چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
موجی از کتاب‌خوانی در کشور ایجاد شده است

سید‌ابوالحسن فیروزآبادی بیان کرد: با استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، موجی از کتاب‌خوانی در کشور ایجاد شده است و این امر نشان می‌دهد مشارکت کاربران در خرید کتاب بالا بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سید‌ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در گفت‌و‌گو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب تهران به‌صورت مجازی و در بستر وب گفت: یکی از نمایشگاه‌های موفق در سطح کشور، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. با توجه به شرایط ویژه کرونا برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب امکان‌پذیر نبود و نگرانی‌هایی در این زمینه وجود داشت اما این نمایشگاه در بستر وب میزبان علاقه‌مندان و خریداران کتاب است.
 
 دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور تصریح کرد: با توجه به استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، موجی از کتاب خوانی در کشور ایجاد شده است و این امر نشان می دهد مشارکت کاربران در خرید کتاب در این نمایشگاه بالا بود و از طرف دیگر برگزارکنندگان نمایشگاه با سرعت بالایی تحول دیجیتالی لازم را در نمایشگاه ایجاد کردند.
 
 وی با اشاره به همکاری مشترک شرکت ملی پست ایران، بانک صادرات ایران، ناشران و انجمن های مختلف با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: سطح قابل قبولی از دسترسی به خدمات الکترونیکی در این  نمایشگاه ارائه شده است اما توقع ما در مرکز ملی فضای مجازی بیش از این است و معتقدیم بنابر شاخص های  حوزه دیجیتال و تنوعی که صنعت کتاب دیجیتال دارد می تواند در شکل و فرم های مختلفی بر روی پلتفرم و در اشکال مختلفی از مدل های کسب و کار ارائه خدمات صورت بگیرد.
 
 فیروزآبادی عنوان کرد: شاخص کتاب دیجیتال در کشور ما معادل یک درصد بازار کتاب است امیدواریم با شیب تندی که انتشار کتاب دیجیتال و صعنت نشر در دوران کرونا داشت سال های آینده شاهد خبرهای بهتری از آنچه امسال داشتیم باشیم.
 
 
 
دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشوربا بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب که اکنون درحال برگزاری است همان مجازی شدن نمایشگاه فیزیکی است گفت: در نمایشگاه های مجازی مدل ارائه کتاب نباید فقط فروش باشد بلکه می توان صرفا کتاب را ارائه کرد یا به صورت پلت فرمی باشد که به صورت شبکه اجتماعی دائمی در اختیار باشد. ضریب نفوذ دیجیتال درعصر جدید و چیزی که تحول عمیق ایجاد کند حاصل شبکه است. از این رو باید فراتر از ارتباط تعاملی و خدمت خرید و فروش کتاب را در نمایشگاه مجازی کتاب شاهد باشیم. امیدوارم شاهد شکل‌گیری بیشتر شبکه های کتابخوانی و خدمات کتاب در کشور باشیم تا این شبکه ها روز به روز تخصصی تر، منسجم تر و در تعامل بیشتری باهم  باشند.
 
 
وی عنوان کرد: فضای دیجیتال نمی تواند همه نیازهای فضای فیزیکی را تامین کند و از طرفی فضای فیزیکی هم نمی تواند بسیاری از خدمات فضای مجازی مانند نشر رایگان، نشر انبوه، نشرشبکه ای، نشر ویرایش پذیر و... را ارائه کند. نگاه ما به فضای مجازی در امتداد فضای واقعی است و ما باید حتما  کتاب کاغذی، نمایشگاه های فیزیکی و فضای واقعی داشته باشیم. در نمایشگاه های فیزیکی کاربران مختلف از اقوام و جغرافیای مختلف ایران و جهان حضور دارند و بین نویسندگان، خوانندگان کتاب، ناشران و فعالان تولید کتاب و دانش ارتباط فیزیکی برقرار می شود اما در حال حاضر بنا بر اضطرار استفاده و راه اندازی نمایشگاه مجازی غیرقابل صرف نظر کردن است.
 
 فیروزآبادی در پایان  تاکید کرد: باید به مدل کسب و کار زنجیره ای استفاده از کتاب رسمیت دهیم. در این مدل نگرانی هایی در باب جرایم سایبری وجود دارد و افراد ترجیح می دهند شخصا کتاب بخرند و نگران سوء استفاده از حساب های بانکی هستند. در این زمینه وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت اعتباردهی و اعتبارسنجی کتاب های معتبر و زنجیره های مشابه آن است. باید  به مردم اطمینان دهیم که  اگر به این سکوها مراجعه شود مخاطراتی برای آنها پیش نخواهد آمد.
 
 نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از تا دهم  بهمن‌ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها