دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
ابوالقاسمی: اربعین حسینی مصداقی امروزی از سوره «عصر» است

یک کارشناس حوزه قرآنئ و عترت در افتتاحیه سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر» در یزد، گفت: انقلاب اسلامی و جریان اربعین از مصادیق دستگیری و نجات بشریت در عصر خسران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، محمود ابوالقاسمی از کارشناسان حوزه قرآن و عترت در مراسم افتتاحیه سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر» که با حضور جمعی از روحانیون، طلاب، فعالان فرهنگی، هنرمندان و پژوهشگران به همت حوزه هنری یزد و ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان یزد در سالن اجتماعات شهید بهشتی یزد برگزار شد، به «تبیین قرآنی عصر جدید» و تحلیل برخی حوادث و اتفاقات جاری از منظر کلام وحی پرداخت.
 

وی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید، «عصر» را یکی از مقاطع زمانی در قرآن برشمرد و با بیان اینکه معنی عصر در کتاب لغت به معنای «فشار» است، افزود: عصر به دوره‌ای كه فشارها سبب غفلت‌زدایى و تلاش و ابتكار انسان‌هاست، اشاره دارد و همچنین به معنای دوران عصاره‌گیری است؛ البته در این دوران باید بهترین محصول را داشته باشید و از آن عصاره بگیرید. در واقع هدایت به راه صحیح برای عصاره‌گیری در فضای آخرالزمانی همان مهدویت است.

این پژوهشگر حوزه قرآن و عترت در ادامه با تبیین معنای واژه عصر بر اساس احادیث گفت: طبق حدیث امام صادق (ع) منظور از عصر، عصر خروج حضرت مهدى (عج) است و بر این اساس امام این زمان برای ما به عنوان امام عصر (عج) شناخته می‌شود.

ابوالقاسمی سپس به تشریح معنی این واژه بر اساس آیات 2 و 3 سوره عصر پرداخت و تصریح کرد: طبق آیه دوم، به طور کلی همه انسان‌ها در زیان و خسران هستند. طبق آیات می‌توان برداشت کرد که خاسر یعنی زیانکار ولی خسران یعنی کسی که در موقعیت و شرایط زیان قرار دارد.

وی با اشاره به معنی «اِلاّ» در آیه سوم این سوره بیان کرد: «اِلاَّ» یعنی کلاً همه انسان‌ها در زیان‌اند مگر افرادی بسیار معدود که دارای چهار ویژگی و خصوصیت باشند؛ دارای ایمان و دارای عمل صالح باشند و توصیه به حق و توصیه به صبر کنند.
 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه رمز ماجرای این سوره را در نوع نگاه به «وَ الْعَصْرِ» می‌دانیم، از دو نگاه به تبیین آن پرداخت و گفت: در نگاه اول «الْعَصْرِ» یعنی امام عصر (عج)، چون امام عصر وجود دارند؛ نگران نباشید، غصه نخورید اما اینکه آدم‌‌‌ها همه در خسران هستند، ناجی وجود دارد، درست است که انسان‌ها چهار ویژگی مذکور را با هم ندارند و برای همین هلاک می‌شوند، ولی وقتی امام عصر بیایند، روال را عوض می‌‌کنند و صحنه عوض می‌شود. امام عصر (عج) دست مردم را می‌‌گیرند و از این وضعیت نجات می‌‌دهند؛ «اِلاَّ» یعنی این‌ها هیچ وقت نمی‌‌توانند نجات پیدا کنند، مگر به‌وسیله «الْعَصْرِ»، یعنی امام زمان (عج) و این همان مفهوم «منجی» است.

وی با بیان اینکه فضای آخرالزمانی ما را خداوند در قرآن تعریف کرده است، اظهار کرد: این دوران، فضایی پر از خسران است و عموم انسان‌ها شیطان را به عنوان ولیّ برمی‌گزینند که مصداق شرایط امروز است و تنها راه نجات، ایمان به امام عصر (عج) و رفتار صحیح در قبال ایشان است.

حجت الاسلام ابوالقاسمی افزود: در نگاه دوم، «واو» در «و الْعَصْرِ» یعنی قسم، یعنی خدا به امام عصر (عج) قسم خورده که حتی این آدم‌‌‌ها را نیز کمک‌‌شان می‌‌کنم. عموم آدم‌‌‌ها بدون کمک امام عصر (عج) نمی‌‌توانند اهل ایمان و عمل صالح و... باشند. خدا قسم می‌‌خورد که دست انسان‌ها را به‌وسیله امام عصر (عج) می‌‌گیرد و نجات می‌‌دهد؛ در نگاه دوم فقط موضوع امید دادن نیست بلکه صحبت از يقين داشتن به نجات است، موضوع این نیست که ان‏شاءالله دست انسان‌ها گرفته شود بلکه حتماً دست‌گیری خواهد شد؛ ای انسان به ولی عصر (عج) قسم! که دستت گرفته می‌‌شود. به شرطی که به او ایمان داشته باشید. «والْعَصْرِ» در ابتدای سوره، جواب همه اما و اگرها است.

وی در بخش دیگر سخنان خود، اربعین را از مصادیق سوره عصر دانست و با اشاره به آیه 110 سوره یوسف یادآور شد: در شرایطی که همه بر این باورند که هرگز امیدی به اصلاح امور و ارتقا نیست، خداوند جریان اربعین را ایجاد کرده و سال به سال آن را ارتقا می‌دهد.

این قرآن‌پژوه با بیان اینکه «منجی» در 40 سال انقلاب اسلامی در حال تغییر روال جامعه بشری بوده و در حالی که همه دنیای کفر جمع شده‌اند تا این پرچم را پایین بیاورند ولی نمی‌توانند، تصریح کرد: در دوره پرتلاطم و فاسد امروز با وجود لجن‌پراکنی دشمن، حدود 30 میلیون نفر در اربعین گردهم می‌آیند؛ چه کسی مسئولیت آن و اداره آن را بر عهده می‌گیرد؟! این یعنی به خواست خدا روال در حال تغییر است و قبل از ظهور امام عصر (عج) خدا دارد اهل عالم را با امام حسین(ع) آشنا می‌کند.
 

ابوالقاسمی بر لزوم حضور هوشمندانه و تأثیرگذار در این جریان عظیم تأکید کرد و گفت: باید با برنامه امام عصر (عج) همراه و هماهنگ شویم و با توجه به اینکه باید برای ظهور، مقدمات فراهم شود باید تمام انرژی خود را صرف تأمین تفکر و معارف اربعینی کنیم چون خداوند دارد نور را در عالم زیاد و تامّ می‌کند.

وی افزود: ما همواره باید شکر نعمت ولایت را به جا بیاوریم و 40 سالگی انقلاب یکی از مصادیق این شکر است. امروز بعد از 40 سال فراز و نشیب باید بدانیم در کجا قرار داریم. باید با هوشیاری و بصیرت عمل کنیم و در این جریان جاری که از حضرت آدم (ع) شروع شده و به سمت ظهور در حرکت است و ما نیز جزئی از آن هستیم، حضوری پررنگ و مؤثر داشته باشیم، باید وضعیت فعلی را خوب بشناسیم و حرکت و رفتار مناسبی در قبال این جریان داشته باشیم.

این کارشناس حوزه قرآن و عترت با اشاره به اینکه همواره طاغوت‌های زمان جلو حرکت و ماجرای انبیاء الهی (ع) ایستادند و در انجام مأموریت آنان مانع‌تراشی کردند که امروز هم ادامه دارد، گفت: اینک که انقلاب اسلامی وارد چله دوم حیات طیبه خود شده، دشمن همچنان در حال توطئه علیه این نظام مقدس است و سعی دارند جلو این جریان را بگیرند اما هرچه جلوتر می‌رویم، نور و اثرگذاری انقلاب شدیدتر می‌شود و به رغم همه تهدیدها، تحریم‌های ظالمانه و فشار اقتصادی، این ملت همچنان در صحنه است و نشانگر این است که خداوند دارد این جریان را هدایت می‌کند.

سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر» با هدف تبیین و تحلیل «گام دوم انقلاب» با حضور روحانیون، طلاب، فعالان فرهنگی، هنرمندان، نویسندگان، شاعران و علاقه‌مندان، عصر دوشنبه‌ هر هفته در حوزه هنری یزد واقع در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی برگزاری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط