سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
تجلیل از 75 برگزیده در اختتامیه جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

در هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، 75 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد و در داوری نهایی 20 فرد، موسسه و گروه در موضوعات و بخش‌های مختلف انتخاب شدند که در آئین اختتامیه معرفی خواهند شد.

محسن حاجی‌زین‌العابدینی، دبیر هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به داوری آثار ارسالی به هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی بیان کرد: 906 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که در سه مرحله مورد داوری قرار گرفتند. در مرحله نخست، آثار از نظر تطبیق با معیارهای جشنواره و ارزیابی تکمیلی اسناد مورد داوری قرار گرفت. در مرحله بعد داوری توسط اعضاء شورای هماهنگی شبکه مرجان کشور انجام شد که از این مجموع، 75 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد و در داوری نهایی 20 برگزیده، موسسه و گروه در موضوعات و بخش‌های مختلف انتخاب شدند که در آئین اختتامیه معرفی خواهند شد.
 
وی افزود: در شرایط کرونایی جلسات هماهنگی جشنواره به‌صورت غیرحضوری و مجازی بود و فعالیت‌های گروهی کتابخوانی به‌نسبت کاهش پیدا کرد و فعالیت‌های ترویج کتابخوانی بر بستر مجازی همچون کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرام گسترش پیدا کرد و با این حال که دوران کرونا بود؛ اما آثار بسیاری به جشنواره ارسال شد که در این مدت اجرایی شده بودند و نسبت به آثار دیگر دوره‌ها از خلاقیت بیشتری برخوردار بودند. این امر نیز نشان می‌دهد که از قابلیت شبکه‌های مجازی و فضای اینترنت به‌خوبی و در خدمت ترویج کتابخوانی استفاده شده است.
 
دبیر هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور با بیان اینکه کرونا امر پیش‌برنده‌ای در ترویج کتابخوانی و به‌طور کلی تمام فعالیت‌های بشری بود، بیان کرد: وقتی که صرف مجازی‌سازی فعالیت‌ها و ارتباطات مجازی ترویج کتابخوانی در دوران غیرکرونا می‌گذاشتیم، در شرایط همه‌گیری کرونا به‌سرعت انجام شد، افراد خودشان را با محیط جدید هماهنگ کردند؛ البته که ارتباط حضوری در امر ترویج کتابخوانی بسیار موثر است و ارتباط مجازی نمی‌تواند جایگزین ارتباط فیزیکی و رودررو باشد؛ اما مروجان کتابخوانی نیز با انعطاف‌پذیری‌ای که نسبت به شرایط پیش‌آمده داشتند، خودشان را با شرایط سازگار کردند.
 
حاجی‌زین‌العابدینی با اشاره به چشم‌انداز شرایط پیش‌رو ادامه داد: در دوران پساکرونا نیز شرایط فعالیت مروجان کتابخوانی به تعادل خواهد رسید، به‌گونه‌ای که تعدادی از مروجان در فضای مجازی و برخی به‌صورت فیزیکی به فعالیت‌های ترویج کتابخوانی ادامه خواهند داد.
 
به‌گفته دبیر هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور، تمام فرآیندهای جشنواره از جمله فعالیت مروجان کتابخوانی، ارسال آثار و بخش عمده‌ای داوری‌ها به‌صورت مجازی و آنلاین بود.
 
وی در پایان اشاره کرد: در هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، تنوع فعالیت‌ها، حضور افراد و طیف‌ها بسیار بالا بود و در این شرایط با تنوع جنسیتی، سن‌وسال، هویتی مواجه شدیم و حتی کسانی که در مناطق کم‌برخوردار نمی‌توانستند در شرایط حضوری در جشنواره شرکت کنند، به‌صورت مجازی در این رویداد شرکت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها