شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
واردات کاغذِ چاپ و تحریر معاف از مالیات؛ بجز در خراسان جنوبی!

در جلسه بررسی مسایل و مشکلات صنعت چاپ استان، بیشترین گلایه چاپخانه‌داران از مالیات بر ارزش افزوده بر کاغذ تحریر و کاغذ چاپ بود؛ مالیاتی که به گفته آنها فقط در خراسان جنوبی از چاپخانه‌داران اخذ می‌شود!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، جلسه بررسی مسایل و مشکلات صنعت چاپ استان خراسان جنوبی با حضور مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، نمایندگان ادارات امور مالیاتی، تامین اجتماعی و راه و شهرسازی و جمعی از مدیران چاپخانه‌های استان برگزار شد.

ناصر نبی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ابتدای این جلسه با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه همفکری برای بهبود شرایط است، ادامه داد: همه ما از اهمیت صنعت چاپ و نقش حساس آن در توسعه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی آگاه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۶۰ چاپخانه و سه لیتوگرافی فعالیت دارند، اضافه کرد: توان، تجهیزات، امکانات و تخصص بسیار شایسته این چاپخانه‌ها با وجود مدیران و پرسنل توانمند، زمینه را برای گرفتن سفارش از استان‌های دیگر همچون کرمان، یزد، خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان و قزوین و حتی کشور افغانستان فراهم کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه خطاب به نمایندگان ادارات مدعو در جلسه، عنوان کرد: چاپخانه‌ها مراکزی فرهنگی برای توسعه و فرهیختگی جامعه هستند و اکنون که در ساختار مدیریتی قرار گرفتیم باید نگاهمان به بُعد معنوی چاپخانه‌ها باشد و با این دید کمک کنیم تا در این شرایط سخت، چراغ بسترهای فرهنگی روشن نگه داشته شوند.

پس از این سخنان، مدیران چاپخانه‌های حاضر در جلسه به بیان مشکلات خود پرداختند.

قانون معافیت مالیاتی برای کاغذ تحریر و کاغذ چاپ در بیرجند اجرا نمی‌شود
حسین‌آبادی مدیر چاپخانه زرین که دل پُردردی از مالیات بر ارزش افزوده داشت، بیان کرد: طبق قانون، کاغذ تحریر و کاغذ چاپ معاف از مالیات است اما در این استان به گونه‌ای دیگر با این موضوع برخورد می‌شود. حتی برای اثبات این سخن، از استان‌های دیگر استعلام گرفتیم. به نظر می‌رسد این قانون تنها در بیرجند اجرا می‌شود و تبدیل به موش آزمایشگاهی برای کشور شده‌ایم!

وی خطاب به مسئولان حاضر در جلسه گفت: اگر موارد قانونی برای تخفیف در پرداخت مالیات وجود دارد، معرفی کنید وگرنه ناچاریم درِ چاپخانه را ببندیم.

جواد عرب مدیر چاپخانه نزاری نیز در این جلسه عنوان کرد: با توجه به همجوار بودن با افغانستان، سفارش‌های بسیار زیادی از این کشور داریم، به گونه‌ای که در سال ۹۸ بیش از یک سوم سفارش‌های ما برای افغانستان انجام شد. به همین جهت خالی از لطف نیست اگر مسئولان استان توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

وی همچنین به مشکل مالیات اشاره کرد و گفت: چندین سال پیش، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر وقت اقتصاد و دارایی جلسه‌ای داشتند و بنا شد با هدف کاهش نرخ بی‌سوادی، کاغذ معاف از مالیات باشد. این قانون به تصویب هیئت وزیران هم رسیده است. اما اکنون به گونه‌ای است که اگر 80 درصد سفارش کاغذ خام و فقط 20 درصد هزینه کار و سود ما باشد، مالیات بر ارزش افزوده بر 100 درصد آن تعلق می‌گیرد!

قانون را تغییر ندهید، اما تعامل داشته باشید
سعادت‌جو مدیر چاپخانه هفت رنگ نیز در سخنانی با بیان اینکه مشکلات مالیاتی ما در حوزه چاپ دیجیتال متفاوت از دیگر همکاران است، بیان کرد: با توجه به درخواست اداره امور مالیاتی در سامانه تدارکات ثبت نام کردیم اما با وجود رقابتی بودن قیمت‌ها، کار بسیار سخت شده است.

وی دیگر مشکل حوزه کاری خود را نداشتن مکانی دائمی برای چاپخانه دانست و گفت: با توجه به بالا رفتن قیمت زمین و اجاره‌ها، خصوصا از زمانی که مارکت‌های گوناگون در شهر زیاد شده‌اند، نمی‌توانیم فضای مناسبی را برای ادامه کار پیدا کنیم. 

سعادت‌جو همچنین به مشکلات بیمه نیروی کار اشاره کرد و گفت: جزو اولین چاپخانه‌هایی هستیم که ۷ نفر بیمه شده داریم و در مجموع 12 پرسنل در این مجموعه فعالیت می‌کنند. در شرایط فعلی هر نفر میلیون‌ها می‌ارزد اما هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: سال 96 طرحی تعریف شد که اگر فردی را که تازه فارغ‌التحصیل شده است، استخدام کنید، تا ۲ سال بیمه را تامین اجتماعی و تا 6 ماه حقوق را اداره کار پرداخت می‌کند. اداره کار توافق 6 ماهه خود را انجام داد اما تامین اجتماعی زیر بار پرداخت بیمه نرفت و خودمان پرداخت کردیم.

نماینده چاپخانه‌های دیجیتال استان اضافه کرد: پرورش نیروی انسانی بسیار سخت شده است زیرا که جوان‌های امروزی اهل کار کردن نیستند. به تخصص رساندن آن‌ها زمان زیادی می‌برد. از استانداری تقاضا داریم تا شرایط را برای نگهداری پرسنل آموزش دیده فراهم کند.

سعادت‌جو در ادامه به استهلاک بالای ماشین‌های دیجیتال به نسبت ماشین‌های چاپ اُفست اشاره کرد و افزود: اگر مشکلی برای یکی از دستگاه‌ها پیش بیاید، با توجه به هزینه‌های فعلی، امکان جایگزین کردن وجود ندارد. بارها مراجعه کردیم تا برق چاپخانه را فرهنگی کنیم ولی این امتیاز را به چاپخانه‌های دیجیتال نمی‌دهند.

وی در پایان گفت: نمی‌خواهیم قانون را تغییر دهید ولی با توجه به شرایط استان تعامل بیشتری داشته باشید. به دلیل همین تعامل نداشتن برخی کارشناسان، جریمه‌هایی شده ایم که قابل برگشت نبود.

نظر کارشناس بیمه قانون را تعیین می‌کند!
حیدری مدیر چاپخانه صبح امروز نیز با بیان اینکه متاسفانه به گونه‌ای شده که نظر کارشناس بیمه، قانون را تعیین می‌کند، اظهار کرد: دو نشریه همانند یکدیگر و در یک ساختمان به چاپ می‌رسند، یکی مشمول 5 نفر بیمه حمایتی دولتی می‌شود و نشریه دیگر مشمول نمی‌شود!

وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز عنوان کرد: با این شرایط نمی‌توانیم با استان‌های دیگر رقابت کنیم، زیرا که در این استان هم هزینه حمل و نقل سنگینی پرداخت می‌شود و هم هزینه نیروی انسانی و آموزش بالاست. ارزش افزوده به راحتی کار را از دستمان خارج می‌کند.

حیدری تقاضا کرد تا پیگیری‌هایی برای تخصیص مزایایی به خراسان جنوبی صورت گیرد، وگرنه با ادامه این روند، شاهد تعطیلی چاپخانه‌های استان خواهیم بود.

وی همچنین خواستار مدارا و همکاری کارشناسان دستگاه‌های اجرایی شد و گفت: جلسات متعددی برگزار می‌کنیم و حتی مدیران در جلسه قول حل مشکلات را می‌دهند، ولی در مرحله کارشناسی دچار مشکل می‌شویم!

صنعت چاپ هنوز به عنوان صنعتی مستقل شناخته نشده است
مرتضوی مدیر چاپ مهرنگ هم با گلایه از دخیل بودن سلیقه کارشناسان در اجرای قانون، توضیح داد: در اداره‌ای، یک قانون وجود دارد ولی به چند شکل مختلف اجرا می‌شود، برای مثال همکارانی داریم که از تعرفه برق فرهنگی استفاده می‌کنند ولی برای ما اینگونه نیست. زمانی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر نیرو به توافق رسیدند که تعرفه برق فرهنگی برای مجموعه‌های فرهنگی برقرار شود، چرا باید بعد از کلی پیگیری، از کارشناس اداره استان جواب «نه» بشنویم؟!

وی با بیان اینکه در کشور هنوز صنعت چاپ را به عنوان صنعت مستقل نشناخته‌اند و جزو حوزه‌های صنفی محسوب می‌شویم، یادآور شد: اینگونه نمی‌توانیم از اعتباراتی که برای کمک به حوزه‌های صنعتی هزینه می‌شود، استفاده کنیم.

این چاپخانه‌دار گفت: چند سال پیش بنا به نیاز استان، تجهیزات چاپ دیجیتال کتاب را خریداری و راه‌اندازی کردیم، زیرا بسیاری از مؤلفان استان توان چاپ هزار جلد کتاب را ندارند. قرار بر این بود که با راه‌اندازی این تجهیزات حمایت شویم، ولی حمایتی ندیدیم.​

مرتضوی در بخش دیگری از سخنانش به هزینه بر بودن استخدام نیروی حسابدار برای دفاتر مالیاتی اشاره کرد و افزود: تامین جنس و کالاهای حوزه چاپ دیجیتال در کشور از طریق افراد معدودی صورت می‌گیرد و ناچار باید از آنها خرید کنیم ولی زمانی که درخواست فاکتور می‌کنیم، همکاری نمی‌کنند و در امور مالیاتی این موضوع تبدیل به کتمان دارایی و مالیات علی الرأس می‌شود و بر مالیات بر ارزش افزوده هم تاثیر می‌گذارد. 

وی با بیان اینکه سال گذشته اداره امور مالیاتی، رسیدگی پرونده‌ها را از سال 95 شروع کرده بود، ادامه داد: در این رسیدگی‌ها، مواردی بود که اداره سفارش دهنده‌ی کار به چاپخانه، اطلاعات را در سامانه اشتباه وارد کرده بود، هر چه پیگیری کردیم، اداره مذکور پاسخگو نبود. اگر بر اعتراضمان مُصرّ می‌شدیم، دیگر سفارشی به ما نمی‌دادند. کارشناسان امور مالیاتی نیز دلایل ما را نپذیرفتند و جریمه شدیم، اعتراض کردیم ولی گفتند «مالیات را پرداخت کن و بعد از همان اداره شکایت کن».
 

از کار فرهنگی، تنها جور آن را می‌کشیم
گلرو مدیرمسئول چاپخانه گلرو نیز به مشکلات محل استقرار چاپخانه‌ها اشاره کرد و گفت: اجاره‌های سطح شهر بسیار بالاست و هزینه جابه‌جایی تجهیزات چاپخانه‌ای نیز سنگین است. راه و شهرسازی می‌تواند برای حل این مشکل زمینی را با کارکرد فرهنگی همانند صنوف آلاینده در اختیار چاپخانه‌ها قرار دهد.

وی با بیان اینکه از کار فرهنگی، تنها جور آن را می‌کشیم و برایمان امتیازی قایل نمی‌شوند، تصریح کرد: کار ما را تجاری می‌دانند و ما هم قبول داریم اما باید تفاوتی بین ما و کسی که در حوزه غیر فرهنگی کار می‌کند، قایل شوند.

6 ماه درگیری طاقت‌فرسا به دلیل عدم همکاری کارشناسان
احراری مدیرمسئول چاپخانه احراری هم با بیان اینکه در سه سایز ماشین چاپ فعالیت می‌کنیم، عنوان کرد: به جرئت می‌توان گفت دارنده تنها ماشین سایز بزرگ چاپ در شرق کشور هستیم اما به دلیل نبود سفارش، یکسره خاموش است.

وی با اشاره به اینکه کار ما بیشتر روی بسته‌بندی محصولات متمرکز است و تابع تولیدات استان هستیم، ادامه داد: در حال حاضر که کار تولیدی‌ها راکد شده است، ما نیز تنها با ۵ درصد ظرفیت کار می‌کنیم.

احراری گفت: از آنجایی‌که در این استان کلیشه‌سازی نداریم، ناچار بودیم آن را به استان‌های دیگر سفارش دهیم و تحویل کار بسیار زمان بر می‌شد. برای رضایت مشتریان حتی کلیشه‌سازی را هم راه‌اندازی کردیم که هم هزینه بر است و هم جاگیر.

مدیرمسئول چاپخانه احراری به مشکلات امور مالیاتی نیز اشاره کرد و گفت: ۳۱ سال است که بدون تاخیری در پرداخت بیمه و مالیات فعالیت می‌کنیم، اما همیشه درگیری داریم. برای مثال مالیات تا سال ۹۵ به طور کامل تسویه شده بود، ولی نامه‌ای به دستمان رسید که مرتبط با سال 92 بود و جریمه شده بودیم. با داشتن مستندات، پیگیر شدیم و شکایت کردیم، به نتیجه رسیدن آن و اثبات سخنانمان، 6 ماه طول کشید؛ 6 ماهی که با درگیری طاقت‌فرسا و جنگ اعصاب و مشکلات رفت و آمد همراه بود که اگر کارشناس مدارا می‌کرد، این اتفاق نمی‌افتاد.

وی افزود: چاپخانه‌داران، سرمایه‌گذاران کار فرهنگی هستند که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند، برخوردهای طلبکارانه کارشناسان امور مالیاتی با چاپخانه‌داران قابل قبول نیست.

تغییر در نرخ بیمه با تغییر در دستمزد رخ می‌دهد
در ادامه جلسه، علیرضا محمدی مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی به برخی موارد مطرح شده در این جلسه پاسخ داد و گفت: نرخ حق بیمه تامین اجتماعی سال‌هاست که ۲۷ درصد باقی مانده و از سال 69 با تصویب هیأت وزیران ۳۷ رسته شغلی می‌توانند از حمایت دولت برای بیمه 5 نفر از پرسنل استفاده کنند و تغییر در نرخ بیمه، با تغییر در دستمزد رخ می‌دهد.

به گفته وی، مهرماه سال گذشته دستورالعملی صادر شد که هیچگونه بار اضافی به دولت تحمیل نشود، به همین جهت چاپخانه‌هایی که از مهر 99 به این طرف، راه‌اندازی شده باشند، نمی‌توانند از حمایت بیمه‌ای دولت از 5 نفر پرسنل استفاده کنند.

محمدی در خصوص موارد مطرح شده از سوی مدیرمسئول چاپخانه صبح امروز نیز توضیح داد: اگر نشریه در استان به چاپ می‌رسد، مشمول 5 نفر بیمه می‌شود، مگر اینکه بازرسان تشخیص بر عدم فعالیت داده باشند.

وی به برخی نکات دیگر نیز درخصوص بیمه پرسنل و بهره‌مندی از حمایت‌های دولتی اشاره کرد و نهایتا قرار بر این شد تا مشکلات موردی چاپخانه‌داران را در دیدارهای حضوری با آنان پیگیری کند.

حل مشکل مالیات بر ارزش افزوده با تفکیک فاکتورها
عسکری نماینده اداره‌کل امور مالیاتی نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده، عنوان کرد: ۱۲ سال است قانون مالیات بر ارزش افزوده در تمام کشور اجرا می‌شود. طبق قانون، کاغذ فقط زمانی که به منظور نوشتن، چاپ و تحریر کتاب، مطبوعات و دفاتر استفاده شود، معاف از مالیات است و برای مثال کاتالوگ مشمول این قانون نخواهد شد.

وی راه حل این مشکل را در تفکیک فاکتورهای چاپخانه‌ها به دو بخش کاغذ و خدمات دانست و اضافه کرد: سازمان‌ها مکلف هستند خرید و فروش خود را در سامانه ثبت کنند و زمانی که ذی‌حسابِ اداره مبالغی را اشتباه ثبت کرده باشد، امور مالیاتی نمی‌تواند کاری در این خصوص انجام دهد و اصلاح اشتباهات فقط از طریق همان اداره امکانپذیر است.

عسکری همچنین سایر موارد موردی مطرح شده از سوی مدیران چاپخانه‌ها را پاسخ داد و یادآور شد: قانون اصلاحات جدیدی داشته و از دی ماه اجرایی می‌شود، باید منتظر بمانیم که پس از اصلاحات شرایط برای مالیات‌های بر ارزش افزوده چگونه خواهد شد.​

عدم همکاری ذیحسابان ادارات مالیاتی با چاپخانه‌داران
عرب مدیر چاپخانه نزاری اما راه حل مطرح شده برای مشکل مالیات بر ارزش افزوده را در این استان بی‌فایده دانست و گفت: این راهکار قبلا هم از سوی کارشناسان امور مالیاتی بیان شده بود اما ذی‌حسابان ادارات فاکتورهای تفکیک شده را پرداخت نمی‌کنند. به این ترتیب ارزش افزوده روی صد درصد محصول حساب می‌شود.

گلرو مدیر چاپخانه گلرو نیز این راهکار را در بیرجند غیرعملی دانست و افزود: چاپخانه‌های مشهد و تهران کاغذ را خودشان تامین می‌کنند و مشکل تفکیک فاکتور حل می‌شود، ولی در اینجا که ناچاریم کاغذ را خریداری کنیم، مشکل همچنان باقی است.

پس از این سخنان، نوبت صحبت به قاسمی معاون اداره‌کل راه و شهرسازی استان رسید. وی تعیین کاربری اراضی را بر طبق مصوبات شورای عالی شهرسازی دانست و بیان کرد: طبق آخرین دستورالعمل، مصادیق کاربری فرهنگی مشخص است و چاپخانه‌ها نمی‌توانند در این بحث مستقر شوند و در کاربری صنعتی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: اگر در سایر استان‌ها برای استقرار چاپخانه‌ها شهرک در نظر گرفته شده، مصوبه شورای عالی شهرسازی را داشته است. اینجا هم می‌توان پیگیر شهرک‌سازی شد ولی ساز و کار آن بسیار طولانی است و تامین زیرساخت با خود چاپخانه‌ها خواهد بود.
 

احصاء چاپخانه‌های نیازمند به زمین و مکان جهت استقرار
در پایان عباسعلی بهاری مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپخانه‌های نیازمند به زمین و مکان جهت استقرار را احصا کند، پیشنهاد کرد: جلسه‌ای با این چاپخانه‌ها و اداره کل راه و شهرسازی برگزار تا بدون نقض قانون، مشکل حل شود.

وی وعده داد: در صورت بالا بودن تعداد چاپخانه‌های نیازمند به زمین، دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری نیز پیگیر یافتن ساز و کاری برای کمک‌ به چاپخانه‌ها و به سرانجام رسیدن موضوع خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری در خصوص مشکلات مالیات بر ارزش افزوده نیز بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه چاپخانه‌داران و نمایندگان آن‌ها با هم‌فکری یکدیگر ساز و کاری برای تامین کاغذ از استان خودمان پیدا و هر چه سریعتر اجرایی کنند.

بهاری اضافه کرد: اداره کل امور مالیاتی نیز با ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی برای همکاری با چاپخانه‌ها در راستای تفکیک فاکتورها مکاتبات لازم را داشته باشد.

وی عمده مشکلات مالیاتی پیش آمده برای چاپخانه‌داران را عدم آگاهی نسبت به موارد قانونی دانست و گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری اداره‌کل امور مالیاتی برای جلسات آموزشی و پرسش و پاسخ را برای چاپخانه‌داران استان برگزار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها