سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
دولت‌آبادی: نمایشنامه‌نویسی برای کودکان بسیار دشوار است

حسن دولت‌آبادی در کارگاه نمایشنامه‌نویسی خلاق که با همت حوزه هنری کودک و نوجوان در استان البرز برگزار شد، گفت: نمایشنامه‌نویسی برای کودکان بسیار دشوار است، واژگان محدود است و المان‌هایی دارد که باید رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری کودک و نوجوان، حسن دولت‌آبادی درباره این کارگاه گفت: این کارگاه با عنوان همدلی‌های کودکانه برگزار شد و هنرجویان با استفاده از تکنیک‌های نوین، ضمن آموزش نمایش نامه نویسی، به تولید اثر پرداختند.
 
این استاد دانشگاه افزود: نمایشنامه‌نویسی هنری دشوار است، حالا شما فکر کنید که بخواهید برای کودکان یا نوجوانان نمایشنامه بنویسید، دشواری موضوع چند برابر می‌شود.
 
وی با اشاره به تالیف 40 جلد نمایشنامه آسان گفت: «نمایشنامه‌های آسان برای اجرا در کلاس و صحنه» مجموعه‌ای 40 جلدی است و شامل 200 نمایشنامه است که فقط 5 جلد آن مختص کودکان است؛ دلیل آن هم این است که نمایشنامه‌نویسی برای کودکان بسیار دشوار است، واژگان محدود است و المان‌هایی دارد که باید رعایت شود.
 
دولت‌آبادی با اشاره به برگزاری دوره‌های همدلی‌های کودکانه در استان‌های مختلف کشور تصریح کرد: نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، اول از همه نویسنده باید دنیای کودک را بشناسد. تئاتر هنر جمعی و چندگانه است. اگر روانشناسی کودک را نشناسیم، او را می‌ترسانیم. جملاتی می‌گوییم که بدآموز است، تصویر ذهنی‌ای می‌سازیم که خطرناک است.
 
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که باورم بر این است که کار در حوزه کودک و نوجوان اساسا آموزشی و تربیتی است، افزود: دو سال پیش، طرحی به حوزه هنری پیشنهاد کردم که جشنواره‌ای طراحی شود با موضوع نمایش نویسی استعدادهای تازه، تاکید ما هم بر روی نویسندگانی بود که تاکنون اثری منتشر نکرده‌اند. تاکنون هم دو دوره برگزار شده است و خروجی آن 5 مجموعه شده که به زودی منتشر می‌شود و آموزش به 20 نفر در طول یکسال.
 
دولت‌آبادی با اشاره به کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی خلاق که در استان البرز برگزار شد گفت: در این کارگاه که از صبح تا عصر ادامه داشت، 40 هنرجو از نویسندگان حوزه هنری و کانون پرورش فکری و همچنین علاقه‌مندان به نویسندگی حضور داشتند.
 
وی افزود: ناآشنایی نویسندگان با روانشناسی کودک و نوجوان بزرگترین ایراد نویسندگان ویژه این گروه سنی است. یعنی نویسندگانی داریم که برای کودک و نوجوان می‌نویسند، اما مخاطبشان را نمی‌شناسند. این عدم شناخت به حدی است که گاهی کودک را با آثارشان می‌ترسانند. لذا شناسایی مخاطب بیش و پیش از آشنایی با تکنیک حائز اهمیت است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها