یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
معرفی برگزیدگان دومین جشنواره ادبی آفتابگردان/ تاکید بر پرداختن بیشتر به ادبیات کهنسالی در خلق کتاب‌های داستانی

مراسم اختتامیه دومین جشنواره ادبی آفتابگردان با رویکرد ایجاد و توسعه فضای همدلی در خدمت‌رسانی به سالمندان برگزیدگان خود را شناخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این مراسم که عصر امروز (یکشنبه 11 مهر) به همت بنیاد فرهنگ سالمندی و با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل سلامت شهرداری تهران در مجتمع فرهنگی و هنری شهربانو برگزار شد، مسعود صبغی، مدیرعامل بنیاد فرهنگ سالمندی در سخنانی با اشاره به سابقه دوساله فعالیت این بنیاد عنوان کرد: این بنیاد در سه حوزه فعالیت دارد که مهم‌ترین آن به فرهنگ سازمانی از جمله تکریم سالمندان اختصاص دارد.

وی با تاکید بر  اینکه سالمندی اول خط است؛ نه پایان جاده زندگی، افزود: دومین جشنواره آفتابگردان با رویکرد ضرورت توجه به توان و تجربه سالمندان برگزار شده است. در این جشنواره 700 اثر به دبیرخانه ارسال شد که نسبت به آثار ارسالی سال گذشته (400 اثر) افزایش محسوسی داشت. شرکت کنندگان از حدود هفت سال تا سنین کهنسال را شامل شدند که جالب توجه بود و امیدواریم شاهد دوام این جشنواره با قوت بیشتر باشیم.

همچنین در این آیین، حسام‌الدین علامه، رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در سخنانی با اشاره به تاکیدهای قرآن و اهل‌بیت (ع) بر تکریم سالمندان عنوان کرد: اکنون 10.2 درصد ایرانیان سالمند هستند که سال 1421 شامل 20 درصد جمعیت می‌شوند.

علامه بر ضرورت فرهنگسازی هرچه بیشتر در استفاده از تجربه و توان سالمندان و تکریم آنها تاکید کرد و گفت: این فرهنگسازی را باید از مهدهای کودک و مدارس آغاز کرد و نیز ضرورت دارد در خلق ترانه‌ها، اشعار، ترانه‌ها و سایر محتواهای ادبی و هنری به سالمندان توجه خاص شود.

قاسمعلی فراست، از داوران جشنواره نیز در سخنانی عنوان کرد: در ادبیات داستانی معاصر ما به مقوله کهنسالی توجه کافی نشده و ناشر و نویسنده تخصصی در این حوزه نداریم. در آثاری نیز که خلق شده‌اند ضعف و ناامیدی به چشم می‌خورد و خرد و توانایی سالمندان مورد توجه نبوده است.

فراست اظهار امیدواری کرد که تداوم چنین جشنواره‌هایی در اعتلای ادبیات کهنسالی و توجه به این حوزه مهم موثر باشد.

در ادامه، داوود ملکی، معاون فرهنگی بنیاد فرهنگ سالمندی به بیان روند برگزاری جشنواره پرداخت و مراسم با قرائت بیانیه و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

در بخش شعر کلاسیک، حسین کردعلی‌وند، محسن کاویانی و نیره جهان‌بین، در بخش شعر نو، علی امیدیان، زینب رحمانی و صابر سعدی‌پور و در بخش ترانه نیز معصومه صاحبی و رضا نیکوکار تجلیل شدند.

در بخش داستان کوتاه، دریا چوبین، خوشه شایان و ریحانه جوانمرد برگزیده شدند. در بخش داستانک هیچ اثری حایز دریافت رتبه نشد؛ ولی داستانک «لبخند زن» نوشته رضوان کریمی قابل تقدیر شناخته شد.

در بخش خاطره هیچ اثری منتخب نشد؛ ولی اثر «سینی خرما»، خاطره دیگرنوشت نجمه خادم قابل تقدیر شناخته شد. کوچک‌ترین شرکت‌کننده در جشنواره آنیتا خان محمدی 9 ساله با داستانک «نجات اقیانوس» و مسن‌ترین نیز نفیسه نفیسی 79 ساله با داستانک «نامه‌ای به بهشت» بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها