یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
دومین همایش کتاب سال بانوان فراخوان داد

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س)ا از انتشار فراخوان دومین همایش کتاب سال بانوان خبر داد.

ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س) در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: دومین دوره این همایش در سال جاری، از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا (س) برگزار می‌شود.

حقانی با اشاره به ضرورت برگزاری این همایش گفت: ما در حوزه علوم انسانی و اسلامی بانوان تحصیل‌کرده و بنامی داریم که اسامی آنان بر تارک کتاب‌های متعدد علمی، پژوهشی، هنری ادبی سیاسی و غیره نوشته شده است و از طرف دیگر نیز مسئله زن و خانواده نیازمند توجه ویژه است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س) با بیان اینکه ما باید برای بحث زن و خانواده برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم، افزود: مباحث زن و خانواده دو جزء تفکیک‌ناپذیر هستند که نیاز به توجه ویژه دارند، لذا باید برنامه‌ریزی جدی در این زمینه داشته باشیم و از مباحث کلیشه‌ای نیز بیرون بیاییم تا شاهد تحولاتی در این عرصه باشیم.

وی ادامه داد: معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا (س) به عنوان یکی از ارکان حوزه علمیه خواهران باید بتواند الگوی صحیح داشته باشد، بنابراین چند هدف کلی را با توجه به عرصه‌های مختلف فکری، فرهنگی و پژوهشی مشخص کردیم که اولین هدف، شناسایی پژوهشگران و ظرفیت شناسی پتانسیل موجود است.


حقانی افزود: شناسایی موضوعات مورد پژوهش، آسیب‌شناسی آثار گذشته، ارتقای کمی و کیفی در عرصه تولیدات حوزه‌های علمیه و شناخت چالش‌ها از دیگر اهداف کلی این معاونت است، در گام آخر بحث الگودهی و جریان‌سازی فکری مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و مبانی دینی را پیش‌بینی کردیم.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س) در ادامه به ضرورت برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: برخی پژوهش‌ها در عرصه زن و خانواده، برای جامعه اسلامی مفید و کاربردی نیستند، بنابراین ما در این همایش به این نقطه مطلوب می‌رسیم که پژوهش‌های ما در آینده، کاربردی باشند، نوآوری داشته باشند و ناظر به حل مشکلات کشور و تقاضامحور باشند که برای محقق شدن این موضوع، باید ژرف‌یابی صورت گیرد تا به پویایی، رشد و تعالی برسیم.

وی با بیان اینکه بعد از برگزاری همایش کتاب سال بانوان، کارهای اساسی و بنیادین در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: در فرایند این همایش، بحث حمایت از تولید علم، شناسایی و تجلیل از بانوان فرهیخته را که در حوزه زن و خانواده تألیفاتی داشتند، صورت می‌گیرد، در عین حال هدف اصلی ما کارهای بنیادین است که بعد از همایش اتفاق خواهد افتاد.

حقانی در رابطه با شرایط شرکت کنندگان در این همایش تصریح کرد: آثار مشارکت داده شده در همایش شامل آثار منتشر شده بانوان اعم از تالیف و ترجمه و تصحیح، رساله‌های سطح 4 و دکترای بانوان در عرصه علوم انسانی-اسلامی است، همچنین همه آثار منتشرشده‌ی بانوان و آقایان در حوزه زن و خانواده را نیز شامل می‌شود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س) با بیان اینکه محور ویژه همایش، زن و خانواده است، افزود: آثاری در این دوره از همایش پذیرفته می‌شوند که زمان آن مربوط به دو سال اخیر (1397و 1398) باشد و صرفا مختص آثار حوزویان نیست.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که محورهای همایش کاربردی باشند، ادامه داد: این همایش در 4 محور شامل: نیازهای اجتماعی در عرصه زن و خانواده، نیازهای پژوهشی الزهرا (س)، نیازسنجی براساس مطالبات و منویات رهبری در عرصه زن و خانواده و اینکه نظام اسلامی چه مواردی را باید در عرصه زن و خانواده پیگیری کند به دنبال تولید اثر و تدوین و تالیف آن است.

حقانی در رابطه تفاوت این همایش با همایش کتاب سال حوزه گفت: ما فرصتی را در عرصه زن و خانواده ایجاد می‌کنیم که اختصاص به بانوان دارد، موضوع زن و خانواده نیز موضوع ویژه‌ای است که می‌طلبد در همایش مجزایی برگزار شود، لذا در این همایش، تمام تألیفات و آثاری که در عرصه زن و خانواده نوشته شده است، پذیرش می‌شود، در حالیکه همایش کتاب سال حوزه تنها مختص حوزویان است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س)، مهلت ارسال آثار در این همایش را تا پایان مهرماه اعلام کرد و افزود: پژوهشگران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش به نشانی www.ketabebanovan.ir مراجعه کنند و از طریق پنل شخصی، آثار خود را ارسال کنند.

وی با بیان اینکه اختتامیه همایش در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، تصریح کرد: ثبت نام از طریق سایت و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه همایش در مرکز جامعه‌الزهرا (س) واقع در قم، بلوار بوعلی امکان پذیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها