شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
«مُرقع مُدارا»؛ نمایانگر سنت هنری ایرانی

مؤسسه فرهنگی هنری «مدارا و توسعه گفتگو» با انتشار آثاری مانند «مُرقع مُدارا»، ضمن تأکید بر مدارا به عنوان روح فرهنگ ایران، سعی در حفظ و ارتقای فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، واژه «مُرقع» به معنای جامه است. اما جامه­‌ای که با وصله دوزند؛ خواجه حافظ می­‌گوید «در آستین مرقع پیاله پنهان کن، که همچو چشم صراحی زمانه خونریز است». در اصطلاح «مرقع» به مجموعه‌­ای ترتیب یافته از قطعات هنری شامل خط یا نقاشی، گفته می­‌شود که بر خلاف اوراق کتاب، از دو سو به هم پیوسته­‌اند و چون این مجموعه «رقعه رقعه» را به هم متصل می­‌ساختند نام آن را مرقع نهاده­‌اند.
 
مرقع‌­سازی هنری ایرانی است که تا هندوستان گسترش یافته. مرقع­­‌ها مجموعه‌­ای از هنرها را در بر می­‌گرفته­‌اند، از نگارگری و تذهیب تا خط و قطاعی و ابروباد و در نهایت تجلید. حفظ بسیاری از آثار درجه یک هنری ما مرهون این مرقع‌سازی‌ها بوده است که مانند یک آلبوم یک‌جا و یک‌پارچه این آثار را نگاه داشته است.
 
مؤسسه فرهنگی هنری «مدارا و توسعه گفتگو» که با اهداف حفظ و ارتقای فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی و توسعه فرهنگ گفتگو، بردباری و مدارا ایجاد شده به پیروی از صاحب‌نظران فرهنگ ایران بر این باور است که روح فرهنگ ایران «مُدارا» است. مدارا، رواداری، مهرورزی و گفتگو همان عناصری است که توانسته فرهنگ سرزمین ما را در مقابل همه مهاجمان، پیروز و ماندگار کند. جای جای ادبیات پارسی بر این مدارا تأکید و دلالت دارد.
 
نخستین گام مؤسسه باید نشان‌دادن همین مدعا می‌­بود و عرضه آن در قالبی فاخر که سنت هنری ایرانی را نیز نمایانگر باشد. برای ساخت مرقع مدارا ابتدا ده بیت از بزرگترین شاعران ایرانی از رودکی، پدر شعر فارسی تا خواجه حافظ شیرازی با موضوع مدارا و با دقت نظر انتخاب شد. خوشنویسان جوانی برای نگارش آثار از سراسر ایران انتخاب شدند، خط­‌ها نوشته و ارزیابی شد، تزئینات صفحات آماده شد و توسط نگارگری جوان و ممتاز طرح جلد آن، سیمرغی افسانه‌­ای را بر زمینه‌­ای فیروزه‌­ای در بر گرفت.
 


هیچ موجودی به اندازه سیمرغ نامش با فرهنگ ایران آمیخته نیست؛ این مرغ افسانه‌ای که از دیرباز بر البرزکوه با ماست. سیمرغ نقش مهمی در شاهنامه دارد، دانا و خردمند است و به رازها آگاه. زال را می‌پرورد و زیر پر می‌­گیرد. به رستم یاری می­‌رساند و نگاهبان ایران می‌­شود. از شاهنامه که گذر کنیم سیمرغ در منطق‌الطیر عطار مجمع فضائل ایرانیان است. عصاره همان سی مرغی که پایمردی پیشه کردند و مظهر عرفان و هویت ایران شدند. زمینه نقش جلد اُخرایی رنگ است، همان رنگ زمین، اما سیمرغ از دل فیروزه آسمان سر برآورده، در پیچش و جوشش اسلیمی­‌ها و با بال‌های گشوده بر آسمان.
 
این اثر چند ویژگی دارد که آن را مرقع ایران کرده است. انتخاب اشعاری از پارسی‌گویان بزرگ ایرانی با موضوعی که عنصر اصلی فرهنگ ما است، نگارش و اجرا توسط جوانان ایرانی از سراسر ایران.
 
پدیدآورندگان اثر به سرپرستی محمدجواد شکوهی‌­فر از مازندران، سیدمرتضی جعفری از مازندران، صادق شیخ ممو از کهگیلویه و بویراحمد، محمدرضا صفائیان از فارس، مرتضی درویش‌بیگی از خوزستان، علی امین هیهاتی از تبریز، سیدعلیرضا مطلبی از مازندران، صلاح­الدین پردل از هرمزگان، نیما حسن‌پور از مازندران و فرنود محمدی سامانی از اصفهان بوده‌­اند و مدیریت هنری، نگارگری و قطعه‌­بندی را میلاد بیلکی از خوزستان و انتخاب اشعار را نیز بهنام دارابی بر عهده داشته‌اند.
 
این اثر که تولید مؤسسه فرهنگی ـ هنری مدارا و توسعه گفتگو است در فروردین‌ماه امسال از سوی انتشارات «بهار حکمت» به زیور طبع آراسته شده است. امید که اثری ماندگار برای همه ایرانیان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها