چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» برگزار می‌شود

در راستای بازخوانی تاریخ و فلسفه آموزش نوین در ایران دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران- از شهریور ۱۳۲۰ تا بهمن ۱۳۴۱» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» به همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوازدهم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.
 
دکتر رضا ماحوزی، معاون پژوهشی و آموزشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دبیر علمی دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» در گفت و گو با روابط عمومی مؤسسه اظهار داشت: نخستین همایش از سلسله همایش‌های چهارگانه تاریخ آموزش نوین در ایران، اسفندماه ۱۳۹۷ با سخنرانی ۱۷ نفر از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی کشور در این مؤسسه برگزار شد که عمدتاً به چرایی و چگونگی پیدایی آموزش نوین در کشور از دوره قاجار و تأسیس دارالفنون (سال ۱۲۳۰) تا تأسیس دانشگاه تهران و دوره آغازین هفت ساله آن ( شهریور ۱۳۲۰) اختصاص داشت. در دومین دوره این همایش که اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد، تحولات این حوزه از شهریور ۱۳۲۰ تا بهمن ماه ۱۳۴۱ (همه پرسی اصلاحات اقتصادی و اجتماعی موسوم به انقلاب سفید مشتمل بر انقلاب آموزشی و آموزش رایگان تا سطح دانشگاه) مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد تا ایده‌ها و دیدگاه‌های نظری حاکم بر این دوره بیست ساله شناسایی و تحلیل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: محورهای این همایش عبارتند از آموزش نوین در جهان بحران زده پس از جنگ دوم و بازتاب آن در ایران، از آموزش متمرکز تا گریز از مرکز، اندیشه چپ و آموزش اعتراضی در ایران، احیای راست گرائی مذهبی در ایران، از ملی‌گرائی متمرکز تا ملی‌گرائی لیبرال، به سوی توسعه لیبرال در آموزش عمومی و عالی، دانشگاه های جدید و دولت های سیاسی کوتاه مدت.
 
معاون پژوهشی و آموزشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ادامه در خصوص اهمیت بررسی تحولات آموزشی و تاریخ دانشگاه و وآموزش‌های نوین در کشور گفت: برای فهم دانشگاه فعلی در ایران و ریشه‌یابی موضوعات و مسائل آن، اگر نخواهیم به هزاره قبل باز گردیم، لااقل باید آغاز تحولات آموزشی روی داده در ۱۷۰ سال اخیر (از زمان تأسیس دارالفنون تاکنون) را با دقت بکاویم تا ببینیم از کجا آغاز کردیم و چرا و چگونه به اینجا رسیدیم. در این بررسی تاریخی- جامعه‌شناختی باید تجلی خلقیات ایرانی در سیاستگذاری‌های آموزشی را واکاویم و نمونه‌های برجسته جامعه‌شناسی علم را در زمان‌های اصلی تصمیم‌گیری برشماریم و آثار و تبعات برآمده از آن تصمیم‌گیری‌ها را نشان دهیم. مسلماً برهه تاریخی موردنظر در این همایش، ‌که با تحولات سیاسی و اجتماعی قابل توجهی در ایران همراه است سهم قابل توجهی درد جنبش‌های دانشجویی و وسیاسی و هویتی دانش‌آموزان و دانشجویان داشته و تا دهه‌ها بعد تأثیر خود را حفظ کرده است.
 
وی صریح کرد: در این ۲۱ سال راهی پر فراز و نشیب را طی کرده‌ایم؛ راهی که ردپای آن در تمام شئون جامعه ایرانی دیده می‌شود و همچنان هم حضور دارد.
 
دبیر علمی دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» تصریح کرد: در این همایش که با یاری متخصصان حوزه تاریخ آموزش برگزار خواهد شد، سیر تحولات آموزش نوین در ایران دهه‌های بیست و سی و جریان‌های فکری حاکم بر آن‌ها در متن تحولات بین المللی بررسی خواهد شد.
 
دبیر دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران»، آخرین مهلت دریافت چکیده تفصیلی مقالات (شامل دو تا سه هزار کلمه با ذکر منابع) را ۳۰ آذرماه سال جاری اعلام و خاطر نشان کرد علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت مؤسسه به نشانی www.iscs.ac.ir مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها