سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
همایش بین‌المللی گفتگوهای بینافرهنگی خراسان برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری همایش بین‌المللی گفتگوهای بینافرهنگی خراسان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان رضوی، جعفر مروارید، روز گذشته در وبینار شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی گفتگوی بینافرهنگی خراسان که با حضور دکتر محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: قراردادهای اجرایی الف. همایش بین‌المللی گفتگوهای بینافرهنگی خراسان، با محوریت میراث فرهنگی و معنوی خراسان، ب.طرح پژوهشی زیارت در الهیات تطبیقی بین‌الادیان، ج. نشست‌های بین‌المللی گفت‌وگوی جوانان جهان اسلام که بندهای ۱ و ۲ و ۳، تفاهم‌نامه است، به امضای طرفین رسید.

این مقام مسئول اذعان داشت: بر اساس قرارداد بند 3 تفاهم نامه، همایش بین‌المللی گفتگوهای بینافرهنگی خراسان، با محوریت میراث فرهنگی و معنوی خراسان، برگزار می شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، به عنوان مجری طرح، چهار نشست وبیناری به میزبانی خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گلستان با حضور شخصیتهای علمی و فرهنگی از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان با همکاری سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می‌کند.


وی در خصوص چهار نشست حوزه بین‌الملل گفت: چهار وبینار با عناوین زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان عرفان و مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان، برگزار می‌شود که هرکدام دارای ریزعنوان‌هایی است و دانشگاه فردوسی، مدیریت وبینار زبان و ادبیات فارسی را به عهده دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی، در برگزاری بین‌المللی این وبینارها همکاری دارد.

مروارید ادامه داد: نگاه در این همایش این است که حضرت امام رضا (ع)، تنها منبع مناسک دینی در ایران و منطقه نیستند؛ بلکه منبع الهامات فرهنگی و هنری در تاریخ درخشان و کهن ابداعات فرهنگی و هنری بوده‌اند و از این جهت، تجربه‌های فرهنگی و هنری مشترک در زیست‌بوم خراسان و تبادلات فرهنگی چه در قالب گفتگوها و چه در قالب اشتراکات فرهنگی، تاثیرات عمیقی بر فرهنگ مشترک گذاشته است.

وی بیان کرد: بازخوانی و بازتفسیر و بازپیرایی این میراث، جزو اهداف این همایش است و در عناوین این پنل‌ها، این نگاه رعایت شده که با توجه به اینکه امام رضا (ع) امام گفتگوی ادیان و مذاهب هستند و خراسان و مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، شناخته شده است، تاثیرات این تبادلات و تاثیرگذاری فرهنگی در سنت جهان اسلام، تبیین شود.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اذعان داشت: این به‌اشتراک‌گذاشتن مجدد تجارب فرهنگی و هنری، برای نسلی که جوان است و دغدغه های متفاوتی دارد و نیازمند الگو های معنادار و موجه هستند، می‌تواند راه گفتگوی آنان با میراث فرهنگی و معنوی شیعی را هموارتر سازد.

در این نشست، ناصر نبی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، دکتر عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، علی بختیاری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی جلائیان معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، دکتر ساکت رئیس مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی و نماینده دانشگاه فردوسی حضور داشتند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها