جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
صدای خودتان در داستان باشید

علی اصغر سیدآبادی نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان معتقد است: داستانی که برای بچه‌ها می‌نویسیم باید صدای خودمان را در داستان به مخاطب انتقال دهیم تا مورد پسند مخاطب واقع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، علی اصغر سیدآبادی نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در کارگاه نوشتن برای کودک و نوجوان عصر 27 آبان ماه در دزفول که به مناسبت هفته کتابخوانی توسط ادراهفرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول برگزار شد، بیان کرد: در نوشتن برای بچه‌ها اولین نکته‌ای که باید جدی گرفته شود بچه‌ها به عنوان مخاطب است و آن چیزی را که تعریف می‌کنید باید ارزش نوشتن داشته باشد.

سیدآبادی با بیان اینکه هر آدم و شی‌ای قصه‌ای نهفته در پشت خود دارد، اظهار کرد :زمانی‌که قصد دارید اتفاق و رویدادی را تبدیل به داستان کنید؛ باید تلاش کنید بخش‌های جذاب آن رویداد که ارزش نوشتن را دارد گلچین کرده و تبدیل به ایده داستانی کنید.

مولف « بابابزرگ سبیل موکتی » ادامه داد: اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌آید ایده است. گاهی در ادبیات باید برای ُدگمه کُت دوخت. بعضی وقت‌ها ایده‌ها از شخصیت می‌آیند، یک  آدمی را می‌بینید که شخصیت ویژه و جذابی برای تبدیل شدن به داستان دارد. گاهی یک ماجرا و زمانی دیگر یک فضا تبدیل به داستان می‌شود و گاهی تلفیق همه این عناصر باهم یک داستان را می‌سازند.
این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان گفت: باید روزانه یادداشت کنید تا ذهنتان توانا شود.  وقتی ایده‌های زیادی در سر دارید، یکی از این ایده ها را بنویسید که تازگی ،ابتکار و خلاق باشد.دیگر اینکه تلاش کنید زیاد داستان بخوانید تا علاوه بر لذت خواندن از تجربه‌های نویسندگان دیگر بیاموزید. شبیه دیگران ننویسید بلکه باید داستان شما جذاب و ابتکاری و ارزش تعریف کردن داشته باشد.

 وی افزود: در هنگام نوشتن به این موضوع فکر کنید که آیا این سوژه ارزش تبدیل به داستان کودک را دارد؟ کلماتی را انتخاب کنید که بچه ها معنی آنها را بفهمند. هرچند به شخصه معتقدم داستانی که می‌نویسیم اگر فکر می‌کنیم بچه‌ها نمی‌فهمند اشتباه می‌کنیم چون آن‌ها از ما چند گام جلوتر هستند.
 
سیدآبادی کارکرد ادبیات را گسترش دادن دنیای زبان دانسته و عنوان کرد : وقتی درباره فهمیدن بچه‌ها صحبت می‌کنید تلاش می‌کنید که سطح نو شته را پایین بیاورید که بچه‌ها بفهمند. به زبان کاری نداشته باشیم نه اینکه که زبان مهم نباشد اما زمانی‌که داستان کودک می‌نویسید قبل از زبان، باید نگاه کودکانه داشته باشید.

نویسنده «هانا قهرمان قصه‌ی ما »اضافه کرد: کودک با تخیل است اما تجربه ما نسبت به کودکان زیاد تر و تخیل‌مان کمتر است . بچه ها با سیستم تخیل کار می‌کنند ما با سیستم تجربه.  داستان کودک با مسئله ئشروع می‌شود اما این مسئله باید با نگاه کودکانه باشد. در داستان کودک،  قهرمان شخص است اگر خود به خود نگاه کودکانه داشته باشید به طبع آن  زبان حاصل می شود. فرق زبان کودکان با زبان دیگر بخشی کلمات و بخش دیگر ساختار است.

 وی ادبیات را  شامل : شعر و داستان و ادبیات غیر داستانی متشکل از  تخیل  و مستند بیان کرد و گفت: ادبیات ما نسبت به کودکان باید متواضع تر شود و ادبیات کودک نیاز به تواضع واقع‌تری دارد. نکته مهم دیگر در نوشتن برای کودک شناخت مخاطب است که از عنصر نویسنده ، متن و خواننده تشکیل می‌شود. تلاش کنیم  داستانی که می‌نویسیم صدای خودمان باشد که دیگران بپسندند.

یادآوری می‌شود: دراین نشست کتاب مجموعه « قلم شکلاتی» به قلم جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان دزفولی به گردآوری راضیه مقدم توسط سیدآبادی و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول رونمایی شد.  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها