ژیزل فروند (Gisèle Freund) از دوستان والتر بنیامین معروف و شاگردان جدّی مکتب فرانکفورت بود؛ یک عکاس زن آلمانیتبار که در خانوادهای یهودی و هنردوست زاده شد و سالهای جوانیاش را صرف تحصیل جامعهشناسی و البته تاریخ هنر کرد. در سالهای 1930 بود که با فیلسوفان مکتب فرانکفورت آشنا شد، در مدرسه فرانکفورت ثبتنام کرد و گوش سپرد به آرای متفکرینی چون تئودور آدورنو، کارل مانهایم و والتر بنیامین. وی از جمله یهودیانی است که در بهبهه جنگ جهانی دوم از آلمان به فرانسه گریختند.
شهرت فروند، بهویژه در عکاسی مستند (از اولینهای این حوزه است) و پس از آن، در پرترههای نویسندگان و هنرمندان و سیاستمدارانی است که با نگاهی متفاوت عکاسی شدند. وی همچنین دو کتاب معروف دارد: عکاسی در فرانسه قرن نوزدهم (La photographie en France au dix-neuvieme siècle – 1936) و عکاسی و جامعه (Photographie et société -1974).
همیشه فکرهای صادقانه و کاشفانه یک هنرمند درباره هنر و حرفهاش، بسیار خواندنیتر و حتی مهمتر از هر نقد و بررسی و تحلیلی است که دیگرانی بیرون از آن حرفه مینویسند. حیات پویای هر هنر وامدار چنین یادداشتهایی است که بهنوعی بیولوژی و یا دستکم تاریخ «واقعیِ» آن هنر را شرح میدهند.
دموکراتیزاسیونِ پرترهنگاری
کتاب «جامعهشناسیِ عکاسی» که عنوان اصلی آن «عکاسی در فرانسه قرن نوزدهم؛ جستاری جامعهشناختی و زیباییشناختی» (La photographie en France au dix-neuvième siècle; essai de sociologie et d'esthétique) است، نخست بهعنوان پایاننامه دانشگاهیِ نویسنده برای رشته جامعهشناسی در سوربن ارائه شد؛ پایاننامهای که نگارشش را با هدایت کارل مانهایم ـ استادش در مدرسه فرانکفورت ـ آغاز کرد و در سوربن با امضای شارل لالو فیلسوفـجامعهشناس فرانسوی، به انجام رساند. چاپ نخست کتاب در سال 1936 بود و ترجمه حاضر براساس چاپ سال 2011 کتاب، ویراسته اَندره گونترت (Andre Gunthert) دانشیار 59ساله دانشکده EHESS فرانسه است. گونترت در پیشگفتاری که بر کتاب نوشته، ازجمله یادآور این نکات میشود که: «پرداختن به موضوع بیسابقه تاریخ عکاسی در نخستین پایاننامه دانشگاهی، جسارتی آمیخته با مقداری جنون میخواهد... نویسنده با تیزبینیِ مختص یک دانشآموخته جامعهشناسی، رویدادها را بازگو میکند. این کتاب، همانند دیگر تاریخهای عکاسیِ موجود نیست... دختر جوان آلمانی بیش از بایگانیِ تاریخ، اشتیاق دارد که همچون آموزگارانِ موردتحسینش [مکتب فرانکفورتیها] روابط میان هنر و جامعه را از چشمانداز کلان بررسی کند.» (ص14).
کتاب در شش فصل بهعلاوه یک مقدمه و یک مؤخره تدوین شده است. پیش از همه یادداشت کوتاه والتر بنیامین درباره کتاب آمده است؛ یادداشتی که البته دوسال بعد از انتشار کتاب در یک مجله منتشر شده بود.
مناسبات میان هنر و جامعه، عنوان دیباچه کتاب است که در آن عصاره رویکرد نویسنده چنین بیان شده است: «جامعهشناسیِ هنر تنها به کشف این مطلب میپردازد که چرا در لحظه معینی از تاریخ و شرایط اجتماعی آن، ژانر هنری مشخصی از مقبولیت عمومی برخوردار میشود یا نمیشود.» (ص 18)
فصل نخست با عنوان زمینهسازها، میکوشد زمینههای اجتماعی شکلگیری پرتره عکاسی را در گذر از پرترهنگاریهای مرسوم نقاشان آنسالهای فرانسه، نشان دهد. به تعبیر نویسنده، پرتره عکاسی، حاصل تسلیمشدن سنّت پرترهنگاری به دموکراتیزاسیون است. در این فصل همچنین نخستین گامها در راه رسیدن به ابزارهای عکاسی معرفی میشوند؛ از جمله تحوّلی که دستگاهی بهنام فیزیونوترس در پرترهنگاری ایجاد کرد و خود تأثیری چشمگیر در بیشترشدن مشتریان پرتره داشت.
ازدحام دوربینهای سنگین عکاسی در خیابانهای پاریس
فصل دوم با عنوان عکاسی در عهد پادشاهی ژوئیه، بازگوکننده واقعیات بس مهمی درباره واکنشهای سازنده دستگاه دولت فرانسه (در سالهای 1830 تا 1848) به آن اختراعات اولیه و نیز تمهیدات مؤثری است که دولت در جهت پیشرفت این فنّ نوپا فراهم آورد: «15 ژوئن 1839 [حدود 15 سال بعد از نخستین اختراع البته ناقص عکاسی] گروهی از نمایندگان مجلس [دانشمندانی چون فرانسوا آراگو و لوئیس گیلوساکِ معروف] پیشنهاد کردند که دولت حق امتیاز اختراع عکاسی را به دست آورد و آن را همگانی کند.» (ص 36). همچنین در این فصل از استقبال عجیب پاریسیها از نخستین دستگاه عکاسی بهنام داگرئوتیپ سخن میرود؛ این اختراعِ 100کیلویی با چه هیجانی از سوی دولت و طبقه بورژوا حمایت میشود و به خیابانها میآید؛ نویسنده تعبیر جالبی دارد: «پاریس، این شهر مبتلا به مرض آزمایش!»
عکاسان نخستین، عنوان فصل سوم است و در آن بهویژه سرگذشت دو چهره شاخص تاریخ عکاسی یعنی نادار و دیزدری و همچنین حقایقی کمترشنیدهشده درباره تاریخ عکاسی روایت میشوند. «دوران نیکِ منزلِ اولِ عکاسی، 15 سال پس از اعلان اختراع نیِپس پایان یافت. عکاسانِ هنرمند جای خود را به عکاسان حرفهای دادند یا خودشان حرفهای شدند و مسئله منفعت بر کیفیت رجحان یافت.» (ص73)
حرفه عکاسی، روزنه امیدی برای بیکاران و مالباختگان
عکاسی در دوره امپراتوری دوم، عنوان فصل چهارم کتاب است که عکاسیِ فرانسه را در بازه 1851 تا 1870 بررسی میکند؛ دوران شکلگیری طبقه خردهبورژوا و رونق بیش از پیش بازار عکاسیِ پرتره؛ دوران تأسیس نخستین انجمن عکاسی بهنام «انجمن هلیوگرافی» در 1851 توسط جمعی از هنرمندان و دانشمندان و نویسندگان؛ و دوران رونق بازار پرشمار حرفهمندان عکاسی که اتفاقاً هیچ شباهتی به اعضای آن انجمن نداشتند: «حرفه عکاسی که بهخصوص دانش کمی میطلبید، انواع افرادی را که فاقد منبع معاش بودند، به خود جلب کرد؛ انبوه بیحدّی از انسانهای زندگیباخته، ناتوان و نافرهیخته در رسیدن به مشاغل خوب بودند» (ص78).
فصل پنجم با عنوان جنبش رئالیست و دیدگاه هنرمندان زمانه درباره عکاسی، به نزاعهای پیرامون این پرسش که آیا عکاسی هنر است؟ میپردازد. در نقاشیِ فرانسه سالهای 1855 جنبشی در تخالف با رمانتیسیسم زمانه شکل گرفت که رئالیسم نام داشت. این جنبش ظاهراً میتوانست جانبدار عکاسی باشد، اما چنین نشد. نقاشان رئالیست همچنان بر این باور بودند که هنر محصول روح است و از آنِ ذهنی الهی. آنان دوربین عکاسی را در جایگاه پدیدآورنده اثر هنری نپذیرفتند.
فصل ششم با عنوان عکاسی در دادگاه به روایت نزاعهایی میپردازد که حول پیشه همهگیرشده عکاسیِ پرتره در فرانسه آن سالها درمیگرفت و کار به شکایت و دادگاه میکشید؛ کسی عکسهای عکاس دیگری را تکثیر میکرد و میفروخت؛ کسی از مدلهای برهنه عکاسی میکرد و میفروخت و... . «در فرانسه 1860 هیچ قانون مشخصی در رابطه با عکاسی وجود نداشت» (ص120).
آماتورها بهترین عکاسان پرتره در قرن 19
کتاب مؤخرهای بهنام «عکاسی آماتور» دارد که در بخشی از آن چنین میخوانیم: «بهترین عکسهای پرتره اواخر قرن نوزدهم را آماتورها ثبت کردهاند... نقش تاریخی عکاسی در این نهفته است که پرتره را به نحو قاطعی دموکراتیزه کردهاست و دیگر در انحصار طبقات حاکم نیست. عکاسی با عمومیتیافتنش در دسترس تمام اقشار اجتماع قرار گرفت.» (ص 133).
مریم وحدتی، بهحق ترجمهای دقیق و دغدغهمند از کتاب به دست داده است. او کتاب دیگری نیز با نام «بیماری فراگیر در عصر نئولیبرال» دارد. چاپ نخست کتاب «جامعهشناسی عکاسی»، نوشته ژیزل فروند و ترجمه مریم وحدتی، در 142 صفحه، تابستان 1400 توسط انتشارات کتاب آبان به بازار آمد. شمارگان کتاب هزار نسخه و بهای آن 50 هزار تومان است.
نظر شما