شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
تحلیل سبک زندگی اقتصادی از دیدگاه اسلام به روایت کتاب

کتاب «تدبیر معیشت در کتاب و سنت» به اهمیت، مبانی، اسباب و آفت‌ها در تدبیر معیشت با نگاه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) در قالب 300 صفحه و با ساختاری که حداکثر کارایی را داشته باشد، پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ساختار ارائه شده در کتاب «تدبیر معیشت در کتاب و سنت»، ابداعی است که بر اساس محتوای آیات و روایات شکل گرفته است و سعی شده حداکثر موارد مذکور در متون دینی را پوشش دهد بی آنکه عنوانی را بر آیات و روایات تحمیل کند. به همین جهت می‌تواند الگوی مناسبی برای پژوهش‌های بعدی و کامل‌تر در این زمینه باشد ضمن آنکه استفاده از آیات و روایات، اغلب اوقات به کار گرفته شده‌اند تا قاعده‌ای کلی را به دست دهند که قابل صدق بر موارد متعدد ذکر نشده و خصوصاً مصادیق آن در عصر حاضر باشند.

در مقدمه این کتاب آمده است: «برای اصلاح اقتصادی زندگی افراد و جامعه بر اساس آموزه‌های دینی نیازمند بحث درباره‌ی تدبیر معیشتیم. اگر ضرورت و چگونگی مدیریت اقتصادی در زندگی برای افراد روشن نشود و به آن تن ندهند، در معرض نابسامانی اقتصادی فردی و جامعه خواهیم بود و از این جهت با مجموعه‌ای از مشکلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اعتقادی روبه رو خواهیم شد. در کتاب «تدبیر معیشت در کتاب و سنت»، ابعاد مختلف این موضوع در بازخوانی آیات قرآن و روایات اسلامی نشان داده است.»

در مقدمه کتاب یادآور شده است که این نوشتار زمینه‌ای برای شکل‌گیری یک نظام منسجم از تعالیم اقتصادی اسلام برای سامان دادن به زندگی روزمره است. البته در همین صورت فعلی می‌تواند کمک زیادی به فهم قواعد و اصول سبک زندگی اقتصادی از دیدگاه اسلام بدهد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «یک نکته دیگر اینکه خیلی از این توصیه‌ها و قواعد را افراد با تجربه و عقل خودشان هم می‌توانند و می‌توانستند دریابند و منظور ما این نیست که حتماً باید از دین دریافت می‌شده است. متون دینی به هر حال این توصیه‌ها را در برداشته و برای کسی که می‌خواهد زندگی‌اش کاملاً دینی و منطبق بر تعالیم اهل بیت(ع) باشد، این لازم است که بداند بدون تلاش و تدبیر اقتصادی، زندگی‌اش نه سامان دنیوی که از نظر دینی و اسلامی هم کامل نمی‌شود.

اقتصاد یکی از مهمترین شئون زندگی است. هر کدام از ما منابعی در اختیار داریم که باید از آنها برای مخارجش استفاده کنیم. تنظیم و مدیریت این رابطه به نحوی که در رفع نیازهایمان دچار مشکل نشویم، به مهارت و آگاهی‌هایی نیاز دارد که باید در طول زندگی خود آنها را بدست آوریم و تقویت کنیم.

از طرف دیگر در هر فرهنگ و جهان‌بینی‌ای متناسب با مبانی و ارزش‌های خود، قواعد و دستورالعمل‌هایی برای شئون مختلف زندگی و از جمله امور اقتصادی او وجود دارد و افراد خواسته یا ناخواسته سعی می‌کنند بر اساس این احکام، فرهنگ زندگی و معاش خود را سامان دهند. بدون شک فرهنگ غنی اسلام نیز در تعالیم خود علاوه بر اصول کلی که بر همه جوانب حیات روشنی می‌افکند، رهنمودهایی بخصوص در این باره دارد همچنان که بر اهمیت آن تأکید ورزیده است. از آنجا که اصول مستخرج از آیات و روایات و دستورالعمل‌ها و فرمایشات معصومین(ع) زمان و مکان نمی‌شناسد و برای همه انسان‌های تاریخ بهترین نسخه زندگی است، جا دارد خطوط کلی حاکم بر امور اقتصادی و به اصطلاح روایات «تدبیر معیشت» بررسی و بازخوانی شود.

جامعه اسلامی برای پیشرفت خود نیازمند ساماندهی امور خود در همه سطوح و ابعاد است و تدبیر معیشت اگر نگوییم مهم‌ترین قطعاً یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مسائل در این رابطه است که از یک سو با افراد جامعه و سپس خانواده سروکار دارد و از سوی دیگر به مسأله بسیار مهم اقتصاد و مدیریت امر معاش. این مسأله خصوصاً در برهه کنونی که در مواجهه تمدنی با غرب قرار داریم اهمیتی دوچندان می‌یابد چرا که هم در عرصه جهاد اقتصادی و موفقیت اقتصاد مقاومتی، چگونگی تدبیر معیشت حتی در جزیی‌ترین و پایین‌ترین سطوح تعیین‌کننده است و هم در عرصه فرهنگی تدبیر معیشت با سبک زندگی افراد پیوند می‌خورد.»

این کتاب ابتدا به جایگاه مهم معیشت در نگاه معصومین(ع) و لزوم بهبود آن اشاره کرده است و پس از آن به مبانی معرفتی تدبیر معیشت اسلامی پرداخته و سپس اسباب مادی و معنوی دخیل در آن و در نهایت، آسیب‌هایی که در مسیر تدبیر معیشت یک مسلمان وجود دارد مرور می‌شوند.

کتاب «تدبیر معیشت در کتاب و سنت» اثر محمدحسین شیخ شجاعی در 311 صفحه، شمارگان 500 نسخه و با بهای 47 هزار تومان از سوی انتشارات پدیدار جهان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها