شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
صدا و سیما در مقابله با قاچاق کتاب مشارکت کند

هما نیابتی با تاکید بر نقش صدا و سیما در اطلاع‌رسانی مساله قاچاق کتاب، گفت: اگر خریدار بداند که با خرید کتاب‌هایی که تخفیف غیرمتعارف دارند نان را از سر سفره عده‌ای برمی‌دارد، مطمئنا آن را نمی‌خرد.

هما نیابتی، مدیر انتشارات ورجاوند در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اقدامات یک‌سال اخیر کارگره صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان گفت: برخورد با قاچاقچیان کتاب اقدام بسیار خوبی بوده، زیرا تولید و انتشار کتاب‌های قاچاق نه فقط به مولف و ناشر ضربه می‌زند بلکه  فرهنگ نادرست و غلطی را هم در میان مردم جامعه جا می‌اندازد.
 
وی ادامه داد: استمرار فعالیت این گروه موجب می‌شود این فرهنگ در میان مردم ایجاد شود که می‌توانند در نمایشگاه‌های خیابانی و شهری کتاب‌ را با تخفیف 50 درصدی خریداری کنند و دیگر به سراغ کتابفروشی‌ها نمی‌آیند و همواره توقع تخفیف دارند.
 
نیابتی با اشاره به تجربه خود در نمایشگاه کتاب تهران امسال، عنوان کرد: امسال در ورودی نمایشگاه کتاب تهران -ورودی مترو شهید بهشتی- دکه‌ای قرار داشت که کتاب را با 50 درصد تخفیف می‌فروخت و افراد زیادی نیز به سراغ او می‌رفتند. من در حد خودم تلاش کردم همانجا به مردم توضیح بدهم که این کتاب‌ها را خریداری نکنند.
 
وی یادآور شد: من به سهم خودم موضوع چگونگی انتشار کتاب‌ها را برای مردم تشریح می‌کردم و آن‌ها متوجه می‌شدند که تخفیف‌ها نامتعارف است و خریداری این کتاب‌ها به بدنه اقتصاد صنعت نشر آسیب می‌زند.
 
مدیر انتشارات ورجاوند با بیان اینکه دست‌اندرکاران حوزه نشر و اهالی فرهنگ هر یک باید سهم خود را در زمینه اطلاع‌رسانی به مردم ایفا کنند، گفت: معتقدم من به عنوان یک ناشر یا شهروند اگر کاری از دستم برمی‌آید باید انجام بدهم و اگر جایی بروم و شاهد تخفیف‌های غیرمتعارف باشم تلاش می‌کنم مردم را آگاه کنم.
 
آفتی به نام نمایشگاه‌های شهری
نیابتی همچنین از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در ایستگاه‌های مترو و داخل شهر با تخفیف 50 درصدی به عنوان یک آفت جدی در حوزه نشر نام برد و گفت: من در یکی از شهرستان‌های اطراف تهران ساکن هستم که مدتی پیش در آن نمایشگاه کتابی با 20 تا 50 درصد تخفیف برگزار شد، نمایشگاهی که کتاب‌های زیادی ارائه می‌کرد.
 
وی افزود: برگزارکنندگان نمایشگاه به موسسه ما آمدند و گفتند که به ما کتاب بدهید اما من گفتم کتاب‌ها را باید با چند درصد تخفیف به شما بدهم که با 50 درصد تخفیف بفروشید! و اصلا چرا کتاب‌ها باید این درصد تخفیف کتاب فروخته شود.
 
نیابتی با اشاره به تلاش‌هایش برای برخورد با این افراد، توضیح داد: البته در جواب به من گفتند که توانایی مالی مردم شهرستان بالا نیست و فروش کتاب با 50 درصد تخفیف خیلی بهتر از این است که کتاب‌ها در انبار بماند اما من باز هم مقاومت کردم و گفتم که من باید کتابم را با 70 درصد تخفیف بفروشم تا آن‌ها 50 درصد تخفیف بدهند و این کار اصلا به صرفه نیست.
 
وی با بیان اینکه یک ناشر هیچ وقت کتابش را با 70 درصد تخفیف نمی‌فروشد، گفت: زمانی که یک ناشر کتاب‌های خود را با تخفیف بالا می‌فروشد، مشخص می‌شود که کتاب‌ها از منابع دیگری تامین می‌شود و از مسیر درست و قانونی منتشر نشده‌اند و جای این کتاب‌ها در نمایشگاه‌ها نیست.
 
لزوم اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی
مدیر انتشارات ورجاوند همچنین بر لزوم تبلیغات و اطلاع‌رسانی به مردم در برخورد با قاچاقچیان کتاب تاکید کرد و گفت: به نظرم در گام بعدی باید در رسانه‌ها درباره پیامدهای خریداری کتاب قاچاق بر جامعه نشر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود تا مردم مطلع شوند با خریداری کتاب‌‌هایی با تخفیف‌های غیرمتعارف به ناشری که سال‌ها عمر خود را در این کار گذاشته است چه آسیبی وارد می‌شود.
 
نیابتی افزود: غیر از ناشر، دیگر اجزای بدنه صنعت چاپ و نشر نیز آسیب‌های جدی می‌بینند؛ از کارگر چاپخانه بگیرید تا کارگر مرکز توزیع. زیرا همه این افراد از درآمدهای این صنعت نان به سفره خانواده‌هایشان می‌برند و رواج گسترده کتاب‌های قاچاق به همه بدنه آسیب جدی وارد می‌کند.
 
وی با بیان اینکه کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان باید به بعد اطلاع‌رسانی اهمیت ویژه بدهد، عنوان کرد: در این میان علاوه بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب، صدا و سیما هم باید همکاری پررنگ‌تری با کارگروه برای آگاهی‌رسانی به مردم داشته باشد و با برنامه‌سازی‌های متنوع و مختلف ذهن مردم را درگیر این موضوع کند.
 
نیابتی توضیح داد: با این اقدام هم کارگروه احساس دلگرمی بیشتری می‌کند و هم سوء‌استفاده‌کنندگان متوجه می‌شوند که نمی‌توانند با اموال و سرمایه‌های‌ اندیشه مردم بازی کنند.
 
وی درباره تبعات این اطلاع‌رسانی گفت: در برنامه‌سازی‌ها می‌توان با دعوت از ناشران متضرر، دغدغه‌ها و حرف دل آن‌ها را به گوش مردم رساند و طبیعتا زمانی که این موضوعات در یک رسانه جمعی مطرح شود فردی هم که ناآگاهانه این کتاب‌ها را خریداری می‌کند دیگر به سمت این آثار نمی‌رود.
 
به گفته نیابتی، زمانی که در بازار تقاضا است، عرضه هم وجود دارد زمانی هم  که خریدار وجود نداشته باشد به مرور تولیدکننده و عرضه‌کننده‌ای نیز در بازار وجود نخواهد داشت. این ناشر تاکید کرد: اگر خریدار بداند که با خرید کتاب‌هایی که تخفیف غیرمتعارف دارند نان را از سر سفره عده‌ای برمی‌دارد، مطمئنا آن را نمی‌خرد.
 
وی با بیان اینکه متخلف هم وقتی می‌بیند که مخاطب ندارد به مرور از این بازار می‌رود، گفت: به نظر من در کنار تنبیه متخلفان باید آموزش، پیشگیری و اطلاع‌رسانی با هم پیش برود؛ زیرا اگر بدون هماهنگ بودن این سه حوزه اقدامی انجام شود، کارها فقط به کشف انبارهای کتاب قاچاق ختم می‌شود اما اگر این سه هم‌زمان با هم پیش برود، قطعا اثرگذاری بهتری خواهد داشت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها