جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
روزی روزگاری در مریخ

sciencefocus بهترین عناوین کتاب‌های علمی و غیرداستانی در ابتدای سال جاری میلادی معرفی کرد؛ از «روزگاری من در مریخ زندگی می‌کردم» تا ««وقتی مغز ما خواب می‌بیند».

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از sciencefocus بهترین عناوین کتاب‌های علمی و غیرداستانی در ابتدای سال جاری میلادی معرفی شدند.  
 
روزی روزگاری در مریخ
کتاب «روزگاری من در مریخ زندگی می‌کردم» روایتی از  فضا، اکتشاف و زندگی روی زمین است. بشر با زندگی روی مریخ با چه جهانی روبه‌رو خواهد شد؟
 

 
در واقع کتاب کیت گرین بینشی از زندگی مریخی به ما می‌دهد که واقعا بی‌نظیر است. او یکی از معدود افرادی است که می‌تواند بگوید در مریخ زندگی کرده است. خوب، شاید او نتواند کاملا این حرف را بزند، اما او چهار ماه را در یک گنبد ژئودزیکی جداگانه به‌عنوان بخشی از مأموریت مریخ شبیه‌سازی شده HI-SEAS ناسا در هاوایی زندگی کرد. وی با نوشتن کتابش این تجربه را زنده می‌کند، اما همچنین ما را به این سوال سوق می‌دهد که زندگی در اینجا روی زمین، یعنی چه؟
 

 
پایان گرسنگی
«پایان گرسنگی» کتابی نوشته آنتونی وارنر که در آن، وارنر حرف و حدیث‌های مربوط به غذاهای تراریخته را از بین می‌برد، وی معتقد است همه در تلاش برای ارائه راه‌حلی برای گرسنگی در جهان هستند. کتاب «پایان گرسنگی» مهم‌ترین کتاب وارنر است.


 
مغز چگونه کار می‌کند؟
شاید بخواهید مشتاقانه بدانید که چگونه مغزتان واقعا افکار را به عمل تبدیل می‌کند. دیوید بدر؛ عصب‌شناس شناختی در کتاب «مغز شما چگونه کارها را انجام می‌دهد»  نشان می‌دهد که چگونه میلیاردها نورون برای انجام حتی ساده‌ترین کارها دور هم جمع می‌شوند.

چند وظیفه‌ای بودن، کنترل خود، پیری مغز و عادت‌های بد تنها برخی از عملکردهای شناختی است که در این اثر به آن پرداخته شده است. 
 

 
صادقانه بگوییم
آخرین بار کی دروغ گفتید؟ حتی فقط یک دروغ کوچک؟ برای بسیاری از ما این موارد نادرستی که برای پاسخ دادن به سوالاتی نظیر «حال شما چطور است؟» و «آیا آخرین بیسکویت را دارم؟» «آیا مشکل ندارید؟» می‌گوییم چندان اهمیت ندارد. از نظر مایکل لویتون، غیر از صداقت، هر چیز دیگری ممنوع است.
 
وی در این کتاب نشان می‌دهد که بزرگ شدن بدون دروغ چگونه است و چه اتفاقی می‌افتد؟


 
صدای موجود در ذهن ما و چگونگی مهار آن
آیا متوجه شدید که در طول تعطیلات بیشتر با خود صحبت می‌کنید؟ امکان دارد این امر ناشی از اضطراب، استرس یا کمبود خواب باشد که باعث می‌شود صدای درون شما بیدار شود. در کل دانستن اینکه تنها نیستید می‌تواند باعث اطمینان خاطر شما شود.

در کتاب Chatter، ایتان کروس؛ نویسنده و روانشناس، دلایل اینکه چرا ما یک مونولوگ درونی داریم و نحوه مدیریت آن را بررسی می‌کند.


 
چگونه ماشین‌ها می‌توانند ارزش‌های انسانی را بیاموزند؟
الگوریتم‌ها، اگرچه توسط بشر طراحی شده‌اند، اما در نهایت از طرف ما تصمیماتی می‌گیرند که نمی‌دانیم 100 درصد همانی است که می‌خواهیم یا خیر. چگونه باید اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها بهترین منافع ما را در ذهن دارند؟ آیا هوش مصنوعی هرگز می‌تواند منصفانه باشد؟ این معمای موضوع کتاب «هم ترازی» براین کریستین است.


 
وقتی مغز ما می‌خوابد
تحقیقات نشان داده است که COVID-19 در کابوس‌های ما راه دارد. اما وقتی مغز ما خواب می‌بیند چه اتفاقی می‌افتد؟ با استفاده از دهه‌ها پژوهش، آنتونیو زادرا و رابرت استیک گولد، دانشمندان مطالعات خواب، در کتاب «وقتی مغز ما خواب می‌بیند» جزئیات مدل جدید خود را در مورد چگونگی و چرایی خواب دیدن ما ارائه می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها