مولف کتب آموزشی قرآن کریم با اشاره به روش تدریس مکتبخانهای گفت: تدریس مکتب خانهای تنها مبتنی بر تمرین و تکرارهای طاقت فرسا بوده است.
میرتقی در این مراسم گفت: در روش تدریس مکتبخانهای بیشتر بر روش حرف محور تاکید داشتهاند به گونهای که نام نشانههای خطی را یاد میگرفتند بعد تلفظ را فرا میگرفتند و این مشکلی برای یادگیری ایجاد میکرده است.
وی افزود: تدریس مکتبخانهای مبتنی بر تکرار و تمرین بسیار زیاد بوده است زیرا در ابتدا فرد با حروف به صورت ملموس ارتباط برقرار نمیکرده است.
این مدرس زبانشانس ادامه داد: در روش حرف محور اشکال اساسی ارتباط بین نام، نشانههای خطی و صدا به صورت واحد نیست و در آن یادگیری به کندی صورت میگیرد و تنها با تلاشهای طاقت فرسا موفق میشدند.
میرتقی بیان کرد: امروز در روش آوا محور مبتنی بر آواشناختی کوچکترین عنصر زبانی شکل گرفته و مبتنی بر گفتار یادگیری آسان تر انجام میشود.
وی گفت: در تدریس مکتبخانهای اصلاً کودکان متوجه تلفظ و مشاهده کلمات نمیشدند و تنها تکرار باعث یادگیری آنها میشده است اما در روش آواشناختی به خوبی کودک با کلمات ارتباط برقرار میکند.
این مدرس زبانشناختی ادامه داد: در خواندن سه اصطلاح وجود دارد که شامل رویکرد، روش و شیوه است که در آن رویکرد اصول نظری دیدگاه روانشناختی مورد قبول ما است و در روش نیز دیدگاه زبانشناختی مورد قبول و طرح کلی آموزش زبانشناسی به اصول روانشناختی صورت میگیرد.
در پایان این مراسم نیز تعدادی از حافظان قرآن کریم زیر 20 سال تجلیل و قدردانی شدند.
نظر شما