رئیس حوزه هنری با حضور در برنامه «سوره هنر» ویژه گرامیداشت هفته هنر انقلاب بیان کرد: ادبیات پایداری و دفاع مقدس انسان را به خود آرمانی اش ارجاع می دهد و وظیفه هنر انقلاب تلنگر و تذکر است.
وی افزود: ایران کشوری صاحب تمدن و ادبیات و دارای سبک و سنت هنری است. گذشتگان ما در بخشهایی برای معرفی انسان مؤمن به روشهایی درخور شأن دست یافته بودند. از جمله نگارگری که بسیار به این نوع نمایش خدمت کرد. در سینما و سایر رشتهها نیز می توانیم از تجارب نگارگری بسیار بهره ببریم. ما باید در هنر انقلاب به دنبال هنرمندانی واجد ارزشهایی متفاوت بگردیم.
مومنی شریف ادامه داد: استقبال کم سابقه مردم از آثار جدید سینمایی در معرفی چهرههای انقلابی نیز نشان می دهد که آنها هنر انقلاب را می شناسند.
وی در پاسخ به این سوال رسالت بوذری مجری برنامه که آیا باید در آثار بیوگرافی درباره چهرههای انقلابی و شهدا صرفا وجوه قدسی را لحاظ کرد یا نه، بیان کرد: نه صرفا اینطور نیست. زندگی عادی این عزیزان با وجوه قدسی در آمیخته است. در سالهای اولیه فعالیت حوزه هنری بسیاری از نویسندگان ما ادبیات غرب را عمدتا دنبال می کردند و این آثار عرضه هم می شدند اما مردم از آثار اولیه ما استقبال نکردند. ما باید راوی عروج انسان باشیم نه حکایت کننده سقوط او. اما ادبیات هنر در غرب عمدتا به موضوع هبوط و سقوط آدمی میپردازد. بنابراین طبق تاکیدات قرآن کریم بر پرداختن به الگوها و اسوهها ما باید بر روایت الگوها متمرکز شویم.
تبیین ویژگیهای انسان طراز انقلاب اسلامی کار دشواری است
رئیس حوزه هنری درباره انسان طراز انقلاب اسلامی در عالم هنر توضیح داد: تبیین ویژگی او کار سختی است. زیرا مردم با مصادیقش از جمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر عزیزان رو به رو بوده و هستند و تعریف من قطعا از واقعیت فاصله خواهد داشت اما «پدیدار شناسی بسیجی شهید» به قلم جواد طاهایی از جمله پروژههایی است که در حوزه هنری در این باره انجام شده است.
وی ادامه داد: به نظرم این انسان برآمده از تاریخ ماست. نمونه بیرونی برگرفته از ادبیات مبتنی بر فضایل ایرانی و اسلامی به طور بارزی در انسان انقلابی مشهود بوده و فتوت،حقیقت طلبی، آرمان گرایی و میل به اتصال به عالم بالا و... از ویژگیهای اوست.
وی با اشاره به اهمیت آرمان گرایی در انسان انقلابی عنوان کرد: گوته حافظ شناس و شاعر آلمانی معتقد است آرمانها منتقد وضع موجود و تمدن ساز هستند. انسان انقلابی نیز در انتظار ظهور حضرت حجت است و کمتر وصیت نامه شهیدی را پیدا می کنیم که عشق به لقاء الله و آرمان خواهی در آن وجود نداشته باشد. این ویژگی در انسان وجود داشته است و حالا در هنر انقلاب و انسان انقلابی ظهور و بروز یافته است. گذشته را معنادار کرده، به امروز امید بخشیده و آینده را تغییر می دهد که همانا تشکیل دولت حق است.
این نویسنده و فعال فرهنگی افزود: در دوران بحران هویت مردم به ویژه جوانان، هویت خود را در چهرههای انقلابی که در عین عظمت مظلوم واقع شده اند، جستجو می کنند. بنابراین خاطرات دفاع مقدس فرد را به خود آرمانی اش ارجاع می دهد. چراکه این هویت را در خود نهفته دارد و با این تلنگر احیا می کند. چنانچه وظیفه هنر انقلاب نیز تذکر است.
وی در پاسخ به این که آیا در ادبیات پایداری ایران می توان یک اثر شاهکار را نام برد، گفت: به نظرم شاهکار ادبیات پایداری در زمان خود مشخص نمی شود و باید زمانی از نگارش و چاپ آن بگذرد. به نظر می رسد هنوز در ایران خلق نشده است اما کارهای شاخصی را شاهد هستیم و تعدادی از آثاری که در حال حاضر در بازار کتاب موجود هستند، در آینده شاید با این عنوان از آنها یاد بشود. به طور کلی شاهکار تعریفی نسبی هم دارد زیرا ممکن است عده ای یک اثر را به عنوان شاهکار قبول داشته و دیگران نداشته باشند.
نظر شما