جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
آنهایی ماندگارند که کتاب بنویسند/ مهمترین سند انتقال دانش

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: در تاریخ بشریت، مهم‌ترین سند انتقال فرهنگ‌ها، دانش‌ها، تاریخ و باورها، کتاب بوده و آنهایی ماندگار بوده‌اند که یا کتاب نوشته‌اند یا کتاب درباره آنها نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روز گذشته زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، در جریان رونمایی از دو کتاب «شعر اوجاقی» و «دومانلی دیوان» در شهرستان کوثر گفت: هفته کتاب، فرصتی است برای تمرکز بیشتر بر مهم‌ترین اختراع تاریخ بشر و بهانه‌ای است تا دیدگاه‌ها را برای مهربانی بیشتر با یار مهربان بهبود بخشیم؛ چرا که کتاب مهم‌ترین ابزار و رسانه سواد در جهان امروز است.

وی افزود: با جهل و بی‌سوادی نمی‌توان دوره پرچالش کنونی و عصر همگرایی دانش‌ها را سپری کرد بلکه لازم است سه رکن بسیار مهم باسوادی و تغییر در نگرش‌ها (خانواده، فرد، سیستم‌های آموزشی و پرورشی) هماهنگ عمل کنند تا جامعه‌ای پویا و کتابخوان را شاهد باشیم، چرا که کتاب، دروازه دانایی و رمز مانایی است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل تصریح کرد: در تاریخ بشریت، مهم‌ترین سند انتقال فرهنگ‌ها، دانش‌ها، تاریخ و باورها، کتاب بوده و آنهایی ماندگار بوده‌اند که یا کتاب نوشته‌اند یا کتاب درباره آنها نوشته شده است؛ لذا تلاش برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، ضرورتی است که همه شهروندان و متولیان باید تلاش‌ها را صدچندان کنند، چرا که جوامع کتاب‌خوان و اهل مطالعه، توسعه‌یافتگی، رفاه عمومی و شخصی را بیشتر درک و لمس کرده‌اند و باید همچون مصارف تغذیه، پوشاک و تفریح و ورزش، به مصارف رسانه‌ای و کتابی خود و دیگران نیز اهمیت دهند.

وی درباره تاریخ فرهنگی منطقه در حوزه ادب و شعر نیز اظهار کرد: منطقه در گذشته‌های دور و نزدیک خود با بزرگانی مواجه بوده که بخشی از تاریخ درخشان فرهنگی و ادبی تلقی می‌شوند؛ «اثیرالدین اخسیکتی» عارف و شاعر قرن ششم که پس از زوال سنجری‌ها، سودای جهانگردی داشت و پس از سفرهای بسیار و سال‌ها حضور در همدان، خلخال را برای اقامت دائمی خود انتخاب کرد. نهایتاً در سال 609 هـ. ق. در همین منطقه از دنیا رفت و دفن شد که لازم است پژوهشگران برای یافتن محل دقیق وی در منطقه و تبدیل آن به نماد شعر و ادب استان همت کنند.

احدزاده با اشاره به املاک پدر «پروین اعتصامی» در گیوی نیز گفت: سندی مبنی بر اینکه پروین اصالتاً به این منطقه تعلق داشته موجود نیست، اما وجود املاک و خانه مسکونی اعتصام‌الملک، که در سال 1276 و پس از دو سال از زلزله سهمگین گیوی، آنها را به یکی از اهالی می‌فروشد و در تبریز ساکن می‌شود، نشانه‌هایی را با خود دارد؛ از این رو تحقیق جامع‌تری در این زمینه لازم به نظر می‌رسد و در صورت اثبات، افتخاری است بر تارک ادبی منطقه که خانواده‌ پروین ساکن گیوی بوده‌اند.

وی با اشاره به نقش نیکان و بزرگان ساحت ادب و علم اذعان کرد: «دکتر حسن احمدی گیوی» از چهره‌های ماندگار کشور در عرصه ادبیات و نمودی از شخصیت‌های برجسته منطقه است که در کنار فعالیت‌های دانشگاهی، پژوهشی و تألیفی، دستی هم در شعرسرایی داشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل اضافه کرد: سرآمد شاعران منطقه «جهانبخش خدیوی» (متوفی 1365) بوده که اشعار انتقادی برآمده از روح مبارزه‌طلبی به دو زبان ترکی و فارسی سروده است و «وجه‌الله رمضانی گیوی» نیز از خوشنامان این عرصه بود که غزل ترکی را به ادبیات عامیانه نزدیک کرد.

وی افزود: خوشبختانه حضور برخی چهره‌های دانشگاهی و فرهنگیان شهرستان در این عرصه می‌تواند منجر به آفرینش‌های ادبی ارزشمندی شود؛ از جمله، دکتر ایوب نوری‌زاده، دکتر رابعه امامی رضوی، دکتر رفیقه محمدی، هوشنگ سلیمی، گودرز حاتمی، فریبا امیر اسکندری، عزت‌الله محمودی و غیره.

احدزاده با تأکید بر اینکه به بهانه این اجتماع و آغاز به کار انجمن شعر منطقه، از اساتید و بزرگان ادبیات استان و کشور در راستای دانش‌افزایی بیش از پیش فعالان و علاقه‌مندان مدد گرفته شود، اضافه کرد: رونمایی این دو اثر ارزشمند بهانه خوبی است که جمعی اگرچه اندک را گرد هم آورد؛ مجموعه «شعر اوجاقی» گزیده اشعار شعرای منطقه است و «دومانلی دیوان» اثر یوسف عبدلی.

وی تصریح کرد: در کتاب «گیوی سرزمین نیکان و بزرگان» که در اختیار مردم فرهنگ‌دوست قرار گرفته است؛ در فصول مستقلی ضمن بررسی ویژگی‌های منابع انسانی منطقه، فصلی مجزا هم به معرفی شعرای منطقه اختصاص داده بودیم که امروز اشعار این عزیزان در قالب دو عنوان کتاب رونمایی شد.

مدیرکل کانون استان، ضمن قدردانی از مسئولین فرهنگی شهرستان گفت: تلاش‌های ارزشمند این عزیزان نوید روزهای بهتری را برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای شاخص‌های فرهنگی در منطقه داشته و پیشنهاد می‌شود در راستای همگرایی‌های فرهنگی، اتاق فکر فرهنگی شهرستان نیز تشکیل شود.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها