دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
الزام در فهم حیات سیاسی و فرهنگی کشورهای عرب برای ایرانیان/ فهم تحولات همسایگان در بطن تاریخ

اعراب به عنوان همسایه ایران اشتراکات فرهنگی، فکری و سیاسی زیادی با کشور ما ایران دارند به همین دلیل مخاطب فارس زبان یا به عبارتی یک شخص ایرانی نمی‌تواند بدون فهم و توجه به این مسئله درک عمیقی نسبت به تحولات منطقه داشته باشد انسان ایرانی مجبور به فهم تحولات همسایگان خود است تا سرنوشت خود را بطن تاریخ بهتر درک کند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مسئله چگونگی شکل‌گیری خارمیانه جدید که در بطن فروپاشی امپراتوری عثمانی رخ داد از جمله مهمترین مسائل تاریخ معاصر جهان است. کتاب «تاریخ عرب در خاورمیانه جدید» تالیف و. لوتسکی و ترجمه پرویز بابایی از آن دست کتاب‌هایی است که با نگاهی ریزبینانه سعی کرده است چگونگی شکل‌گیری خاورمیانه جدید و همچنین شکل‌گیری کشورهای جدید در منطقه را بررسی کند.

موضوع کتاب مطالعه‌ مرحله مهمی از تاریخ جهان در قرون جدید، ظهور و سقوط امپراتوری عثمانی، سلطه آن بر سراسر ممالک عرب و نیز بخش مهمی از اروپا از سده شانزدهم تا پایان نخستین جنگ جهانی را تشکل می‌دهد. در این میان پرویز بابایی، مترجم کتاب طی گفت‌وگویی کوتاه که با خبرگزاری ایبنا داشته است، درباره چگونگی ترجمه و محتوای کتاب نکاتی را ذکر کرده که در ادامه می‌خوانید:

پرویز بابایی در پاسخ به این پرسش که چه عاملی باعث شد که ترجمه این کتاب را به دست بگیرید، عنوان کرد: کتاب تاریخ عرب در قرون جدید حاوی مطالبی که بسیار برای مخاطب امروز مهم است؛ ازجمله جنبش‌های استقلال‌طلب عرب و مبارزه علیه امپراتوری عثمانی و همچنین علیه استعمار انگلیس مسائلی هستند که در کتاب ذکر شده است.

وی تاکید کرد: این جنبش‌ها به این دلیل که مورد تایید اشخاص مهمی همچون سید جمال‌الدین اسد آبادی و محمد عبده و... نیز بوده است به همین جهت از این اشخاص در کتاب مطالب مهمی ذکر شده که می‌تواند جوانب مختلفی از این موضوع مهم را آشکار کند.

وی در ادامه گفت: اعراب به عنوان همسایه ایران اشتراکات فرهنگی، فکری و سیاسی زیادی با کشور ما ایران دارند به همین علت مخاطب فارس زبان یا به عبارتی یک شخص ایرانی نمی‌تواند بدون فهم و توجه به این مسئله درک عمیقی نسبت به تحولات منطقه داشته باشد انسان ایرانی مجبور به فهم تحولات همسایگان خود است تا سرنوشت خود را بطن تاریخ بهتر درک کند.
 


بابایی اشاره‌هایی هم درباره افکار مولف کتاب نیز داشت. وی در این‌باره گفت: لوتسکی هرچند دارایی عقاید و مواضع چپ مارکسیستی است اما در نهایت علاقه‌مند به جنبش‌های ضد استعماری و ضد عثمانی بوده است به همین دلیل می‌توان رگه‌های آزادی‌خوانه در افکار او دید.

وی همچنین اشاره کرد: این کتاب نخستین کوششی است که به منظور تدوین تاریخی منتظم درباره خلق‌های عرب در قرون جدید در ادبیات روسیه یا شوری به عمل آمده است. لوتسکی در سال‌های 30 قرن بیستم به بررسی تاریخ معاصر ممالک عرب به عنوان یک رشته پژوهش تاریخی مربوط به ممالک عرب به شمار در شوروی به شمار می‌رود که باعث شکل گیری نگاه‌های جدیدی در خاورمیانه‌شناسی شدند.

مترجم کتاب تاریخ عرب در قرون جدید درباره مسئله استعمار در این کتاب گفت: این کتاب که در سال‌های پیش از انقلاب ایران تالیف شده توانسته بود نگاهی بسیار عمیق و بدیع به مسئله استعمار داشته باشد. باید توجه کرد که آن زمان مسئله استعمار همچنان یک مسئله مهم و باب روز بود و کتاب تا حد امکان سعی کرده مسائلی همچون مسائل فلسطین و تقابل آن با مسئله اسرائیل را نیز پوشش دهد. به همین دلیل تالیف کتاب در آن زمان از اهمیت بالایی برخوردار بود.



وی درباره نگاه لوتسکی نسبت به پدیده استعمار عنوان کرد: از دیدگاه جهان‌بینی مترقی عصر حاضر لوتسکی به شدت به سیاست استعماری دول اروپایی می‌تازد و به حضور آنها در شرق به عنوان پدیده‌ای فاجعه‌آمیز می‌نگرد. در واقع نویسنده کتاب از احساسات گرم و عمیق نسبت به خلق‌های عرب، هواداری از پیکار آنها برای آزادی خویش از شر پادشاهان عثمانی و استعمارگران اروپایی و اعتقاد به آینده ملل عرب و توانایی آن‌ها برای انتخاب شیوه زندگی خویش، الهام می‌گیرد.

پرویز بابایی نسبت به مسئله اسرائیل و فلسطین بر این امر تاکید داشت که بسیاری از کشورهای منطقه این مسئله را خیلی جدی نمی‌گیرند در حالی که این موضوعی مهم است که همه کشورهای منطقه در خاورمیانه با فهم دقیق فضای تاریخی به آن توجه کنند.

در نهایت پرویز بابایی از روند انتشار کتاب با وجود مسائل و مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های قیمت کاغذ اظهار رضایت کرد هرچند که معتقد بود که انتشار کتاب در زمان‌های قبل که با تیراژ بیشتر منتشر می‌شد بسیار بهتر بود.

کتاب «تاریخ عرب در قرون جدید» تالیف و. لوتسکی و ترجمه پرویز بابایی در 612 صفحه و قیمت 155 هزار تومان در قطع رقعی و جلد شومیز از سوی نشر روزآمد منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها