اصغر محمودآبادی استاد تاریخ دانشگاه اصفهان در این نشست با نقل این ضربالمثل که «تنها به دریا رفته میداند مصیبتهای طوفان را»، گفت: آنها که نویسنده هستند و قلمی برمیدارند و نوشتن را آغاز میکنند، میدانند که نوشتن با رنج همراه است و رنج بسیاری میبرند.
وی افزود: این رنج و اراده نوشتن را میتوان در کتاب سه جلدی بانوی اصفهانی آزرمیدخت فرهیخته والا دید که با نوشتن کتاب «تاریخ اندیشه ایرانی» چه خدمت شایانی به ایرانیان و تاریخ واندیشه باستانی ما کرده است.
محمودآبادی یادآور شد: ضرورت ثبت تاریخ بر هیچکس پوشیده نیست. یکی از دلایل از بین رفتن تاریخ باستانی ایرانیان ثبت نکردن آن بوده است. شاید عدهای از ایرانیان گمان کردهاند که به دلیل اهمیت این تاریخ، دیگران درباره آن خواهند نوشت و دیگر نیازی نیست آنها خودشان تاریخنویسی کنند.
این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه «فرهیخته والا» در کتاب «تاریخ اندیشه ایرانی» سعی کرده که چهره مادها هم برای ایرانیان شناخته شود و به این دوره تاریخی و اهمیت آن نیز بپردازد.
«آزرمیدخت فرهیخته والا»، مولف کتاب «تاریخ اندیشه ایرانی» در ادامه این نشست گفت: ایرانیها پیشینه دو یا سه هزار ساله دارند و من در این کتاب سعی کردم تا میراث اندیشه انسان شرقی و انسان ایرانی را از هزاره پنجم پیش از میلاد تا سده هفتم میلادی و پایان دوره ساسانیان با دقت و جزئیات بنویسم.
وی افزود: در «تاریخ اندیشه ایرانی» تنها به سلسلههای سیاسی نگاه نشده است؛ بلکه دورههای تاریخی را با تحولات فرهنگی دنبال کردهام و با نگاهی نو به منابع اندیشه و فکری پرداختهام.
در این نشست همچنین فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اصفهان در سخنانی گفت: ما ایرانیها بیشتر به تاریخ باشکوه هخامنشیان علاقهمندیم اما من طی مطالعاتی که انجام دادهام به این نتیجه رسیدهام که ساسانیان سهم برجسته و مهمی در تاریخ هویتی ما داشتهاند و از منظر اندیشه، فکر و محتوا، دورهای غنیتر از ساسانیان در ایران باستان نداشتهایم.
وی افزود: دوره ساسانیان شناختهشدهترین دوره تاریخ ایرانی است و رجوع به منابع این دوره، ما را به منابع اصیلی از دوره ساسانیان متصل میکند.
اللهیاری ادامه داد: تاریخ و اندیشه ایران باستان بحثی جدی است و یکی از چالشهای اصلی تبیین هویتی برای نسل جوان ایران، تاریخ گذشته ما بهویژه بخش مغفول تاریخ باستان است. «تاریخ اندیشه ایرانی» از هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوره ساسانیان را پوشش داده است.
وی در پایان گفت: نثر ادبی و پارسی و زیبای کتاب لذت فراوانی به خواننده میدهد و در کنار محتوای پرمغز باید گفت غنای ادبی آن نیز قابل توجه خواننده است.
نظر شما