دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کتاب‌های صوتی فرصتی مناسب برای آشتی عموم، با آگاهی و دانش

حورا پارسیان نویسنده و گوینده کتاب‌های صوتی در مشهد معتقد است: کتاب‌های صوتی فرصتی بسیار مناسب برای آشتی عموم با آگاهی، دانش، مطالعه و خرد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، حورا پارسیان فرزند سوم حسن پارسیان متولد 24 آذرماه 1350 در تهران و ساکن مشهد است. کتابخوانی و عشق به یار مهربان را مدیون پدرش می‌داند و از سیدحمیدرضا مدرسی، همسرش به خاطر تمام دلگرمی‌هایش قدردان است. در فن بیان، اصول و فنون مذاکره، دوبله، شعر، تصنیف‌خوانی، شاهنامه فعال است. او کتابی با نام «انار» منتشر کرده و کتاب دیگری نیز در دست چاپ دارد.
 
پارسیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا می‌گوید: از گذشته به شعر و نظم علاقه بسیار داشتم و اولین کارم دو بیت ساده و ابتدایی بود که شانزده سالگی و در ستایش مرحومه مادرم «شاعره بانو رفعت حافظی دادرس» روی کاغذ آوردم!
 
وی با بیان اینکه کتابی با نام «انار» از برخی اشعارم بصورت کلاسیک و آزاد در سال 1397 چاپ شده است، اضافه می‌کند: هم اکنون نیز در حال گردآوری کتاب شعر دیگرم هستم که به اشتراک خواهم گذاشت.
 
این گوینده کتاب‌های صوتی گفت: در زمان کودکیِ تنها فرزندم، ماجد برای پسرم مجله‌ای هفتگی تهیه می‌کردم به نام «دوست کودکان» و چندین بار سردبیر این مجله خوب، کارهای ویژه کودکانم را چاپ کردند و با این نشریه در ارتباط بودم.

پارسیان با بیان اینکه چند سالی‌ است که با بزرگان و اساتید هنری گرانسنگی آشنا شدم و این مهم باعث خرسندی بسیار من است، می‌گوید: در این محافل با حضور اساتید محمدرضا سرسالاری، حسین صالحی، زمانی و بزرگان ادیب دیگر رشد کردم و پروردگار را سپاسگزارم.
 

 
وی می‌گوید: در انجمن بزرگ سیاوش که تا قبل از کرونا حضوری برگزار می‌شد و هم اکنون به صورت مجازی برگزار می‌شود، افتخار گویندگی و راوی بودن برعهده ام است.

این نویسنده و فعال فرهنگی هنری نیز با اشاره به جشنواره شاهنامه خوانی در مشهد نیز یادآوری می‌کند: چند سالی  است که در مشهد جشنواره‌ای برگزار می‌شود و در آن بانوان به خوانش ابیات، خارج از نقالی و رقابتی سالم می‌پردازند و داوری می‌شوند و من نیز جزو بانوان شاهنامه‌خوان مشهد هستم و عناوین و رتبه‌هایی به دست آورده‌ام و جزو نفرات برگزیده و نهایی شده‌ام.


وی ادامه می‌دهد: در این بین و افتخار آشنایی و دیدار با ستارگان درخشان شاهنامه اساتید بزرگواری همچون علیرضا قیامتی، دکتر محمد جعفر یاحقی، فرزین، راشد محصل و  ... را داشته‌ام و چند صباحی نیز آموزش شاهنامه‌خوانی برای کودکان گذارنده‌ام.
 

 
پارسیان با اشاره به اینکه کتاب‌های صوتی فرصتی بسیار مناسب برای آشتی با آگاهی، دانش، مطالعه و خرد است، می‌گوید: کتاب «سایکی» به قلم نگار سروری ستوده یکی از کارهای صوتی است که انجام داده‌ام. در این کتاب به شیوه تمثیلی به شخصیت‌های نمادین ترس، یأس، کابوس، آینده، بی‌اعتمادی، امید و آرزو پرداخته شده است که چگونه این نیروها با هم تلاقی پیدا می‌کنند چگونه با هم متحد می‌شوند یا گاهی مستقل عمل می‌کنند، داستان هم راستایی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

وی در خصوص بحران جدیدی که برای ناشران، طی دو سال اخیر پیش آمده است، می‌گوید: عوارض و تشعشعات بیماری کووید 19 و این اپیدمی که به خاطر رعایت پروتکل‌ها؛ بسته شدن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و محدود شدن کتابخانه‌ها و ..... ضربه مهلکی به مطالعه و کتاب ایران وارد کرده است که امید سامان و زنده شدن این مورد را دارم و فقط و فقط آرزو می‌کنم گشایشی صورت گیرد و نگاه به خطوط طلایی کتاب در سرزمین ما نیز درخشنده و تابناک شود.
 

 
پارسیان با اشاره به شرایط کتابخوانی در جامعه، تصریح می‌کند: در این 30 سال به گمان من نویسندگان عالی و اما خوانندگان به شدت کم و انگشت شمار هستند و دلایل این رخداد، افسرده بودن هموطنان ما بخاطر گرفتاری‌های زیاد است.
 
وی می‌گوید: برای گره خوردن کودکان، مردان و زنان برومند خاک پاک ایران زمین با کتاب باید از طفولیت و کودکی نور دیدگان با کتاب شکل گیرد حتی هنگام بارداری، نوزادی که اگر انجام شود، ذهن دلبندان ایرانی مملو از  کتاب و کتابخوانی و فکر و مطالعه خواهد شد ولی هیچوقت دیر نیست و با ترفندهایی که مادران و پدران آگاه ما، می‌دانند و دانش این موضوع را دارند، می‌توانند فرزندان را در هر زمان با کتاب آشنا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها