دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
توجه به بن‌مایه ارزشی در کنار بعد هیجانی در نگارش آثار ژانری

علی باباجانی می‌گوید: بهتر است کتاب‌های ژانری را به‌گونه‌ای بنویسیم که در کنار بعد هیجانی و ماجراجویانه‌اش بن‌مایه ارزشی هم داشته باشد.

علی باباجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از تالیف کتاب جدیدی برای نوجوانان خبر داد و گفت: رمانی با عنوان «داداش» نوشته‌ام که در مراحل پایانی نگارش است و به زودی آن را برای چاپ به ناشر تحویل می‌دهم. این کتاب، تصویری از زندگی پرفراز و نشیب مرحمت بالازاده را به تصویر می‌کشد. مرحمت بالازاده یکی از کم‌سن و سال‌ترین نوجوانانی بود که در دوران هشت سال دفاع مقدس به جبهه رفت و شهید شد.

دغدغه‌های نوجوانان در «تخته سفیددل من» 
این شاعر و نویسنده در ادامه به مجموعه شعر جدیدش اشاره کرد و گفت: همچنین به تازگی مجموعه شعری از من با عنوان «تخته سفیددل من» برای نوجوانان منتشر شده است که موضوعات آن آزاد است و بیشتر به دغدغه‌های نوجوانان می‌پردازد.
 
 

باباجانی همچنین از چاپ چهارم مجموعه «حنانه» خبر داد و گفت: «حنانه» مجموعه‌ای 12 جلدی است که برای نخستین بار در سال 1396 از سوی انتشارات به‌نشر راهی کتابفروشی‌ها شد و به زودی در قالب یک جلد چهارمین چاپ آن هم منتشر خواهد شد.

«حنانه» بچه‌ها را با ارزش‌های درونی‌شان آشنا می‌کند 
باباجانی ادامه داد: این مجموعه دارای مفهوم مذهبی است و به موضوع کلی حجاب می‌پردازد. در این مجموعه سعی کردم علاوه بر مطرح کردن حجاب به عنوان یک موضوع ظاهری، بچه‌ها را با ارزش‌های درونی‌شان بیشتر آشنا کنم و اعتماد به نفس‌شان را افزایش دهم تا در محافظت از ارزش‌های درونی‌شان کوشا باشند.  

وی افزود: در این مجموعه کتاب داستان‌هایی درباره دختری به همین نام را روایت می‌کند که می‎‌خواهد برای مراسم جشن تکلیف مدرسه یک روزنامه دیواری با موضوع حجاب درست کند اما چیز زیادی در این باره نمی‌داند و به همین خاطر از دیگران کمک می‌گیرد.

به گفته این نویسنده، «حنانه گزارشگر می‌شود»، «لباس مهمانی»، «روزنامه دیواری»، «باتلاق»، «نقاشی حامد»، «یک عکس زیبا» و «عروسک مو طلایی» برخی از عناوین این مجموعه است که در هر یک از این کتاب‌ها، داستان‌های آموزنده‌ای برای کودکان بیان می‌شود.
 

توجه به بن‌مایه ارزشی در کنار بعد هیجانی در نگارش آثار ژانری 
این نویسنده و منتقد ادبی درباره گرایش بچه‌ها به سوی آثار مذهبی و ارزشی گفت: ایجاد گرایش در بچه‌ها از درون خانواده‌ها شروع می‌شود. با توجه به گرایشی که امروزه در کودکان و نوجوانان درباره ژانرهای مختلف ایجاد شده بهتر است کتاب‌های ژانری را به‌گونه‌ای بنویسیم که در کنار بعد هیجانی و ماجراجویانه‌اش بن‌مایه ارزشی هم داشته باشد و میزان توجه به این بن‌مایه‌های ارزشی در آثار ژانری بستگی به قلم نویسنده دارد و می‌توان در آثار طنز یا وحشت و ... این مفاهیم را به صورت غیرمستقیم به مخاطب منتقل کرد.
 
علی باباجانی متولد سال 1352 در اراک است. ادبیات فارسی خوانده و تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده است. او نویسنده، بازنویس، شاعر، پژوهشگر، مدرس و منتقد است. باباجانی سردبیر مجله سنجاقک، کارشناس ادبی مجله روزهای زندگی بچه‌ها، عضو شورای شعر رشد نوآموز است و همکاری مستمر با نشریات کودک و نوجوان دارد. او آثاری مانند «تو را صدا می‌زنم»، «آدم‌برفی چشم‌تیله‌ای»، «با اجازه‌‌ تمام شاعران»، «آن‌جا که دلم جا ماند»، «بهار کی می‌آید» و... را در کارنامه‌اش دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها