سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
بررسی کتاب «فرهنگ عروسک‌ها و نمایش‌های عروسکی و سنتی ایران»

کارگاه آموزشی «برخط: اروسک در سپهر ایرانی؛ آشنایی با اروسک‌های ایرانی و انواع آن» بر اساس محتوای کتاب «فرهنگ عروسک‌ها و نمایش‌های عروسکی و سنتی ایران» از سوی مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، لیلا کفاش‌زاده مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: محتوای کتاب «فرهنگ عروسک‌ها و نمایش‌های عروسکی و سنتی ایران» تألیف پوپک عظیم‌پور در قالب کارگاه آموزشی «عروسک در سپهر ایرانی» توسط مولف اثر به‌صورت مجازی بررسی می‌شود.

وی افزود: چند سالی است پژوهشگران حوزه فرهنگ و کودک به موضوع عروسک‌های بومی و اصیل ایرانی توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند و این پژوهش‌ها نشان داده است که عروسک‌های ایرانی نقش مهمی در انتقال و آموزش مفاهیم فرهنگی به کودکان دارند.

این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه معرفی، احیا، باز تولید و پژوهش بر روی این عروسک‌ها می‌تواند افق تازه‌ای بر مطالعات قوم‌شناسی و شناخت هویت برای مربیان و مدرسان باشد تصریح کرد: عروسک‌های ایرانی در دل خود حقایق ناگفتنی در حوزه‌هایی نظیر آیین‌ها، بازی‌ها و نمایش‌های سنتی دارند که با بررسی و تحلیل و معرفی آن‌ها به پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توان کودکان را با بخشی از تاریخ و فرهنگ سرزمین و میراث فرهنگی‌شان آشنا کرد.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه یاد شده افزود: ده سال پیش به همت پوپک عظیم‌پور عضو هیات علمی دانشگاه تهران در حوزه نمایش‌های عروسکی و پژوهشگر قوم‌شناسی، عمده‌ای از این عروسک‌ها در کتاب مرجعی با عنوان «فرهنگ عروسک‌ها و نمایش‌های عروسکی و سنتی ایران» توسط انتشارات نمایش به صورت تمام رنگی  به چاپ رسید.

کفاش زاده ادامه داد: حال که با وضعیت فعلی نشر و کاغذ امکان چاپ مجدد کتاب «فرهنگ عروسک‌ها و نمایش‌های عروسکی و سنتی ایران» میسر نیست، کارگروه کودک ونوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر آن شد تا طبق روال همکاری‌های گسترده در این حوزه کارگاه آموزشی مجازی با محتوای کتاب یاد شده توسط مولف اثر برگزار کند.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه این کارگاه آموزشی در 3 جلسه با عناوین عروسک‌های آیینی، عروسک‌های نمایشی و عروسک بازیچه‌ها برگزار می‌شود اظهار کرد: دراین جلسات که به صورت مجازی در تاریخ‌های 4، 11 و 18 بهمن ماه از ساعت 10تا 12 از طریق فضای اسکای روم برگزار می‌شود به انواع عروسک از نظر محتوایی و معنایی، تفاوت‌های قومی، شکل ظاهری و تاثیر آنها در فرهنگ ایرانی اشاره خواهد شد.

کفاش‌زاده با اشاره به اینکه برگزاری این دوره می‌تواند روش‌های خلاقانه‌تر و اصیل‌تری پیش روی مربیان و آموزگاران به منظور تهیه بسته‌های آموزشی  مبتنی بر عناصر ملموس و ناملموس میراث فرهنگی قرار دهد افزود: مخاطبان این کارگاه مجموعه داران و موزه‌داران، مربیان و آموزگاران، تسهیل‌گران و قصه گویان و سایر علاقه مندان حوزه کودک، قرهنگ و عروسک هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها