مدرس ادبیات کودکان، مطرح کرد؛
اشیاء از گذشته تا به امروز روایتگران فرهنگ و مفاهیم به انسانها هستند
مسعود ناصری، گفت: انسانها از گذشتههای دور تا امروز بهواسطه روایتگری اشیاء، مفاهیم و فرهنگ را به نسلهای دیگر انتقال میدهند.
مسعود ناصری؛ مدرس این دوره درباره روایتگری اشیاء، بیان کرد: از گذشتههای دور به شکلهای مختلف روایتگری اشیاء اتفاق افتاده است از نقاشیهای دوران غار و تصاویری که افراد ترسیم میکردند تا پیکرههایی که میتراشیدند؛ همه آنها کمک میکردند که بتوانند مفاهیمی را به ما منتقل کنند.
وی با بیان اینکه، اشیاء دالهایی بودند که به مدلول و مفهومی اشاره میکردند، افزود: در زمانی که انسانها بهطور ساده با چوب، شکل قاشق درمیآوردند و عروسک قاشقی، جزو اولین عروسکهایی بود که در 6 هزار سال پیش مصریان درست میکردند، آنها عروسکها را در تابوت گذاشته و معتقد بودند فرد میتواند با خود عروسکهایی را که نشانه زنانگی بوده، به جهان دیگر ببرد.
ناصری با اشاره به دیگر کارکرد اشیاء در دوران گذشته افزود: در زمان گذشته اشیاء به منظور و در مناسکهای مختلف، کارکردهای آیینی داشتند و میتوانستند مفاهیم را به دیگران برسانند. در طول تاریخ بشر اشیاء برای انسانها معنیدار بودند و میتوانستند دو بعدی باشند و شکل سه بعدی پیدا کنند.
عضو شورای کتاب کودک ادامه داد: تمدنها در سراسر جهان از مصر باستان، آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و به سمت شرق دور از طریق قصهها و روایتهایی که در درونشان وجود دارد، توانستند انتقالدهنده آثار هنری، فرهنگی و تاریخی باشند تا بهنوعی فرهنگشان را زنده نگه دارند.
وی با طرح این پرسش که اشیاء چگونه میتوانند در ذهن بینندگان و انسانها شکل بگیرند و قدرت جادوییشان را داشته باشند، توضیح داد: در بسیاری از مواقع برای اینکه بتوانیم مفاهیم را به کودکان و بزرگسالان منتقل کنیم، از شیء بهعنوان واسطه استفاده میکنیم و بیشتر نظریههای روانشناسی رشد در حوزههای یادگیری، از اشیاء و یا روایت ساخته میشوند و افرادی که در حوزه آموزش کودکان کار میکنند، به کَرات دیدهاند که با کمک یک واسطه و بهکارگیری یک شیء بهراحتی میتوانند مفاهیم انتزاعی که در ذهن وجود دارد را عینیت و تجسم ببخشند.
ناصری یکی از راههای دیگر بهجز زبانی کردن مفهوم از طریق کلام و نوشتار را، واسطه قرار دادن اشیاء برشمرد و افزود: شما بهواسطه ساخت و استفاده از یک شیء میتوانید به آسانی مفاهیم را انتقال دهید. انسانها از دورههای پیشین تا به امروز برای انتقال اشیاء از مفاهیم استفاده میکردند و امروزه نقش اشیاء بهعنوان یکی از ابزارهای آموزشی در حوزه نظام آموزش بسیار پررنگ است و اهمیت موضوع در این است که ما چگونه به اشیاء جان میبخشیم که بتوانند وارد جهان ما شده و با آنها ارتباط برقرار کنیم؟
این مدرس ادبیات کودک، ارتباط با جهان اشیاء را وابسته به قوه تخیل هر فرد دانسته و تصریح کرد: درک فیزیونومی ما از جهان پیرامونمان، راه را باز میکند که وارد جهان اشیاء شویم و وقتی با دقت به اشیاء اطرافمان نگاه میکنیم و با آنها حرف میزنیم، اشیاء انرژیهای متفاوت را در جهانِ ما ایجاد میکنند.
وی در پایان گفت: جهان جادویی اشیاء، جهان بسیار بزرگی است و شما بهعنوان یک کتابدار یا مروج کتابخوانی باید تلاش کنید که چگونه کتابخانهها و موزهها میتوانند امکاناتی داشته باشند که از اشیاء استفاده کنند و از این طریق روایتهایشان را به جهان بازدیدکنندهها انتقال دهند.
نظر شما