پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
سیدمرتضی در تقوا و اخلاق سرآمد اقران بود

آیت‌الله العظمی صافی از مراجع تقلید شیعیان در پیامی به کنگره بزرگداشت علامه سید مرتضی، وی را در تقوا، اخلاق، ساده‌زیستی و ارتباط با مردم، سرآمد اقران خویش معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، آیت‌الله صافی در پیامی به کنگره بزرگداشت علامه سید مرتضی علم‌الهدی، تأکید کرد: برگزاری این بزرگداشت‌ها، فقط تعظیم از یک شخصیت و آثار و خدمات یک شخص نیست، بلکه به نمایش ‌گذاردن اوج تعالی و اعتبار و اعتلای معرفت و بینش و احیاء فرهنگ دین و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام است.
 
متن پیام وی به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
قال مولانا و إمامنا ابوالحسن الهادی علیه الصلوة‌ و السلام: «لَولا مَن یَبقی بَعد غیبةِ قائِمنا عَلیه ‌السلام مِن العُلَماء الدَّاعینَ إلیهِ وَ الدَّالِّین عَلیه وَ الذَّابِّین عَن دِینه .... لَما بَقِی أحدٌ إلّا ارتدّ عَن دینِ الله»
 
السلام علیکم و رحمة‌الله. با عرض ادب و احترام خدمت علماء اعلام و دانشوران و نخبگانی که در این کنگره ارزشمند شرکت دارند و با سلام و تحیت به روح پاک دانشمند عالی‌مقام و فقیه بزرگوار مرحوم علامه سید مرتضی علم الهدی رضوان‌الله تعالی علیه که از رجال فضیلت و نوابغ علم و عمل است.
 
اینجانب، برگزاری همایش بزرگداشت شخصیت والایِ یکی از مفاخر و مشاهیر رُواة احادیث و حاملان علوم قرآن و عترت علیهم‌السلام را گرامی می‌دارم، و به عزیزان فرهیخته که با این برنامه وسیع علمی و مذهبی، تلألؤ انوار هدایت‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام را به نمایش گذارده‌اند، تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.
 
برگزاری این بزرگداشت‌ها، فقط تعظیم از یک شخصیت و آثار و خدمات یک شخص نیست؛ بلکه به نمایش‌گذاردن اوج تعالی و اعتبار و اعتلای معرفت و بینش و احیاء فرهنگ دین و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام است.
 
ملت و پیروان مکتبی که این سوابق عظیم و بی‌نظیر را دارند، باید بر خود ببالند و به سید مرتضی‌ها و دیگر رجال نامدار خویش افتخار کنند و خط و سیره‌ آن‌ها را زنده نگاه دارند.
 
سید اجل، مفخر عالم اسلام سید مرتضی اعلی‌الله مقامه از بزرگان و فقهاء و رواتی محسوب می‌شد که دانشمندان و رجال علم و سلاطین زمان خویش را مبهوت شخصیت و عظمت علمی و اخلاقی خود نموده بود.
 
تألیفات آن دانشمند شریف و ممتاز در رشته‌های مختلف قرآن و احادیث و اعتقادات و فقه و اصول و کلام و شعر عربی، مانند کتاب گرانسنگ «غرر الفوائد و درر القلائد» و اثر شریف «الشّافی فی الإمامة و إبطال حجج العامة» و کتاب ارزشمند «تنزیه الأنبیاء و الائمة علیهم‌السلام» و ده‌ها کتاب و رساله علمی دیگر، همه و همه نشان از وسعت علمی آن بزرگمرد میدان علم و معرفت و شاگرد نمونه مکتب نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام دارد.
 
وی در تقوا و اخلاق و ساده‌زیستی و ارتباط با مردم، سرآمد اقران خویش بود و همین اخلاق حسنه و مکارم اخلاقی و فضائل انسانی بود که همگان را شیفته او ساخته بود.
 
غرض اینکه در جایی که بزرگان شیعه، مانند علامه بزرگوار حلی رضوان‌الله تعالی علیه او را «رکن الطائفه» می‌دانند و درباره او می‌نویسند که: «متوحّد فی علوم کثیرة، مجمع علی فضله، مقدّم فی العلوم ... و من کتبه استفادت الإمامیة منذ زمنه رحمه الله إلی زماننا هذا و هو رکنهم و معلّمهم» و بزرگان اهل سنّت، مانند ابن حجر عسقلانی در وصفش نقل می‌کنند که: «هو أول من جعل داره دار العلم و قدرها للمناظرة و یقال أنّه أمر و لم یبلغ العشرین وکان قد حصل علی ریاسة الدنیا مع العلم الکثیر فی الیسیر و المواظبة علی تلاوة القرآن و قیام اللیل و افادة العلم وکان لا یؤثر علی العلم شیئاً مع البلاغة و فصاحة اللهجة»، و سلاطین و ادباء و شعرا او را می‌ستایند، بنده و امثال بنده چه بگوییم؟!
 
باید حوزه‌های علمیه، علما و فضلا، محققان و دانشجویان ارجمند، قدر این رجال و دانشمندان مکتب را بدانند و با مطالعه، تحقیق و نشر معارف گرانسنگ آن بزرگواران، نسبت به مکتب ادای وظیفه نمایند و موجبات بسط و گسترش معارف حیات بخش قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام را به سراسر جهان فراهم آورند ان‌شاء‌الله.
 
در پایان، مجددا از برگزارکنندگان این کنگره و حضرات علمای اعلام و حجج اسلام و نویسندگان بزرگواری که در تشکیل آن و شناساندن بیشتر سید مرتضی علم‌الهدی قدس سره، با مساعی جمیله مشارکت فرموده‏‌اند، تشکر و قدردانی می‌‏نمایم.
 
ان‌شاءالله همگان در ظل عنایات حضرت ولی عصر عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف موفق و مؤید باشید. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته‏.
 
۲۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۲ ق
لطف‌الله صافی.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها