مدیر نشر راز بارش، عرضه کتاب کودک را یکی از اصلیترین معیارهای کتابفروشی تخصصی کودک میداند و معتقد است:با صرف بودجه اندک برای طراحی جذاب و مرتبط، استفاده از نیروی متخصص، بازگشت سرمایه تضمین خواهد شد.
کتابفروشی تخصصی کودک فقط باید کتاب کودک عرضه کند
وی با اشاره به معیارهای تعریف کتابفروشی تخصصی کودک افزود: کتابفروشی تخصصی کودک فقط باید، محل عرضه کتاب کودک باشد؛ علاوه براین باید برای اداره آن از افراد متخصص و آشنا با ادبیات کودکان حتی تصویرگری استفاده شود.
حجازیفر گفت: کتابفروش تخصصی کودک باید از مهارت معرفی کتاب بر اساس نیاز مخاطب برخوردار باشد. با توجه به اهمیت مقوله انتخاب کتاب برای کودک، کارشناسان این حوزه باید در کتابفروشی تخصصی کودک حضور داشته باشند تا به والدین و همچنین مربیان خدمات مشاورهای ارائه کنند؛ مساله مهمی که بهعنوان ناشر حوزه کودک در کتابفروشیهای کودک در تهران و شهرهای دیگر ندیدهام.
مدیر نشر راز بارش درباره دیگر معیارهای کتابفروشی تخصصی کودک ادامه داد: برگزاری کارگاه با حضور جمعیتهای دانشآموزی و یا در قالبهای دیگر به هزینه کتابفروش یا خانوادهها از دیگر معیارهای کتابفروشی تخصصی کودک است. یکی از آثار این کارگاهها، میتواند آشنایی کودکان و خانوادهها با گونههای مختلف ادبیات کودک باشد.
کتابفروش کودک باید مستقل باشد!
حجازیفر در تشریح سومین معیار شناسایی کتابفروشی تخصصی کتاب کودک، بیان کرد: تجربه نشان داده که برخی از کتابفروشهای حوزه کودک برای افزایش احتمال فروش کتابهای یک ناشر و یا کسب رضایت مراکز پخش، مشتری را به نوعی به سمت یک و یا چند کتاب هدایت میکنند؛ درحالیکه کتابفروش در کتابفروشی تخصصی کودک باید مستقل، براساس کیفیت کتاب و با هدف اطلاعرسانی عمل کند. این کار بیشتر باعث سودآوری عدهای تولیدهکننده خواهد شد.
ایجاد جذابیت با کتاب دشوار اما شدنی است
مدیر نشر راز بارش با اشاره به توجه به مولفههای ایجاد جذابیت در کتابفروشی تخصصی کودک گفت: استفاده از اسباببازی در کتابفروشی تخصصی کودک برای ایجاد جذابیت، بههیچ وجه دشوار نیست و ایجاد فضای جذاب با استفاده از عنصر کتاب و فقط کتاب، هرچند دشوار اما شدنی است.
این فعال حوزه نشر بیان کرد: برای تحقق این هدف میتوان به اجرای یک طرح الگو از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فکر کرد؛ بهعبارت دیگر با حضور کارشناسان و افراد صاحب تجربه، کتابفروشی تخصصی کودک با المانهای جذاب کتابمحور ایجاد کرد.
وی درباره پیشبینی فضای بازی در کتابفروشی تخصصی کودک، ادامه داد: با ایجاد فضای بازی در کتابفروشی تخصصی کودک موافقم البته نه با استخر توپ؛ بهعبارت دیگر فضای بازی در کتابفروشی تخصصی کودک باید از المانهای متنوع و مرتبط با ادبیات کودک بهره برد. یکی از نمونههای استفاده از این المانها نصب مجسمه شخصیت قصههای کودکان در باغ کتاب تهران است.
حجازیفر درباره تحقق ایجاد کتابفروشی تخصصی کودک با توجه به وضعیت اقتصاد نشر گفت: با توجه به تنگناهای فعلی اقتصادی که مانع از ایجاد کتابفروشی تخصصی شده میتوان به راههای دیگری فکر کرد؛ بهعنوان مثال میتوان بخشی از کتابفروشی بزرگسال را با معیارها و جدابیتهایی که برشمرده شده بهویژه در امر اطلاعرسانی به خانوادهها، به کتابفروشی تخصصی کودک تبدیل کرد.
وی ادامه داد: رویکرد فرهنگی نه اقتصادی در اداره یک کتابفروشی تخصصی کودک حتی در ابعاد کوچک و در بخشی از یک کتابفروشی بزرگسال، بازده اقتصادی را به دنبال خواهد داشت؛ بهعبارت دیگر با صرف بودجه اندک برای طراحی جذاب و مرتبط و استفاده از نیروی متخصص، بازگشت سرمایه تضمین خواهد شد.
پیشتر منتشر شده است؛
محمدی: کتابفروشی تخصصی کودک بهمثابه کلینیک است
طوسی: تنها 30درصد ناشران کودک امکان عرضه کتاب در کتابفروشیها را دارند
حقبین: کتابفروش متخصص کتاب کودک نداریم
نظر شما