سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
اعلام آمادگی 20هزار باشگاه کتابخوانی از 2000 شهر و روستا

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی با اشاره به ثبت‌نام 20هزار باشگاه در جام باشگاه‌های کتابخوانی گفت: تعدد متقاضیان نشان می‌دهد که باشگاه‌ها به عنوان یک مطالبه اجتماعی در میان شهرهای مختلف تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی در دومین نشست «بحران و برون رفت؛ چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان» صبح امروز (سه شنبه 26 آذر) در سخنانی خود با اشاره به برنامه‌های ترویج کتابخوانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اولویت ما ترویج بحث کتابخوانی به‌خصوص در حوزه کودک و نوجوان است و بخش عمده این کار با همفکری و کمک ناشران انجام می‌شود و تلاش ما این است که این برنامه‌ها را هر سال تقویت کنیم.
 
وی افزود: در این زمینه برنامه‌هایی مانند پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و جام باشگاه‌های کتابخوانی اجرا می‌شوند که هر سال با استقبال خوبی از سوی مردم روبه رو می‌شوند.
 
حیدری با بیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی از دل برنامه پایتخت کتاب بیرون آمد، عنوان کرد: این طرح از شهرهای نیشابور و اهواز شکل گرفت و در سال اول، این باشگاه‌ها در 15 شهر تشکیل شدند؛ اما اکنون حدود 20 هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه جمعی از استادان و مربیان ترویج کتابخوانی با این باشگاه‌ها همکاری دارند و هدف اصلی آن‌ها کتابخوان کردن کودکان و توسعه رونق فعالیت‌های مطالعه و کتابخوانی در شهرهای مختلف است.
 
حیدری با بیان اینکه امسال همچنین 2000 شهر و روستا برای مشارکت در این باشگاه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: در این باشگاه‌ها اقداماتی مانند معرفی کتاب کودک و نوجوان و چگونگی خوانش کتاب کودک با توجه به کیفیت، محتوا، شکل و قالب کتاب‌ها دنبال می‌شود و در کنار آن ناشران خوب و فعال نیز معرفی خواهند شد.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی همچنین درباره اهمیت این باشگاه‌ها در میان قشر کودک و نوجوان و عموم مردم جامعه نیز توضیح داد: اکنون جام باشگاه‌های کتابخوانی به‌خوبی در میان خانواده‌ها معرفی شده است و به مطالبه‌ای اجتماعی در میان مردم به‌خصوص کودکان و نوجوان در تهران و سایر شهرها تبدیل شده است.
 
به گفته وی، تنها مشکل و مساله اینجا است که در این سال‌ها نتوانستیم ارتباط خوبی با ناشران برقرار کنیم و ارتباط با تشکل‌ها، انجمن‌ها، ناشران و نویسندگان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد که امیدوارم به‌زودی محقق شود.
 
حیدری همچنین از اختصاص یارانه 4 میلیاردی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از جام باشگاه‌های کتابخوانی خبر داد و یادآور شد: مساله دیگر اینجا است که به‌دلیل برخی مشکلات نتوانستیم بخشی از یارانه‌ها را جذب کنیم؛ زیرا تهیه برخی کتاب‌ها مشکل بود، در‌حالی‌که معتقدم برقراری ارتباط با بدنه نشر می‌تواند این خلأ را جبران کند.
 
وی با بیان اینکه طی 9 سال گذشته مجموعه‌ای از آثار برگزیده حوزه کودک و نوجوان جمع آوری شده است، گفت: این کتاب‌ها از میان آثار برگزیده جوایز خصوصی و دولتی است که در این سال‌ها شناسایی شده‌اند و بیش از 3000 عنوان کتاب در این پروسه انتخاب شده‌اند که در اختیار اعضای جام باشگاه‌های کتابخوانی قرار می‌گیرد.
 
حیدری تاکید کرد: این کتاب‌ها شامل یارانه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شوند و اعضای باشگاه‌ها می‌توانند این آثار را با تخفیف 50 درصدی از کتابفروشی‌ها خریداری کنند.
 
وی در این زمینه توضیح داد: اما مساله اصلی تامین کتاب برای برخی روستاها و شهرهای دورافتاده است که به دلیل اینکه در این مناطق کتابفروشی وجود ندارد، ما نمی‌توانیم کتاب‌ها را به دست اعضای باشگاه برسانیم و مشکلی جدی است تا بتوانیم اعضای شهرهای دیگر را هم از این یارانه معاونت فرهنگی بهره‌مند شوند.
 
حیدری همچنین از نبود برخی از کتاب‌های این فهرست 3000 عنوانه در بازار نشر خبر داد و گفت: به‌دلیل مشکلاتی که سال گذشته در حوزه کاغذ ایجاد شد، برخی از این کتاب‌ها منتشر نشدند و ما امیدواریم به‌زودی این مشکل مرتفع و نیاز بازار تامین شود زیرا همانطور که گفتم باشگاه‌های کتابخوانی مطالبه‌ای اجتماعی شده است که استمرار آن به کمک اهالی نشر نیاز دارد.
 
وی با اشاره به لزوم مشارکت نهادهای تخصصی نشر در این حوزه گفت: این کار دولتی نیست و به نظرم انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی حوزه نشر باید وارد عمل شده و در اجرای این طرح مشارکت کنند و این آمادگی در دفتر مطالعات وجود دارد تا این مسئولیت به ناشران واسپاری شود.
 


آغاز فعالیت کمیسیون آموزشی انجمن ناشران کودک
در بخش دیگر این نشست، فتح‌الله فروغی دبیر انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در سخنانی با بیان اینکه قرار است 10 نشست تخصصی با محوریت نشر کودک و نوجوان برگزار شود، عنوان کرد: استمرار این نشست‌ها نیازمند حمایت و همراهی ناشران و دست‌اندرکاران همکاران ما در انجمن است و امیدواریم در این جلسات حضور داشته باشید.
 
وی افزود: قرار است هفته آینده نخستین جلسه کمیسیون آموزش انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان تشکیل شود، محورهای آموزشی مورد نیاز ناشران در این حوزه مشخص و دوره برنامه‌ریزی شود.
 
فروغی با بیان اینکه تلاش داریم دوره‌های مورد نیاز ناشران کودک و نوجوان را برای آن‌ها ترتیب بدهیم، گفت: این کمیسیون طی سال‌های گذشته فعالیت بیشتری داشت ولی مدتی غیرفعال بود و از این پس با کمک هیات مدیره جدید انجمن به صورت فعال‌تر عمل خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه به‌زودی از ناشران عضو انجمن برای این دوره‌ها نظرسنجی خواهیم کرد، ادامه داد: به‌نظرم یکی از نیازهای اصلی جامعه نشرتربیت جانشین مدیرمسئول است تا کارهای مدیران مسئول را در زمان غیبت آن‌ها انجام دهند.
 
به گفته فروغی، جانشین مدیرمسئول کسی است که صلاحیت حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف داشته باشد و بتواند با نویسنده، تصویرگر، ویراستار، موزع و سایر حوزه‌های نشر ارتباط برقرار کند که در این زمینه به‌زودی مباحث تخصصی خواهیم داشت.
 
دومین نشست بحران و برون رفت؛ چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان صبح امروز (سه شنبه 26 آذر) در انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها