دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
شیوه تازه‌ای از انتشار مشارکتی با پیش‌فروش کتاب

به گفته مدیر سایت همبودگاه، در جریان انتشار و فروش کتاب از طریق این سایت، حلقه‌های تولید تا عرضه جابه‌جا و بازتعریف شده است؛ طوری‌که ابتدا کتاب فروخته و بعد برای چاپ آن اقدام می‌شود.

حسام زاهدی، مدیر سایت «همبود‌گاه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره خدمات این سایت بیان کرد: همبود‌گاه، ارتباط بین مخاطب، مترجم، مولف و ناشر تسهیل  و به‌نوعی به ارتباط مستقیم تبدیل می‌کند؛ به‌عبارت دیگر به مخاطب کتاب را پیش از انتشار پیش‌ فروش می‌کند. از عمر فعالیت این سایت نزدیک به یک‌سال می‌گذرد و سایت ارتقا‌یافته به‌زودی بارگذاری می‌شود.

وی در تشریح کارکرد سایت همبود‌گاه ادامه داد: بخشی از محتوای کتاب‌ها به‌‌عنوان معرفی در سایت بارگذاری می‌شود و مخاطب بر اساس نیازش، اقدام به خرید می‌کند. اگر میزان پیش‌فروش مثلا به 500 و یا 1000 نسخه رسید، مراحل عملیاتی چاپ با برقراری ارتباط با ناشران مختلف اجرا می‌شود. بنابراین در این جریان حلقه‌های تولید تا عرضه جابه‌جا و بازتعریف شده است؛ طوری‌که ابتدا کتاب فروخته و بعد برای چاپ آن اقدام می‌شود.
 
زاهدی ادامه داد: 45 تا 60 روز برای پیش‌فروش کتاب زمان تعیین شده و اگر در این مدت، فروش اتفاق نیفتاد، بعد از تغییر کمپین به نویسنده و یا مترجم پیشنهاد می‌کنیم ظاهر کتاب را تغییر دهد و اگر باز هم نتیجه نداد،  در نهایت کتاب کنار گذاشته می‌شود.

مدیر‌عامل سایت «همبود‌گاه» افزود: در این جریان، فروش نیز به دو شیوه سازمانی و فردی انجام می‌شود که بین این دو، روش فروش سازمانی بیشتر است. به مشتری‌های سازمانی پیشنهاد خرید 100 نسخه ارائه می‌شود و در ازای پیش‌خرید، لوگوی سازمان به‌علاوه معرفی مختصری از آن به‌عنوان حامی، پشت جلد کتاب درج می‌شود. تا به حال 21 سازمان با همبود‌گاه همکاری داشته‌اند.  
 
مدیر‌عامل سایت «همبود‌گاه» درباره کسب درآمد این پلتفرم گفت: همبودگاه در ازای پیش‌فروش، 15 درصد کارمزد دریافت می‌کند و کارمزد پیش‌فروش سازمانی و فردی یکسان است.    

زاهدی ادامه داد: تا به حال سه عنوان کتاب در حوزه کارآفرینی و کسب و کار را منتشر کرده‌ایم و کتاب چهارم نیز در آستانه انتشار است.

زاهدی توضیح داد: با توجه به موضوع کتاب، با ناشران تماس گرفته می‌شود. کتاب «جنگل بارانی» به‌عنوان نخستین کتاب همبود‌گاه با تامین مالی 60 میلیون تومانی منتشر شد. چاپ نخست این کتاب با شمارگان 2000 نسخه کمتر از دو ماه به پایان رسید. چاپ دوم این کتاب نیز از سوی همبودگاه انجام می‌شود.

وی افزود: بیش از 500 نسخه از دو کتاب «داستان‌‌های استارت‌آپی» و «تامین مالی جمعی» فروخته شدند. فرآیند پیش‌فروش این دو کتاب کمتر از دو ماه انجام شد. به نظر می‌رسد با تقویت ارتباط ناشران، مولف و مترجم و مخاطب همبود‌گاه توسعه پیدا می‌کند.  

زاهدی درباره ارتباط همبود‌گاه با مولفان و مترجمان بیان کرد: مولفان و مترجمان با مولفان و مترجمان با همبودگاه قرار‌داد همکاری امضا می‌کنند. قیمت‌گذاری نهایی کتاب نیز با همکاری ناشر و همبود‌گاه نهایی می‌شود.

وی تاکید کرد: پیش‌فروش کتاب موجب کاهش هزینه‌های سر‌بار می‌شود؛ بنابراین حق‌الزحمه مولف و مترجم در این شیوه افزایش پیدا می‌کند. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حبیب ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    با سلام ایده بسیار جالب و قابل تاملی است ای کاش همه ی ناشران چنین کاری می کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها