یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
خوزستان؛ 2 متر فضای کتابخانه‌ای به‌ازاء هر 100 نفر

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان گفت: به ازای هر 100 نفر در این استان، 2 متر و 10 سانتی‌مترمربع فضای کتابخانه‌ای و برای هر 25 هزار نفر 1.17 باب کتابخانه عمومی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، عباس حسین‌زاده در نشست خبری ویدئو کنفرانسی با اصحاب رسانه که بعد از ظهر 24 آبان‌ماه به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت بیست و هشتمین دوره کتاب بیان کرد: تعداد ۲۲۱ باب کتابخانه در خوزستان موجود است که از این تعداد ۱۸۰ باب نهادی و ۴۱ باب مشارکتی است. 

وی با اشاره به توسعه زیرساختی کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: از سال 95 تاکنون ۱۶ باب کتابخانه با زیربنای ۶ هزار و ۶۵ متر و اعتبار ۱۰۶ میلیارد ریال در ۲ شهرستان ، 5 روستا و 5 منطقه کم‌برخوردار به بهره‌برداری رسید؛ در حالی که تنها ۱۲ سانتی‌مترمربع به سرانه فضای کتابخانه‌ای استان اضافه شده است.

حسین‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۶۲۶ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های خوزستان موجود است، افزود: تعداد 123 هزار و 718 نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند اما با توجه به سرانه شاخص کتابخانه‌ای، به ازای هر ۱۰۰ نفر تنها سه نفر عضو کتابخانه‌های عمومی در استان هستند.

سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان پروژه‌های آماده کلنگ‌زنی کتابخانه‌ها را شامل 2 پروژه دانسته و عنوان کرد:  2 پروژه در شهرستان‌های شوش و شوشتر آماده کلنگ زنی هستند و همچنین4 پروژه احداث کتابخانه مرکزی آزادگان، شوشتر، اندیمشک و کارون مراحل پیشرفت  را پشت سر می‌گذرانند.

 حسین زاده با تاکید بر اهدای کتاب به 8 کتابخانه زندان‌ها در استان گفت: تعداد کتاب‌هایی که از اوایل سال جاری در اختیار کتابخانه‌های استان قرار گرفته  در حدود ۱۹۱ هزار نسخه بوده که بخشی از این تعداد  به 8 کتابخانه زندان‌ها در  استان تعلق گرفت.  

وی ادامه داد: طرح «کتاب دیجیتال » برای کتابخانه‌های استان در دانشگاه شهید مدرس تهران در حال بررسی  و گذراندن مراحل فاز مطالعاتی قرار دارد که با حمایت استاندار خوزستان،  اعتبار خوبی برای اجرای این طرح در استان در نظر گرفته شده است.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در این نشست در پاسخ به خبرنگار ایبنا در خصوص خدمات کتابخانه‌ای به روستاها بیان کرد: ۴۱ روستا در استان دارای کتابخانه بوده اما ۲۴۰ روستا با جمعیت بیش از یک هزار نفر همچنان از داشتن کتابخانه محروم هستند. تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی مدون و منسجم با کمک دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، اداره‌کل روستایی استانداری و شهرداری خدماتی چون کتابخانه‌های سیار و مسابقات کتابخوانی  و تور گردشگری کتاب در روستاها را اجرا کنیم.   

وی یکی از دیگر از دغدغه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان را تخصصی کردن بخش کودک کتابخانه‌ها برشمرد و گفت: با اینکه در خوزستان ۱۸۴ کتابخانه برای خدمات‌دهی به کودکان و بیش از ۳۵۲ هزار کتاب در بخش کودکان وجود دارد، اما در صدد هستیم بخش کودک را تبدیل به کتابخوان‌های حرفه‌ای کنیم چون کودکان علاوه بر ۲۰ درصد اعضای کتابخانه‌ها عضو آینده ساز جامعه محسوب می‌شوند.

وی  عضویت رایگان در کتابخانه‌ها در هفته کتاب، بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی، اجرای مسابقه «تربیت چه چیزی نیست» در بخش بزرگسالان، نشست نویسندگان بومی، نشست تخصصی کتابخوان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و نقد و بررسی کتاب «گفتگو با سایه» را از جمله برنامه‌های هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برشمرد.  

حسین زاده در پایان یادآور شد: مجوز بازگشایی کتابخانه‌ها داده شده و بر اساس دستور ستاد ملی کرونا کتابخانه‌ها می‌توانند در زمینه عضوگیری و امانت‌دهی کتاب با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها