمدوند در خصوص افزایش توان تولید داخلی در زمینه کاغذ تصریح کرد: اگر چه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این کار نیست ولی کمک می‌کند تا وزارت صمت و دستگاه‌های مرتبط حمایت بیشتری را از تولید کاغذ انجام دهند و در واقع ما این ارتباطات را تسهیل، مشکلات را شناسایی و به مسئولین ارشد انتقال می‌دهیم که در این خصوص با اقدمات انجام شده، اتفاقات خوبی رقم خورده و به زودی تولید داخل رونق بیشتری خواهد گرفت.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت کاغذ طبق آمار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل در تعداد عنوان و تیراژ کتاب کاهش پیدا نکرده است، افزود: این بدان معنی نیست که گرانی کاغذ اثری در این بخش‌ها نمی‌گذارد اما اینکه تصور شود که تنها عامل تعیین کننده قیمت در کتاب، کاغذ است، این گونه نیست، بلکه عوامل مختلفی وجود دارد.
 
وی بیان کرد: علاقه مندی به حوزه فرهنگ موجب می‌شود تولید فرهنگی تولید پرمخاطبی باشد و به لطف خدا مشکلات در این خصوص را کم خواهیم کرد و باید به این نکته توجه کرد که با گران شدن کاغذ حوزه کتاب از حوزه توجه مردم خارج نمی‌شود.


بر اساس همین گزارش، پیش از ظهر امروز با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمودرضا برازش مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در مشهد، از دو کتاب شعر رضوی «چشمه گوهر» و «آیینه‌های رضوان» رونمایی شد.
 
کتاب «چشمه گوهر» شامل 40 حدیث منظوم رضوی و چهل رباعی سروده استاد محمدجواد غفورزاده (شفق) و با مقدمه محمدهادی زاهدی توسط بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در شمارگان 500 نسخه منتشر شده است.

 
همچنین کتاب «آیینه‌های رضوان» گزیده بهترین غزل‌های معاصر رضوی از سال 1358 تا 1398 است که توسط مصطفی جلیلیان مصلحی نگارش شده و در تیراژ 500 نسخه و با دیباچه‌ای درباره بازتاب حدیث سلسله الذهب در شعر امروز توسط بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها