رضا سرابی مجسمهساز تبریزی در گفتوگو با خبرنگار ایبنا، با تاکید بر اینکه این اولین بار نیست که شاهد نصب تندیسهای بیکیفیت از هنرمندان و مشاهیر آذربایجان هستیم، گفت: چرا باید چهره شاعر شناخته شدهای همچون شهریار را با ساخت چنین مجسمهای خراب کنیم؟!
وی ادامه داد: متاسفانه کار چنان ناشیانه انجام شده که حتی یک نقطه قوت در مجسمه وجود ندارد. تمام این مسائل به دلیل سهلانگاری مجسمهسازها به وجود میآید.
سرابی تاکید کرد: من با داشتن بیش از 20 سال سابقه در هنر مجسمهسازی تاکنون جرأت نکرده بودم، مجسمه استاد شهریار را بسازم، چراکه از یک طرف شهریار دارای قیافهای خاص است و از طرف دیگر تصویر وی برای همه آشنا است، بنابراین باید با نهایت دقت و ظرافت این کار را انجام داد.
این هنرمند تبریزی با ابراز تاسف از نصب مجسمه خام استاد شهریار در برج میلاد تهران گفت: بروز چنین اتفاقی به هیچ وجه قابل بخشش نیست. جای تاسف دارد که مجسمهساز حتی به خود زحمت نداده است که نگاهی به عکسهای شهریار در اینترنت بیاندازد؛ ببیند چه لباسی میپوشید، صورتش چه شکلی بود و...
وی با اشاره به اینکه مجسمه شهریار بدون هیچ تحقیقی ساخته شده است و کوچکترین شباهتی به وی ندارد، گفت: چهره شهریار به هیچ عنوان در این مجسمه دیده نمیشود. از سوی دیگر شهریار فردی شیکپوش بود، و تنها در اواخر عمر کلاه مخصوصی سرش میگذاشت و تنها یک عکس از او وجود دارد که عصا به دست گرفته است. اما ببینید! کدام یک از موارد شاخص پوشش شهریار در این مجسمه دیده میشود. حتی اگر دقت کنید، دست او را زیادی دراز کردهاند، یا عصایی به دستش دادهاند که متعلق به دوره امروزی و اقشار مرفه است.
سرابی نتیجه این کجسلیقگیها را خدشهدار کردن چهره مشاهیر دانست و افزود: البته فقط این مورد نیست؛ در خود تبریز هم چندین مجسمه از شهریار ساخته شده است که مایه آبروریزی است، وقتی مجسمهساز به جای ضوابط با روابط وارد کار شود، نتیجه همین میشود که میبینید.
وی با اشاره به وجود چندین مجسمه بیکیفیت از استاد شهریار در تبریز گفت: من به عنوان مجسمهساز هر بار تندیس استاد شهریار را در «تفرجگاه عون ابن علی» یا «ائل گؤلی» تبریز میبینم ناراحت میشوم و بارها و بارها من و هنرمندان مطرحی مثل آقایان صابر بقال اصغری و آقای نخجوانی از شهرداری خواهش کردهایم که این تندیسها را از سطح شهر جمع کنند.
تندیس سنگی ورودی هتل شهریار تبریز
کنده کاری تنه درخت در کنار استخر ائل گؤلی تبریز
تندیس استاد شهریار روی صخرهای در کوه عون ابن علی
سرابی گفت: ما وقتی هواپیمای «کلنل پسیان» را میساختیم، نزدیک به پنج سال تنها در مورد نوع و مدل هواپیمای او و نوع پوشش خلبانان در آن زمان تحقیق کردیم و بعد اقدام به ساخت مجسمه کردیم؛ چراکه این افراد اسطورههای شهرمان هستند و نباید سرسری از کنار آنها گذشت.
این مجسمهساز با اشاره به وجود مجسمههای مومی فاخر از چهرههای سینمایی در موزه سینما در تهران گفت: مجسمه افرادی مثل عزتالله انتظامی چنان طبیعی ساخته شدهاند که انسان گاه باورش نمیشود با یک مجسمه بیجان روبهرو است.
سرابی با بیان اینکه کجسلیقگی در معرفی چهرههای ادبی آذربایجان تنها مختص این مجسمه نیست، افزود: من به جرأت میگویم سریالهایی که راجع به استاد شهریار و ستارخان ساخته شدهاند، کمترین شباهت را با روحیه و شخصیت این افراد دارند؛ ولی متاسفانه تنها چیزی که مهم است، ساخت یک سریال بدون تحقیق و مشورت با اهالی فن و افراد بومی است.
وی گفت: چند روز قبل در آرامگاه فردوسی از چند مجسمه رونمایی شد، این مجسمهها آنقدر زیبا بودند که انسان حظ میکرد. اما در مقابل ما میآییم و از افراد بزرگی همچون شهریار، پروین اعتصامی، ستار خان، دکتر مبین و... تندیسهایی در شهر نصب میکنیم که بیشتر ضد ارزش هستند تا ارزش!
این هنرمند با اشاره به انتصاب سیدقاسم ناظمی که از شاعران مطرح است به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانشرقی ابراز امیدواری کرد: بعد از حضور او به عنوان یکی از فعالان هنری و ادب تبریز، وضع مقبرهالشعرای تبریز که حال و روز خوبی ندارد، سامان یابد.
سرابی گفت: هویت هر شهری یا در کتابخانههای آن جای دارد یا در موزهها و مجسمههای شهر قابل مشاهده است، اما آیا در شهر تبریز با قدمت سیاسی، هنری و ادبی میتوانیم این پیشینه را به میهمانان و گردشگران نشان بدهیم؟! حتی وقتی مجسمههای فاخری هم ساخته میشوند متاسفانه به دلیل اینکه از جنس فایبرگلاس ساخته میشوند، به مرور کیفیت خود را از دست میدهند.
وی ادامه داد: درست است که ساخت مجسمههای برنزه هزینه زیادی دارد، اما در عوض از ماندگاری بالایی هم برخوردار است. به خصوص الان که وندالیسم در کشور افزایش یافته است، ما هر روز شاهد تخریب مجسمهها و تندیسها در شهر هستیم و بهتر است به جای استفاده از پلی استر در ساخت مجسمهها از برنز استفاده کنیم که به راحتی خراب نمیشود.
نظر شما