هادی خورشاهیان، نویسنده و منتقد ادبی تاکید دارد که مضامین اصلی رمان «دوردست» شامل تنهایی و عشق است که به موازات یکدیگر داستان را پیش میبرند.
در این نشست، هادی خورشاهیان با اشاره به محتوا و بنمایههای طرحشده در رمان دوردست گفت: از مضامین اصلی رمان مضمون «تنهایی» است و نویسنده برای این مضمون با تمهید پیش رفته و این تنهایی را با شگردهای مختلف در شخصیتهای داستان نشان داده است. هرکدام از شخصیتهای رمان تنهایی خاص خودشان را تجربه میکنند و در عین حال با بیان روایتهای مختلف شخصیتها در جریان روایت انگار با یک «تنهایی جمعی» روبهرو میشویم . به این بنمایه در بسیاری از آثار ادبی و داستانی پرداخته شده؛ اما در این رمان نویسنده به شکلی درست از آن بهره برده است.
خورشاهیان افزود: مضمون «عشق» از دیگر بنمایههای داستان است که بهموازات مفهوم تنهایی در جریان ماجرا پیش میرود. عشق ارائهشده در داستان عشق مهیبی نیست که خواننده را به این بهانه ترغیب به پیگیری داستان کند؛ آنچه که ایجاد جذابیت میکند، فضاسازیهای داستان و بهره از خردهروایتهای مختلف است.
وی در ادامه با اشاره به جنبههای تاریخی این رمان، گفت: از دیگر ویژگیهای «دوردست» بهرهگیری از جغرافیا و تاریخ است . نویسنده با بیان جزئیات خواننده را با موقعیتها و شخصیتهایی ملموس مواجه کرده و برای خوانندگانی که موقعیت های تاریخی داستان را زندگی کردهاند، ملموستر کرده است.
در ادامه، محسن حکیم معانی درباره الگوی روایت این رمان گفت: الگوی اصلی این رمان و بهانه روایت پیش از این نیز در بسیاری آثار استفاده شده؛ تلاشی که میثم نبی در این رمان داشته، بهرهگیری از شیوه «روایت در روایت» است. این الگو در بسیاری از آثار کلاسیک مثل مثنوی معنوی و نیز هزارویک شب استفاده شده است. همچنین از نیمههای قرن گذشته به بعد از این تکنیک در بسیاری از آثار مدرن بهره برده شده؛ با این تفاوت که در رمان «دوردست» روایتهای مختلف و شخصیتهای آن و ماجراهایی که هرکدام به شکل فردی دارند، با همدیگر ارتباط پیدا میکنند و این ویژگی باعث شده که دو روایت اصلی داستان در هم تنیده شده و روایت منسجمی ارائه شود.
وی در ادامه درباره شخصیتپردازی داستان و نقش کاراکترهای مختلف رمان در بیان ماجرا گفت: نقطه قوت این رمان «شخصیت پردازی»های آن است. پرداختهای بسیار خوبی بر روی شخصیتهای داستان انجام شده و کاراکترها و اعمال آنها بهدرستی جسمیت یافتهاند و این باعث شده که خواننده در خواندن متن، کاراکترها را با وضوح بیشتری حس کند.
در پایان این نشست میثم نبی نیز گفت: بهواسطه تحصیل در رشته هنر از اوایل سنین جوانی وارد مسیری شدم که بهشدت فردی بود. در آن مقطع سنی دسترسی به اطلاعات و مشاورهها برای ادامه تحصیل در رشته هنر بسیار کم بود. اطرافیان کمک خاصی نمیتوانستند بکنند و حتی در بسیاری از مواقع مانع راه بودند و این فعالیت را بهشدت دشوار می کرد.
وی درباره نگاه تاریخی رمان گفت : علاقه شخصی من به تاریخ معاصر از جمله دلایلی بود که در «دوردست» از اتفاقات تاریخی بهره ببرم. در این اثر بهنسبت داستانهای قبلی سعی داشتم تجربهها و دغدغههای شخصی را بیشتر سهیم کنم. به مضامین رمان دوردست در آثار دیگر من نیز بهنوعی دیگر پرداخته شده و از دغدغههای من در مسیر نویسندگی است.
نبی در ادامه در خصوص طراحی ایده و مفاهیم طرحشده در رمان گفت: از مواردی که در «دوردست» با آن مواجه بودم، تلاش برای یافتن شکلی موثر برای بهتصویرکشیدن مفاهیم اصیل انسانی بود؛ مضامینی درونی مثل رنج که انعکاس آن در قالب کلمه و جملات بسیار دشوار است؛ چراکه در بیان مضامینی از این دست هدف نویسنده، صرفِ بیان و گفتن واقعه نیست، بلکه تمام تلاشش را میکند که خواننده، آن وضعیت داستانی را بیواسطه و همراه با شخصیتهای داستان زندگی کند.
این رمان پیش از انتشار در سال 98 به عنوان رمان شایسته تقدیر سومین جایزه ادبی بوشهر شناخته شد.
«دوردست» در 224 صفحه بهوسیله نشر افراز در پاییز امسال وارد بازار نشر شده است.
نظر شما