پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
کتابی برای ارتقای سواد رسانه‌ای سلبریتی‌ها

کتاب «سلبریتی‌ها، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی» با هدف ارتقای سواد رسانه‌ای سلبریتی‌ها برای کاربرد مسئولانه از رسانه‌های اجتماعی تألیف می‌شود. حسین حسنی، عضو هیأت علمی پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مسئولیت نگارش این اثر را بر عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشگر کتاب «سلبریتی‌ها، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی» در طرح تحقیق خود با اشاره به کنشگری سلبریتی‌ها در رسانه‌های جمعی بر فقدان دانش کافی آنها از نحوه کاربرد رسانه‌های اجتماعی و نیز ضعف آنان در مواجهه با محتواهای رسانه‌های اجتماعی تأکید می‌کند.

حسنی با بیان این مثال که ضعف در صحت‌سنجی یک خبر و انتشار بدون درنگ و تأمل آن توسط سلبریتی‌ها پیامدهای گسترده اجتماعی همچون ترویج بی‌اعتمادی عمومی را در پی داشته است، بخش قابل‌توجهی از این نوع پیامدهای نامتناسب و ناخواسته را ناشی از نبود سواد رسانه‌ای و به عبارت دقیق‌تر نبود سواد رسانه‌های اجتماعی در میان سلبریتی‌ها می‌داند و بر نقد و تحلیل آگاهانه محتواهای رسانه‌های جمعی، سنجش صحت و اعتبار آنها و سپس انتشار در میان جمع دنبال‌کنندگان تأکید می‌کند.

آموزش اصول اولیه ژورنالیسم به سلبریتی‌ها، نحوه شناخت واقعیت‌های خبری و آشنایی با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، تحلیل پیام‌های رسانه‌های جمعی و شیوه برساخت معنا در آنها، آشنایی با مفاهیم بازنمایی، پیام‌های کلیشه‌ای، چارچوب‌بندی، رمزگان پیام‌ها و دلالت‌های صریح و ضمنی آن ها، اخلاق رسانه‌های اجتماعی، معنای افکار عمومی و نقش رهبران فکری در جهت‌دهی به آنها، شیوه تولید محتواهای منطبق با اصول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و ارزش‌های خبری و غیره از جمله اهداف تألیف این کتاب است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها