یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۰
«عناصر نوشتاري» در گرافيك مطبوعاتي تدوين مي‌شود

احمدرضا دالوند - پژوهشگر هنر - مشغول نگارش كتاب «عناصر نوشتاري» در گرافيك مطبوعاتي است. اين هنرمند معتقد است گرافيك، حوزه مهمي در عرصه مطبوعات است كه كمتر به آن پرداخته شده.\

دالوند در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: اين كتاب درباره بررسي عناصر نوشتاري در مطبوعات است. در اين اثر به موضوعاتي همچون صفحه‌آرايي به مثابه يك نظام ارتباط تصويري مي‌پردازم و بر اين نكته تاكيد دارم كه در دنياي امروز، نظام ارتباط تصويري حاكم بر صفحات كاغذي روزنامه‌ها و مجلات، اشتراكات فراواني دارد، كه بهره‌گيري از آن‌ها از ايجاد اختلال معنايي و طرز تلقي‌هاي متعدد و دلخواه جلوگيري مي‌كند. 

دالوند معتقدست، گرافيك موضوع مهمي در عرصه مطبوعات است كه كمتر به آن پرداخته شده. به اين دليل وي به مدت دو سال درباره اين موضوع تحقيق كرده كه نتيجه آن گردآوري مجموعه‌اي سه جلدي خواهد بود. جلد اول اين مجموعه با عنوان «خوانش صفحه بدون قرائت متن» به تازگي از سوي دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها منتشر شده است.

وي در اين كتاب با نگاهی نقادانه به بحث گرافيك در مطبوعات ايران مي‌پردازد و با بررسي مقوله‌هاي گرافيك مطبوعاتي، مخاطب را با اهميت نقش تصوير در كاركردهاي رسانه‌اي آشنا مي‌سازد.

اين كتاب داراي رويكردي آموزشي است و در ۵ فصل با عناوين «نشانه نوشته»، «تصويرگري»، «عكس»، «كاريكاتور» و «جلد» نوشته شده است. 

اين اثر از سوي دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط