دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
کتابخانه مرکزی رشت در انتظار تکمیل و تحویل پروژه به نهاد کتابخانه‌های عمومی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به روند پیشرفت کتابخانه مرکزی رشت گفت: این کتابخانه از نظر ابنیه، بیش از 90 درصد پیشرفت پروژه‌ای داشته است، اما تاسیسات و انشعابات آن هنوز تکمیل نشده است. این کتابخانه در صورت تحویل ظرف چهار ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ اظهار کرد: ساختمان کتابخانه مرکزی رشت در هشتم مرداد ماه سال جاری با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهوری سابق و رییس‌سازمان برنامه و بودجه افتتاح شد، اما به لحاظ مسائل عمرانی، در مواردی چون انشعابات آب، برق، گاز و  نصب بخشی از چیلرها، این ساختمان هنوز تکمیل نیست.
 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با اشاره به این که شورای شهر رشت همکاری‌های خوبی برای اتمام این کتابخانه با نهاد‌کتابخانه‌های عمومی کشور انجام داده و نامه‌ای نیز درخصوص اتمام پروژه برای شهرداری شهرستان رشت ارسال شده، گفت: شهرداری رشت، موانعی حقوقی و قانونی مطرح می‌کند و بر همین اساس تاکنون مجوز حفّاری و انشعابات این کتابخانه صادر نشده است.
 
رمضانی با بیان این‌که طراحی و تقسیم‌بندی فضا‌های این کتابخانه انجام شده است، گفت: متاسفانه این پروژه هنوز تحویل موقت نشده است و در صورتی که مسئولان استان گیلان، زمان‌ تحویل پروژه را به‌صورت نهایی به ما اطلاع دهند، ما می‌توانیم برای ساخت تجهیزات این کتابخانه اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: هر زمانی که مجری طرح، پروژه کتابخانه مرکزی رشت را تحویل دهد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آمادگی دارد ظرف مدت 3 تا 4 ماه؛ پروژه را به بهره‌برداری برساند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی اظهار کرد: به احترام مردم، امیدواریم مسئولان مربوطه بیشتر همکاری کنند و مراجع ذیربط مانند سازمان مسکن و شهرسازی و استانداری گیلان و معاون عمرانی و شهرداری شهرستان رشت، با مساعدت در تکمیل و تحویل پروژه‌ای که بیش از 90 درصد پیشرفت دارد؛ این مرکز فرهنگی را زودتر تمام کنند و در اختیار مخاطبان قرار دهند.

رمضانی درباره مشخصات این کتابخانه گفت: کتابخانه مرکزی رشت در گروه کتابخانه‌های نسل جدید کشور جای می‌گیرد و این کتابخانه‌ها به لحاظ متراژ، تعداد منابع و خدمات تعریف شده، بسیار متنوع هستند و با نوع مشابه خود در سایر کشورها برابری می‌کنند.  
 
وی درباره ویژگی‌های این کتابخانه عنوان کرد: کتابخانه مرکزی رشت بیش از 8000 متر مربع مساحت دارد و دارای بخش‌های سالن‌های مطالعه، سالن VIP، بخش نابینایان و ناشنوایان، پایگاه اطلاعاتی، سالن جلسات، بخش دیداری ـ شنیداری با امکان مشاهده فیلم و دسترسی به فایل‌های صوتی، بخش خدمات مبتنی بر وب و خدمات تحویل کتاب درب منازل، بخش کودک و نوجوانان و همچنین اتاق علم و گالری است.
 
 معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی افزود: اتاق علم نوجوان این کتابخانه امکاناتی مانند فیلم‌های آموزشی، بازی‌های تعاملی، کتاب‌های الکترونیکی و اینفوگراف دارد.  همچنین بخش کودک کتابخانه‌های مرکزی جدید امکانات مدرنی مثل صحنه نمایش، اتاق اسباب‌بازی، کلاس‌های آموزشی و انتظار والدین را در خود جای داده است.
 
رمضانی درباره بخش‌های خاص و جدید کتابخانه‌های نسل جدید که به نوعی مجتمع‌های فرهنگی هنری چند منظوره هستند، گفت: در کتابخانه‌های جدید، بخش‌های تازه‌ای مانند اتاق گالری یعنی محلی برای نمایش تصاویر و آثار هنری شهر یا استان در نظر گرفته‌شده؛ درحالی که در کتابخانه‌های قدیمی استان؛ بحث کمبود فضا و نداشتن محلی برای نمایش آثار فرهنگی و هنری همیشه محل گلایه بود و اساساً چنین مکانی در کتابخانه‌های نسل قبلی وجود نداشت اما کتابخانه‌های جدید این امکان را برای  نمایش آثار هنری فراهم کردند.

وی افزود: تاسیس اتاق علم و ایجاد بخش اختصاصی برای نوجوانان  دو بخش جدید هستند که در دستور کار کتابخانه‌های تازه تاسیس قرار  گرفته‌اند. کتابخانه امام‌ خامنه‌ای سنندج اولین کتابخانه مرکزی در کشور است که بخش نوجوانان اختصاصی دارد و کتابخانه مرکزی رشت، هر دو بخش اتاق علم و بخش مجزا برای نوجوانان را خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها