داوری چهارمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان آغاز شد.
حیدری عنوان کرد: شهرهای دارای پنجاه باشگاه کتابخوانی میتوانند در هر بخش، پنج اثر را برای رقابت ارسال کنند. بخشهای رقابتی جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان عبارت است از؛ «بهترین فیلم موبایلی»، «بهترین باشگاه کتابخوانی»، «بهترین نامه به نویسنده»، «بهترین کتاب به انتخاب کودکان و نوجوانها»، «بهترین مهد کودک»، «کتابفروش برگزیده»، «تسهیلگر برگزیده» و همچنین جایزه ویژه بخش استمرار به باشگاهی اهداء میشود که فعالیتهایش در این سالها بهطور مستمر ادامهیافته است.
دبیر جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان همچنین درباره مولفههای ارزیابی آثار در بخشهای مختلف گفت: فیلمهای موبایلی ارسالی باید واجد ویژگیهای رسایی – شیوایی، وضوح هنری، کیفیت هنری صدا و تصویر، خلاقیت و تازگی، رعایت زمان ۶۰ ثانیه و قرارداشتن نام کتاب در فهرست آثار معرفی شده از سوی دبیرخانه باشند.
وی افزود: برای ارزیابی باشگاهها مولفههایی مانند تعداد کتابهای خوانده شده، خلاقیت و ابتکار در فعالیت باشگاهها، بحث و گفتوگو درباره کتابها، اطلاعرسانی و فعالیتهای ترویجی، مشارکت و نظم اعضاء باشگاه، تعداد نامههای نوشتهشده اعضاء، تعداد فیلمهای ساخته شده اعضاء، همکاری با گروهها، نهادها یا سازمانهای همکار و شیوهی مشارکت با آنها، برنامههای آینده، مستندسازی مورد بررسی قرار بگیرد.
این مقام مسئول درباره اهداف باشگاههای کتابخوانی گفت: ما با اجرای این طرح بر آن بودیم به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان کمک کنیم. همچنین تقویت فرهنگ گفتوگو و استدلال و مهارت در بحث و قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان، افزایش اعتماد به نفس کودکان ونوجوانان با شرکت آنان در بحثهای گروهی، تشویق کودکان و نوجوانان به خواندن همراه با درک مطلب، عادت دادن دانشآموزان برای مراجعه به کتابفروشی، گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت و کار گروهی، تلاش برای پیشرفت تحصیلی از راه برنامههای سرگرم کننده میان کودکان و نوجوانان، کمک به تأسیس و تقویت کتابخانههای کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، آپارتمانی، محلهای، مسجدی، برقراری ارتباط میان اهل قلم و کودکان و نوجوانان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب از دیگر اهداف برگزاری این رویداد و پویش ملی است.
مراسم پایانی چهارمین جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان متعاقبا اعلام خواهد شد.
نظر شما