به گفته مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر؛ نمایشگاه مجازی کتاب که توانست در رکود کاری ناشران اتفاقهای خوبی برای صنعت نشر همچنین مخاطبان ایجاد کند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین این بخشها شامل گرانی کاغذ و تاثیر آن در روند فعالیت ناشران و تیراژ کتابها است، به طوری که چاپهای محدود ۳۰ تا ۱۰۰ نسخهای رواج پیدا کرده است تا ناشران فقط بتوانند اعلام وصول کتابهایشان را بگیرند و گردش مالی داشته باشند.
ظهوریان با طرح این موضوع که گرانی کاغذ تاثیر مستقیم بر کار نشر داشته است، عنوان کرد: سال ۷۹ برای چاپ یک کتاب با کاغذ بندی ۶ هزار تومان کار میکردیم و امروز با گذشت ۲۱ سال در حالتی ناباورانه باید کاغذ را بندی ۶۰۰ هزار تومان خریداری کنیم که نشاندهنده رشد هزار برابری قیمتها است.
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی که فرهنگ کتابخوانی در کشور هم عوض نشده است و باید تلاش کنیم کتاب را با قیمت مناسب به دست مردم برسانیم چگونه یک ناشر میتواند چنین کاری را انجام دهد و کتاب را به بازار نشر برساند؟
مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر نبود توانایی و کشش مالی در میان مخاطبان کتاب را یکی از دلایل رکود کار نشر دانست و افزود: در سطح دانشگاهها که توان خرید کتاب بالای ۱۰۰ هزار تومان ندارند اغلب دانشجویان جزوهها و کتابها را کپی ميگیرند زیرا به نسبت بخش دانشجویی و فرهنگی قیمت کتاب بالا است و نیازمند حمایتهایی است تا ناشران کتاب را به قیمت مناسبتری در اختیار مردم قرار دهند.
ظهوریان همچنین به مشکلات زنان ناشر در این میان اشاره کرد و گفت: در اینجا نمیخواهم بحث را جنسیتی کنم اما بانوان ناشر چون بخشبندی زمانهایشان نیازمند مصرف کردن وقت بیشتری است، آسیب بیشتری میبینند زیرا زمانی که میتوانند به کار خود اختصاص بدهند کمتر است.
وی در این زمینه توضیح داد: به عنوان مثال ناظر چاپ و مدیر چاپ من یک آقا است و او خیلی راحتتر میتواند به چاپخانهها برود و فهرست قیمت بگیرد اما خانمی که ناظر چاپ ندارد خودش باید اقدام کند و به سراغ چاپخانهها برود و قیمت بگیرد که طبیعتا در این مسیر مشکلات بیشتری را تجربه میکند.
ظهوریان همچنین در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه کرونا یک اتفاق است که در این مدت توانسته راه خود را پیدا کند، عنوان کرد: شوک اولیه این بیماری که گذشت بسیاری از کسب و کارها راه و مسیر خود را پیدا کردند؛ به عنوان مثال مخاطب فهمید که چطور میتواند به کتاب دسترسی داشته باشد از سوی دیگر ناشران هم متوجه شدند که چگونه باید کتاب را به دست مخاطب برسانند.
وی تاکید کرد: در این میان راهکارهایی نیز اندیشیده شد که بسیار خوب بود و جواب گرفت مثل نمایشگاه مجازی کتاب که توانست در رکود کاری ناشران اتفاقهای خوبی برای صنعت نشر همچنین مخاطبان ایجاد کند.
ظهوریان با اشاره به اهمیت و اثرگذاری نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران توضیح داد: بسیاری از اتفاقها و رخدادهایی که به طور عادی در نمایشگاه فیزیکی رخ نمیداد را در این نمایشگاه مجازی شاهد بودیم به عنوان مثال کتاب به همه نقاط کشور ارسال شد و مردم به هر کتابی که میخواستند دسترسی داشتند.
نظر شما