محمد توکل در گفتوگو با ایبنا:
همه از طرحهای فصلی کتاب استقبال میکنند/ تخفیفها نباید افزایش پیدا کند
مدیر انتشارات صابرین تاکید کرد؛ طرحهای حمایتی که کتابفروشی محور است، طرحهای موثر و خوبیاند هم مردم و هم صنف از آنها استقبال میکند اما بهتر است میزان تخفیفها در دورههای آتی افزایش پیدا نکند.
وی در زمینه زمان برگزاری این طرح، افزود: زمستانه کتاب به دلیل برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به اسفندماه موکول شد و اسفند زمان مناسبی برای طرحها و جشنوارههای حوزه خرید کتاب نیست. زیرا خانوادهها در آستانه خرید نوروزی قرار دارند و گرفتاریهای کاری بسیاری را پشت سر میگذارند.
وی با بیان اینکه جذب اعتبار برای کتابفروشان طی طرحهای فصلی بهخصوص در طرح زمستانه مثبت بوده است، عنوان کرد: در فروشگاه بوکتاب بندرعباس و کتابفروشی فانوس تهران، شاهد بودم که اعتبارات نسبت به دورههای قبل بیشتر جذب شده که به درصد و سقف خریدها ارتباط دارد.
توکل یادآور شد: همچنین میتوان گفت که تعداد مراجعهکنندگان طرح زمستانه کمتر از طرحهای قبلی نیست اما انتظار ما این بود که بیشتر از این باشد. بهنظرم قرار گرفتن آن در ماه اسفند دلیل آن است و شاید اگر در دی ماه و بهمن ماه بود استقبال بیشتر بود.
مدیر انتشارات صابرین همچنین درباره اهمیت طرحهای فصلی خرید کتاب گفت: اجرای این طرحها موجب میشود مشتریان بیشتری به کتابفروشیها مراجعه کنند و به قول قدیمیها «پاخور» کتابفروشیها بیشتر میشود و یک ارتباط دوسویه بین مراجعهکننده و کتابفروش ایجاد میشود که میتواند مستمر باشد.
به گفته وی، طرحهای حمایتی که کتابفروشی محور است و قرار است توسط کتابفروشان کتاب به فروش برسد، طرحهای موثریاند که هم مردم و هم صنف از آن استقبال میکنند. او با اشاره به ملاحظات بازار کتاب و مخاطبان، تاکید کرد: در برپایی طرحهای فصلی بهتر است تخفیفها را خیلی بالا نبرند چون این کار به کتابفروش و بدنه نشر آسیب میزند.
توکل در ادامه با بیان اینکه اعمال تخفیفهای بالا را به صلاح صنف نشر نمیدانم، توضیح داد: تخفیف زیاد، شان کتاب را در جامعه پایین میآورد. بسیاری از سایتهای اینترنتی بهصورت لجامگسیخته و بدون ضابطه وارد عرصه فروش کتاب با تخفیفهای بالا شدهاند؛ درحالی که در هیچ کجای دنیا افراد نمیتوانند بهراحتی چنین کارهایی را انجام دهند و کسی هم جلوی آنها را نگیرد.
وی تاکید کرد: رقابت بخشها و مجموعههای مختلف در سایتها و برخی فروشهای اینترنتی برای ارائه تخفیف، به کتابفروش، ناشر و دیگر رستههای نشر صدمه میزند و باید به دنبال راهکارهایی برای کنترل آنها باشیم.
این کتابفروش با اشاره به اینکه تخفیفهای زیاد در عین حال انتظارات را بالا میبرد، گفت: این موضوع سبب میشود که مردم در طول سال منتظر بمانند و در هر فصل، کتاب ارزانتر خریداری کنند؛ درحالی که تنها کالایی که در جامعه ما با تخفیف عرضه میشود، کتاب است که این کار ارزش کتاب را در ذهنها پایین میآورد.
نظر شما