یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
اعتبار کتاب‌فروشی‌ها و مشتریان طرح‌های فصلی باید دو برابر شود

وحید تیموری با اشاره به اینکه در بهارانه کتاب، اعتبار کتابفروشی‌ها در بهارانه 1400 نسبت به طرح‌های قبلی کاهش یافته، افزایش بودجه کلی طرح و سقف خرید مخاطبان را خواستار شد.

وحید تیموری، مدیر کتاب‌فروشی «کتاب پارسه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اعلام اینکه در این دوره سایت طرح بهارانه کتاب قوی‌تر شده‌است و هنگ نمی‌کند، گفت: متاسفانه ایراد خیلی بزرگ این طرح، اعتبار است. اعتبار فروشگاه ما تقریبا نصف شده است؛ دوره قبل هشت‌میلیون اعتبار داشتیم؛ اما در این دوره چهار میلیون و 600 هزارتومان اعتبار دریافت کردیم و در ادامه بعد یک میلیون و 200 هزار تومان اعتبار مجدد دادند.


وی توجه به میزان افزایش قیمت کتاب در برنامه‌ریزی و برگزاری طرح‌های فصلی را الزامی خواند و گفت: وقتی کتاب‌ها گران می‌شود، سازمان برگزارکننده باید به این امر مشرف باشد تا بودجه طرح زیاد شود. برای مثال 40 هزار تومان یارانه باید در طرح‌های بعدی به 80 هزار تومان یا بیشتر برسد.

به گفته او کتابی با عنوان « آیینه‌ای در دوردست » از نشر ماهی 180 هزار تومان است و اگر مشتری بخواهد همین یک کتاب را بخرد، اعتبارش تمام می‌شود؛ در نتیجه باید از کد خواهر و مادرش استفاده کند. از نظر تیموری، اعتبارها باید دو برابر شود تا جوابگوی نیاز علاقه‌مندان به کتاب باشد.

او با اشاره به تماسی که با مسئولان خانه کتاب و ادبیات ایران داشته‌است، گفت: مسئولان این موسسه صادقانه و منطقی جواب دادند. گفتند که در طرحی که برگزار می‌شود  تعداد کتاب‌فروشی‌هایی که  ثبت نام کرده‌اند، افزایش پیدا کرده و به همین دلیل سهم هر کتاب‌فروشی‌ نسبت به قبل کم شده‌است. از سه کتاب‌فروشی دیگر هم پرسیدم آن‌ها هم گفتند که دو تا سه میلیون از اعتبار آن‌ها کاسته شده‌است.

به گفته تیموری طبیعی است که یک سری از تازه‌های نشر وارد سیستم نشده‌باشد، او افزود: البته نمی‌دانم نامش ایراد و ضعف یا روند کاری است؛ اما کسی که تسلط کافی به روند ثبت شابک در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دارد، می‌تواند درباره آن نظر بدهد. از همان طرح اول وقتی ناشری کتاب تازه‌ای را منتشر می‌کرد، زمانی طول می‌کشید تا در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات به ثبت برسد. این روند از اول همین طور بود و در این دوره هم به این صورت است.

مدیر کتاب‌فروشی کتاب پارسه با اشاره به اینکه هیچ گاه در ایران پروتکل‌های بهداشتی به شکل کامل رعایت نشده‌است، بیان کرد: فروش تلفنی و اینترنتی وجود دارد، اما بخش اصلی فروش به صورت حضوری انجام می‌شود. درفروش اینترنتی ضعف‌هایی مانند مرجوعی و ضعیف بودن کالا وجود دارد. مخاطب در کتاب‌فروشی، کتاب را لمس می‌کند مخصوصا برای کتاب‌هایی که گران شده از کتاب‌های سالم و تمیز استفاده می‌کند، اما در فروش اینترنتی معلوم نیست که چه کتابی به‌دست مشتری برسد.

او افزود: فروش سایت‌ها در زمان تخفیف بسیار خوب است، اما اگر تخفیف را از روی سایت بردارید، فروش روی سایت انجام نمی‌شود و فقط روزانه یک یا دو فاکتور نوشته می‌شود. این اطلاعات را در نتیجه همکاری با چند سایت فروش کتاب به دست آودم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط