سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
رونمایی از «پلیکان قصه‌گو» در طرح ملی «همیار کتاب؛ همراه قلم»

در سومین جشنواره بزرگ همیاران کتاب و همراهان قلم کشوراز «پلیکان قصه‌گو» به عنوان بزرگترین عروسک کتاب محور کشور رونمایی شد و حاضران برای ارتقای دست کم پنج دقیقه به سرانه مطالعه کشور طی یک دهه آینده هم‌قسم شدند.

به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سومین جشنواره «همیار کتاب؛ همراه قلم» کشور دوشنبه‌ (24 آبان) با حضور همیاران و کتاب‌دوستان استان‌های مختلف کشور در سالن همایش‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد و در این مراسم از بزرگترین عروسک کتاب‌محور کشور و طرح ملی «همیار کتاب؛ همراه قلم» رونمایی شد.
 
آزاده آبتین، مبتکر و مجری طرح ملی «همیار کتاب؛ همراه قلم» و مدیر انتشارات آبتین رسانه هنر گفت: ایجاد بستر جذاب برای مشارکت‌ حداکثری شهروندان به فرهنگ مطالعه یکی از مهمترین اهداف طرح ملی «همیار کتاب؛ همراه قلم» است.
 
وی همچنین از هم‌قسم شدن همیاران کتاب و همراهان قلم برای ارتقای دست‌کم پنج دقیقه به سرانه مطالعه کشور طی یک دهه آینده خبر داد.
 
آبتین در ادامه از تولید و رونمایی بزرگترین عروسک کتاب محور کشور با عنوان «پلیکان قصه‌گو» از طریق طرح ملی «همیار کتاب؛ همراه قلم» خبر داد و افزود: کارناوال‌ها و جشنواره خیابانی یا سالنی شاد با محورجذب حداکثری شهروندان از مهم‌ترین برنامه‌های طرح ملی همیار کتاب همراه قلم است که به‌زودی در قالب برنامه تلویزیونی «همیار شو» اجرا می‌شود.
 
آبتین در ادامه به ترویج کتاب‌های تک یا چندبرگی و نصب باکس‌های کتاب‌خوانی در اماکن عمومی، ناوگان حمل و نقل، مدارس، مطب پزشکان و رستوران‌ها اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامه‌های همیاران استفاده از زمان‌های انتظار و سفر شهروندان برای ارتقای سرانه مطالعه با استفاده از کتاب‌های تک‌برگی و چند‌برگی است.
 
 
وی در همین رابطه با تاکید بر اینکه شهروندان می‌توانند در خلق و تولید محتوای کتاب‌های تک برگی مشارکت داشته باشند، عنوان کرد: کتاب‌های تک‌برگی یکی از راهکارهای ارتباط با شهروندان و همچنین کشف و پرورش استعدادهای ادبی است به نحوی که مطالب تولیدی از جانب شهروندان به شرط بهره‌مندی از کیفیت به نام خودشان منتشر می‌شود.
 
مبتکر و مجری طرح ملی «همیار کتاب؛ همراه قلم» افزون بر آنچه گفته شد از طراحی سایت و اپ موبایلی اختصاصی برای ایجاد بستر حداکثری ارتباط با همیاران کتاب و همراهان قلم سراسر کشور سخن گفت و افزود: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از دیگر راهکارهای طرح ملی «همیار کتاب؛ همراه قلم» برای ارتقای سرانه مطالعه کشور است.
 
وی به تولید کتاب‌های صوتی برای بهره‌گیری نابینایان و عموم شهروندان، تولید انیمیشن برپایه داستان‌های تولیدی همیاران و طراحی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و افزود: با هدف توسعه کتابخوانی و با توجه به جذابیت‌های فناوری‌های نوین چند‌رسانه‌ای، باید از آن‌ها برای جذب هرچه بیشتر شهروندان بهره گرفته شود.
 
این فعال فرهنگی در ادامه به طرح «درختکاری» به نام نویسندگان و برپایی تورهای کتابخوانی در طبیعت اشاره کرد و ادامه داد: طرح کاشت درخت ارس در دامنه‌های البرز، پاکسازی طبیعت و کتابخوانی گروهی با حضور مهراب رجبی از مهمترین برنامه‌های همیاران کتاب و همراهان قلم کشور در سال جاری برای ارتقای سرانه مطالعه است.
 
وی همچنین درباره اجرای «طرح نذر پسماند برای توسعه فرهنگی ایران» به‌عنوان یکی از طرح‌های زیرمجموعه طرح ملی «همیار کتاب؛ همراه قلم» توضیح داد: هدف از اجرای این طرح استفاده از منابع حاصل از اهدای پسماندهای شهروندی برای احداث کتابخانه، فرهنگسرا و زیرساخت‌های فرهنگی در سراسر کشور است.
 
مدیر انتشارات آبتین رسانه هنر، یکی دیگر ازاهداف «طرح نذر پسماند برای توسعه فرهنگی ایران» را حمایت از استعدادهای ادبی و به‌ویژه استعدادهای نوقلم برای خلق اثر و انتشار کتاب برشمرد و تصریح کرد: با اجرای این طرح می‌توان تحول بزرگی در توسعه فرهنگی و محیط زیست کشور حاصل کرد.
 
مبتکر و مجری طرح ملی همیار کتاب همچنین به اجرای طرح ملی نذر کتاب یا اهدای کتاب به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های مهم طرح ملی «همیار کتاب؛ همراه قلم» اشاره کرد و گفت: در سومین جشنواره همیاران کتاب و همراهان قلم کشور، بیش از 600 عنوان کتاب از سوی نرگس جودکی و شهلا معافی به طرح ملی «همیار کتاب؛ همراه قلم» اهدا شد و قرار است از این کتاب‌ها برای تجهیز کتابخانه‌های روستایی و مناطق محروم استفاده شود.
 
آبتین در ادامه با اشاره به حضور نادر بیننده، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز، مهراب رجبی، رئیس بنیاد البرشناسی و مشاور استاندار البرز، عمار ایزدیار، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر کرج، ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان البرز، قربانی، معاون فرهنگی و طاهری، سرپرست امور فرهنگی اداره‌ کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان البرزر، افزود : حضور و حمایت مسئولان و مدیران موجب دلگرمی همیاران کتاب و همراهان قلم است و امیدواریم این حمایت‌ها برای گسترش فرهنگ مطالعه تداوم داشته باشد.
  
 
 به گزارش ایبنا، در پایان این مراسم مردم و مسئولان حاضر در جلسه، به‌صورت نمادین پنجه دست خود را به نشان دعوت از شهروندان به حضور در طرح ملی «همیار کتاب؛ همراه قلم» برای پنج دقیقه مطالعه در طول شبانه‌روز بالا بردند و یک‌صدا فریاد زدند؛ «پنج دقیقه مطالعه برای سربلندی ایران‌زمین»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها