پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
قدیمی‌ترین کتابخانه ایران تعطیل است/ «تربیت» در انتظار تامین اعتبار

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی، در نشست خبری بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب که بزرگترین کتابخانه نهادی کشور در تبریز قرار دارد، درباره دلیل تعطیلی چند ساله کتابخانه تربیت، قدیمی‌ترین کتابخانه کشور گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری با تامین اعتبارات عمرانی، شاهد برگزاری جشن یکصدمین سال احداث این کتابخانه باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌ شرقی، شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در نشست خبری بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی تبریز با مساحت ۱۴ هزار متر مربعی، بزرگترین کتابخانه نهادی ایران محسوب می‌شود، افزود: کتابخانه «تربیت» در سال ۱۳۰۰ در تبریز افتتاح شده است و قدیمی‌ترین کتابخانه ایران محسوب می‌شود. همچنین کتابخانه مرکزی تبریز با مساحت ۱۴ هزار متر مربعی، بزرگترین کتابخانه ایران است.
 
وی با اشاره به تعطیلی چندین ساله کتابخانه «تربیت» به دلیل نیاز به تعمیرات گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری با تامین اعتبارات عمرانی شاهد برگزاری جشن یکصدمین سال احداث این کتابخانه باشیم.
 
 خدایی با بیان اینکه دومین کتابخانه بزرگ استان با بیش از 3000 مترمربع زیربنا در شهر جدید سهند تکمیل شده است، افزود: تمام کارهای اجرایی پروژه از سوی شرکت عمران تبریز به اتمام رسیده است و تنها اخذ پایان‌کار باقی مانده است و امیدواریم بعد از تجهیز آن تا پایان سال‌ جاری از این کتابخانه بهره‌برداری کنیم.
 
وی در ادامه، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار از 24 تا اول آذر، به‌تشریح فعالیت‌های این اداره کل در این هفته پرداخت و از برگزاری مراسم متعدد در طول این هفته خبر داد و تشریح کرد: اولین برنامه این هفته دیدار جمعی از کتابداران استان با نماینده ولی‌فقیه در استان است که به‌عنوان عضو هیات امنای کتابخانه مرکزی تبریز حضور دارد.
 
خدایی گفت: هفته کتاب، بهانه‌ای است تا سالی یک‌بار موضوع اهمیت الفت با کتاب به منظور دانش‌افزایی و ارتقای کیفیت زندگی در جامعه یادآوری شود.
 
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: همچنین ۲۴ آبان‌ماه تعدادی از خیرین کتابخانه‌ساز، نمایندگان استان، کتابداران و اعضای فعال کتابخانه‌ها در مراسم ملی روز کتاب و کتابخوانی در تالار وحدت تهران تجلیل می‌شوند.
 
 وی از افتتاح کتابخانه «پیامبر رحمت» در شهرستان میانه و رونمایی از کتاب «کاغذ پران» در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی همزمان با این هفته خبر داد و برگزاری مراسم تجلیل و تکریم از کتابداران نمونه استانی، حضور در گلزار شهدا، حضور در مراسم نماز جمعه و کوهپیمایی و راهپیمایی خانوادگی کتابداران را از دیگر برنامه‌های این هفته دانست.
 
خدایی گفت: در طول این هفته، عضوگیری در تمام کتابخانه‌های عمومی استان به‌صورت رایگان انجام می‌شود و افراد می‌توانند به‌صورت حضوری یا با مراجعه به سامانه «سامان (مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور)» غیرحضوری ثبت‌نام کنند.

افتتاح دو کتابخانه سیار خیرساز در روستاهای آذربایجان‌شرقی
خدایی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۵ کتابخانه نهادی و ۳۴ کتابخانه مشارکتی در استان وجود دارد، گفت: هم‌اکنون ۱۸ کتابخانه روستایی در استان داریم، همچنین سه دستگاه کتابخانه سیار با سفر به روستاهای استان، کتاب امانت می‌دهند و به‌زودی دو دستگاه کتابخانه سیار نیز از سوی خیرین خدمات‌رسانی می‌کند.
 
هر آذربایجانی، یک کتاب
 خدایی گفت: در کتابخانه‌های استان، بیش از 3 میلیون جلد کتاب وجود دارد، یعنی کمتر از یک کتاب برای هر فرد، با این حال چشم‌انداز ما رسیدن به مرز بیش از 4 میلیون جلد کتاب است تا هر آذربایجانی حداقل یک جلد کتاب داشته باشد.
 
وی از خرید چندصد جلد کتاب به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان طی شش‌ ماه گذشته خبر داد و اضافه کرد: در کتابخانه مرکزی تلاش داریم در کنار خرید کتاب‌های فارسی، از کتاب‌های نویسندگان بومی به زبان فارسی و ترکی خریداری کنیم و آخرین کتابی که از نویسندگان استانی خریده‌ام، کتاب «اقبال‌نامه» اثر محمدرضا رمضانی، نویسنده تبریزی است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به پروژه‌های متنوع ساخت کتابخانه در استان افزود: این کتابخانه‌ها از سوی سازمان‌های مختلف ازجمله راه و شهرسازی و خیرین در حال ساخت است.
 
خدایی ادامه داد: در شهرستان بستان آباد از محل اعتبار طرح ملی و در محله ملازینال تبریز از محل اعتبارات بازآفرینی شهری در دست احداث هستند.
 
وی با اشاره به تعطیلی یک‌ونیم ساله کتابخانه‌ها به دلیل قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا گفت: تمام کتابخانه‌های عمومی استان از اول مهرماه سال‌ جاری بازگشایی شده‌اند و در حال حاضر اعضا برای تمدید عضویت، ثبت‌نام و امانت کتاب می‌توانند به کتابخانه‌ها مراجعه کنند.
 
 وی افزود: رونق کتابخانه‌ها به حضور مردم است؛ وگرنه چه فایده‌ای دارد، میلیون‌ها کتاب در کتابخانه‌ها باشند و هیچ‌کس از آن‌ها استفاده نکند.
 
خدایی با اشاره به شعار جهانی «کتابخانه عمومی، دانشگاه مردمی» گفت: کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان مکانی فرهنگی محسوب می‌شوند که هیچگاه تعطیلی ندارند و از هر رده سنی می‌توانند در این دانشگاه تحصیل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها